11 tips på läsvärda artiklar om digital marknadsföring i november

Varje månad sammanställer vi några av de intressanta artiklar eller nyheter som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig. Trevlig läsning!

LinkedIn uppdaterar sitt annonsverktyg…

När du skapar en annons på LinkedIn kommer du att bli ombedd att ställa in målet för kampanjen, istället för att börja med att välja annonsformat, ett sätt som många andra sociala plattformar redan använder. När ditt mål är satt ska verktyget därefter guida dig att bygga upp dina kampanjer på ett optimalt sätt.

En annan av de nya funktionerna i verktyget visar dig en uppskattning av det förväntade annonsresultatet baserat på kampanjer och annonser som liknar din.

Läs hela artikeln från marketingland.com här!

…och sitt säljverktyg Sales Navigator

Det är inte bara annonsverktyget som förnyas, även LinkedIns säljverktyg har uppdaterats i november. De nya uppdateringarna innebär bland annat nya och synligare notifikationer. Mobilappen har också uppdaterats och har nu alla de sökfunktioner som nås ifrån datorn.

Läs hela artikeln från marketingland.com här!

Nya shoppingfunktioner på Instagram

Tre nya funktioner har lanserats för att öka shoppingmöjligheterna på Instagram. De nya funktionerna innebär:

  1. Möjlighet att tagga produkter i videos.
  2. Spara produkter du vill köpa i en så kallad kollektion.
  3. En shoppingavdelning där företag kan sälja produkter.

Än så länge är det oklart när funktionerna kommer lanseras i Sverige.

Läs hela artikeln här! där du även hittar länkar till relaterade artiklar i ämnet.

Sökmotorer dominerar fortfarande över sociala medier

En undersökning har gjort för att se om det ligger i något i de förutsägelser som menar att de traditionella sökmotorerna håller på att dö ut på grund av att vi spenderar mer och mer tid på sociala medier. Men undersökningen visar att så är inte fallet, i alla fall inte än.

Alla åldersgrupper, till och med millennials, väljer en traditionell sökmotor framför sociala medier eftersom att de vill ha kontroll över informationen de söker, och för att veta var informationen kommer ifrån.

Läs mer om hur undersökningen gjordes och resultatet här!

Nya formatmöjligheter i Bing Ads

Bing Ads har utökat möjligheterna för text i sina annonser. Det finns nu en tredje rubrik och ytterligare en beskrivningsrad. De har också ökat antalet tecken som är tillåtet från 25 till 30 i rubrikerna och från 80 till 90 tecken i texterna. Google gjorde den här ändringen redan i augusti, men att Bing också utökat sitt format gör nu att användare kan importera sina nya Google-annonser till Bing.

Läs mer om förändringarna i artikeln från searchengineland.com här! 

LinkedIn ger dig förslag på content

LinkedIn har även gjort om sina företagssidor och snart kommer det nya funktioner som ska hjälpa företagen att bli bättre på att nå ut till sin publik. En av de största nya funktionerna ger dig förslag på content som är populärt inom din målgrupp. Det kommer finnas rekommenderade artiklar som du kan dela, men du kan självklart välja att använda det som inspiration till att skapa ditt eget content.

Andra nya funktioner innebär förbättringar i mobilappen och möjligheten att dela publika inlägg från företagets anställda.

Läs mer om förändringarna i artikeln från searchengineland.com här! 

Top Rank Marketing listar “50 B2B Marketing Influencers and Experts to Follow Into 2019”

Det har nyligen varit MarketingProfs B2B Forum 2018 i San Fransisco, där några av världens främsta influencers, innovatörer och marknadsförare inom B2B samlades för konferenser och föreläsningar.

Av närmre 100 föreläsare har Top Rank Marketing rankat en lista med de 50 mest intressant att ha koll på inför 2019. Rankingen utgår bland annat ifrån föreläsarna inflytande, räckvidd, relevans och publik på olika digitala kanaler.

Listan och resten av artikeln hittar du här!

2019 viktigaste SEO-trender

Vi vill också tipsa om en annan lista som kan vara bra att ha koll på inför nästa år. Detta är en kort sammanfattning av de punkter som marketingland.com listar som nästa års fem viktigaste trender inom SEO.

  1. Mobil-först indexering
    Med det menas att Google använder mobilversionen av din hemsida för att mäta index och ranking. Inte bara, men i första hand om du har en migrerad site. Vilket betyder att det är dags att göra din hemsida mobilvänlig.
  2. Sidhastighet
    Både dator- och mobilversionen av din hemsida kommer framöver graderas både efter optimering och hastighet i PageSpeed insights.
  3. Varumärken som rankingsignal
    Gary Illyes, Google Webmaster Trend Analytiker har bekräftat att Google använder varumärkesnamn online i sin sökalgoritm. Hur ditt varumärke omnämns och i vilka sammanhang spelar alltså roll för rankingen.
  4.  GDPR
    Till följd av GDPR har Google valt att göra ändringar i Google Analytics vilket innebär i korta drag att all data om användare försvinner 26 månader efter den samlades in och data om specifika personer kan raderas på deras förfrågan.
  5. Amazon
    Allt fler kunder går direkt till Amazon när de vill shoppa, hela 56 procent faktiskt. Även om det inte är en universal sökmotoror så kan vi tolka siffrorna som att Amazon håller på att bli Googles motsvarighet inom e-handel. Så säljer du musik, böcker, elektronik eller liknande, så kan det vara en bra idé att överväga att synas på Amazon den dagen de etablerar sig i Sverige.

Läs mer om listans punkter och hur du ska använda dem här!

Har du koll på assisterande konverteringar?

Du kan få mycket information om din digitala marknadsföring genom Google Analytics. Men i den här artikeln får du tips i hur du kan gräva djupare i den informationen för att få den mest korrekta tolkningen. Vill du ha en komplett analys där du kan jämföra direkta och indirekta resultat finns Google Analytics funktion ”Assisted Conversions”.

För att få ut så mycket som möjligt av funktionen bör du vara så specifik som möjligt när du sätter upp kampanjen. Använd UTM taggar för att kunna mäta resultat från de specifika länkar och kanaler du använder dig av. När du sedan får resultat från kampanjen, kan du få en mer detaljerad överblick av vilken sorts resultat kampanjerna gav.

Läs mer av artikeln om assisted conversions på yoast.com.

De tio viktigaste trenderna inom sökannonsering under nästa år

Det har hänt mycket inom sökannonsering under 2018. Stora förändringar hos både Google och Bing, där Google bland annat gjorde om AdWords till Google Ads, och lanserade nya kampanjverktyg och funktioner. Även Bing gjorde flera uppgraderingar och lanserade nya funktioner. Amazon har också, som nämnt ovan, börjat utmana Google när det gäller e-handel och var kunder letar efter sina nya produkter.

Detta var några av de stora händelserna 2018. Men vad ska du egentligen hålla koll på under nästa år? Här följer det tio viktigaste PPC trenderna för nästa år listade av searchenginejournal.com.

  1. Målgrupp, inte nyckelord
  2.  Automatisering + mänsklig intelligens
  3. Amazon och annonseringsalternativ
  4. Kontohantering och rollen som PPC-specialist
  5. Attributionsmodeller och utvärdering av trafik över flera enheter
  6. Annonser
  7. Video
  8. Remarketing
  9. Att bygga varumärken
  10.  Fler nya annonssorter, annonstillägg och funktioner.

Läs mer om punkterna på listan här! 

Nio sätt att konvertera leads från webinars

Vi avslutar vårt ihop plock av favoritartiklar från november med ytterligare en lista. Den innehåller tips på hur du på ett enkelt sätt kan generera försäljning från dina webinars. För även om det är bra med stor publik blir det ännu bättre när publiken blir kunder.

  1. Gör en eller flera undersökning under webinariet för att känna din publik på pulsen.
  2. Skicka en ut en undersökning efter webinaret.
  3. Involvera ditt säljteam i ditt webinar.
  4. Följ upp inom 24 timmar.
  5. Identifiera heta, varma, och kalla leads.
  6. Skicka en personlig uppföljning till heta leads.
  7. Vårda dina varma och kalla leads.
  8. Återkoppla till dina leads med annonser eller kampanjer som passar målgruppen.
  9. Uppmuntra din leads till att fortsätta till nästa steg.

Läs mer om punkterna på listan här! 

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]ide.se