3 saker som marknadsförare bör veta om LinkedIns nya gränssnitt

I takt med att LinkedIns nya utseende rullas ut till alla användare förändras också förutsättningarna för företag som använder kanalen för marknadsföring. Här listar vi några saker som är viktiga för dig som marknadsförare att tänka på i LinkedIns nya gränssnitt.

Är du säljare? Då finns en liknande artikel att läsa som heter ”Social selling-rutin på under 15 minuter med LinkedIns nya utseende”.

1. Bilderna på din webbplats blir viktigare när du delar länkar

I LinkedIns nya utseende får bilder en viktigare betydelse då de kommer att exponeras större i statsuppdateringarnas förhandsvisningar.

LinkedIn hämtar bilder från din webbplats för att visa i förhandsvisningen.

I statusuppdateringen ovan används exempelvis en skärmdump med förklarande text som fångar uppmärksamhet och som indirekt förmedlar att man kan förvänta sig ett värde i artikeln och bilden om man väljer att klicka på den.

Tidigare har förhandsvisningarna av länkar visat bild, meta-rubrik och meta-beskrivning men i det nya utseendet har meta-beskrivningen fått ge vika åt bilden som får en betydligt större exponering än tidigare.

Bilderna hämtas från företagets webbplats och får en större exponering i LinkedIns förhandsvisning än tidigare.

Glöm inte att förmedla detta även till företagets säljare och medarbetare eftersom kommunikationsarbetet är inte längre bara en fråga för marknadsavdelningen.

E-bok: 100 LinkedIn-tips

100 korta och enkla tips för hur du får ut mer av världens största affärsnätverk.

Har du tänkt på detta?

Använd bilder som fångar läsarens uppmärksamhet. Bilder på ansikten eller förklarande bilder tenderar att dra uppmärksamheten till sig.

Foton på ansikten tenderar att dra uppmärksamheten till sig.

Rubriken och texten ovanför förhandsvisningen blir viktigare eftersom meta-beskrivningen tagits bort. Glöm inte att skriva en text tillsammans med ditt inlägg.

Använd texter i bilderna på din webbplats för att förmedla viktig information direkt i era uppdateringar.

Använd verktyg som förenklar framtagandet av bilder till sociala medier

Det finns en mängd olika verktyg som kan underlätta för dig att skapa bilder till dina statusuppdateringar och artiklar i sociala medier.

Några av dessa är exempelvis:

  • Pablo – ett verktyg från Buffer som snabbt låter dig skapa bilder med bakgrund och text i rätt format för olika sociala nätverk.
  • Canva – ett liknande verktyg med flera färdiga mallar att välja bland.
  • Infogr.am – hjälper dig att synliggöra diagram och statistik på ett enkelt sätt i snygga bilder.

Här finns användbara tillägg till webbläsaren Chrome som bland annat gör att du enkelt kan ladda ner bilder från en webbplats eller avgöra vilken färgkod som används på ett visst element.

Som marknadsförare måste du säkerställa att rätt bild visas som utvald bild när någon delar sidor eller bloggartiklar från er webbplats. Här hittar du fler tips kring hur du kan marknadsföra företagets blogg.

2. Företagssidor får nytt utseende

Parallellt med att det rullas ut ett nytt gränssnitt får även företagssidor på LinkedIn ett nytt utseende. Redan nu kan de flesta administratörer få en förhandsvisning av hur sidan kommer att se ut.

Kontrollera så att bilder visas korrekt, exempelvis företagets logotyp. Om logotypen ser hopklämd ut så gå in och ladda upp en kvadratisk logotyp.

Det nya utseendet innebär ett ökat fokus på Employer Branding och lediga jobb på företaget som du tittar på så säkerställ att ni använder LinkedIns fulla potential genom att regelbundet publicera företagets lediga tjänster även på LinkedIn.

Volvo använder LinkedIns företagssidor för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke och även för att kommunicera med sina kunder.

Anställda på företaget kommer även att exponeras i större utsträckning på sidan vilket gör det viktigt att säkerställa att de ger ett professionellt intryck.

Säljare och andra medarbetare kan exempelvis skapa en kundfokuserad profil.

Fokuserar du på innehåll som skapar värde för din målgrupp?

Sociala medier, i synnerhet kanaler som LinkedIn, fungerar inte på samma sätt som traditionella medier och reklambudskap har liten effekt i den enorma konkurrens som finns i den här typen av sociala medier.

Fokusera istället på att skapa värde för din målgrupp och ta fram en innehållsstrategi för företagets närvaro på LinkedIn och andra sociala medier.

Fokusera på innehåll som skapar värde för dina kunder.

Bilden ovan: Notified säljer produkter för omvärldsbevakning men istället för att prata om deras egna produkter och tjänster på LinkedIn så fokuserar de på innehåll som skapar värde för deras kunder.

3. Nu kan även administratörer gilla och dela företagets uppdateringar

I det tidigare utseendet saknade du som företagsadministratör möjlighet att gå in på företagets sida och gilla företagets uppdateringar.

I det nya utseendet kan även administratörer gilla företagets uppdateringar på företagssidan vilket underlättar att få spridning av företagsuppdateringarna i ditt privata nätverk.

Gilla, kommentera eller dela företagets uppdateringar till ditt nätverk för att öka spridningen.

Notera att du inte kan göra detta via administratörsgränssnittet utan att du exempelvis söker på företagsnamnet och klickar in på sidan för att sedan välja gilla, kommentera eller dela. Här kan du även läsa om hur marknadsavdelningen kan stötta säljarna i deras digitala arbete.

Sammanfattning

LinkedIns nya utseende innebär en del förändringar som är viktiga att tänka på för de som arbetar med kanalen i marknadsföringssyften.

  • Bilder från länkar tar en större plats i LinkedIns nya utseende. Säkerställ att webbsidornas utvalda bild skapar engagemang i sociala medier.
  • Företagssidor får också ett nytt utseende och sätter större fokus på lediga jobb och företaget som arbetsgivare. Säkerställ också att bilder är i rätt format efter uppgraderingen.
  • Administratörer på företagssidor kan nu även gilla företagets uppdateringar på företagssidan för att maximera spridningen.

Lycka till!

Fler artiklar om LinkedIn och Social selling hittar du på vår blogg.

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer