7 läsvärda artiklar om digital marknadsföring i december

Varje månad sammanfattar vi några av de intressanta artiklar eller nyheter som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.

Gott Nytt År önskar vi på Nivide!

Hur påverkar LinkedIns uppdateringar din strategi i kanalen?

Mobilappen – Ändringarna i appen gör det enklare för administratörer att göra uppdateringar och svara på kommentarer från mobilen. Detta kan ge snabbare svarstider och bättre respons för de som skriver till er, men också öka pressen och förväntningar på snabba svar på er som företag när alla vet att det är lätt tillgängligt från mobilen.

Nyheter för din sida – knyt specifika hashtags till dina sida, samt möjlighet att dela innehåll i fler format som pdf-filer, word-dokument och powerpoint-presentationer. Det gäller att tänka strategiskt när det gäller hashtags och ha en plan för hur du vill presentera företagets expertis på din sida.

Contentförslag– Dela content som passar din målgrupp direkt föreslaget från LinkedIn eller inspireras av vad som trendar för att skapa ditt eget.

Vill du veta mer? Läs hela Kelsey Leaveys artikel här.

Youtube tar bort anteckningar i januari 2019

Från och med mitten av januari nästa år kommer anteckningar (“annotations”) försvinna helt från Youtube. Utfasningen har varit igång sedan 2017 då funktionen att skapa nya anteckningar på sina videos togs bort. Fram tills nu har de som skapades innan dess fortfarande gått att se men detta ändras alltså i januari då funktionen försvinner helt.

En stor anledningen till att de har fasats ut är att de aldrig har fungerat på mobiler och eftersom en allt större andel av Youtubes visningar kommer från mobila enheter blev anteckningarna helt enkelt överflödiga. Istället finns nu nyare möjligheter för youtubers att skapa call-to-action i sina videos i form av kort eller end screens.

Läs hela artikeln här.

Tips om framgångsrik influencer marketing för marknadschefer inom B2B

De närmsta året kommer 65% av alla multinationella varumärken öka sin användning av influencer marketing. Lee Odden, VD för TopRank Marketing, skriver om vilka utmaningar som finns, vad som är viktigt att tänka på när det gäller influencer marketing för B2B och vad som kommer hända härnäst inom branschen.

Bland annat skriver han om hur B2B har legat efter när det gäller influencer marketing om man jämför med B2C, något som nu håller på att ändras då företagen inom B2B blir allt bättre på att engagera influencers och mikro-influencers.

Läs resten av Oddens tips och tankar om framtiden inom B2B influencer marketing här.

Så använder du dynamiska annonser på LinkedIn

Att få din målgrupp attkänna sig utvald och att skapa content som är relevant för dem är superviktigt i den allt hårdare konkurrensen på annonsplatserna. Genom att skapa en dynamisk annons där målgruppen ser sitt namn och sin profilbild får du ett perfekt sätt att väcka uppmärksamhet och få användaren att klicka på din annons.

Här guidar Ana Gotter dig steg för steg i processen att skapa en dynamisk annons på LinkedIn. Läs mer om vad du kan göra med LinkedIns dynamiska annonser, varför de är viktiga och hur du skapar dem här.

Sex tips för att generera leads på Instagram

I den här artikeln från socialmediaexamer.com får du konkreta tips på hur du konverterar dina engagerade följare till leads.

  • Ha en länk i din bio som leder till en lead-genererande landningssida.
  • Tänk på att din bio ska ha relevant innehåll som hjälper ditt företag. En bra beskrivande text av företaget, en bra profilbild och kanske det viktigaste av allt: en call to action eller ett erbjudande med tillhörande länk till en landningssida som ger dig möjlighet till en första kontakt med besökaren, t.ex med ett formulär.
  • Skapa content i flödet som får folk att leta upp länken i din bio. Det bästa är om du kan uppmuntra dina följare att dela ditt content så att du når en större och ny publik.
  • Använd de action-knappar som finns på Instagrams företagssidor. ”Default text action –knappen” är bra för att skapa leads!

Läs alla punkter och få konkreta exempel i artikeln här.

De sex största trenderna inom marknadsföring enligt LinkedIn

På ett event som LinkedIn nyligen anordnade frågades marknadsförare från mer än 50 företag och organisationer om vad de tror kommer vara viktigt att tänka på inom marknadsföring från 2019 och framåt. Här är en lista över några av de viktigaste trenderna att följa 2019.

  • Content marknadsföring måste vara riktigt riktigt bra.
  • Du måste bygga ett varumärke som är autentiskt och att lita på.
  • Starta alltid med frågan ”Vem är din målgrupp?”
  • Tänk alltid på kontexten.
  • Stora datamängder behöver fortfarande ett mänskligt perspektiv.
  • Rätt budskap, till rätt person på rätt tid.

Läs mer om punkterna på listan här!

Så sökmotoroptimerar du dina YouTube-klipp

Video blir en allt större del av företags content marketing. Många föredrar att se videos framför att läsa, och dessutom minns man ofta något man sett mer än något man läst. Tiden vi orkar lägga vår uppmärksamhet på något minskar och dessutom visas mer än 500 miljoner timmar video content på Youtube varje dag.

Så, vi kan vara överens om att videos på Youtube har väldigt bra potential att nå en stor publik, men då måste din målgrupp hitta din video.

Lösningen? Sökoptimering.

Första steget är det som lägger grunden. Skapa kvalitativt content som din målgrupp vill se, ett eget koncept och glöm inte bra branding. Steg två är samma som i dina andra kanaler, det gäller att ha koll på de rätta sökorden. Steg tre, optimera din video. Sökmotorer älskar text, så när du laddar upp din video så gör det med en detaljerad titel som drar uppmärksamhet till sig. Skriv också en detaljerad beskrivning, helst minst 500 ord.

Vill du bli riktigt grym på detta så läs hela artikeln med alla tips här.

Andra har även läst: