Back to basics – så fungerar annonstillägg i Google Ads

I vår artikelserie ”Back to basics” förklarar vi några av de grundläggande verktygen, metoderna och funktionerna som är relevanta för dig som arbetar med digital kommunikation. I det här inlägget pratar vi om annonstilläggen i Google Ads. Trevlig läsning!

Vad är annonstillägg i Google Ads? Hur använder man de på bästa sätt? Och – kanske viktigast av allt – vad har de för nytta?

Frågorna kan vara många. I det här inlägget besvarar vi de mest grundläggande och ger dig en överskådlig introduktion till funktionen.

Annonstilläggen i Google Ads fungerar som extrainformation som kan förse kunden med ytterligare detaljer kring verksamheten – allt beroende på vilken typ av annonstillägg det rör sig om. 

Men vilka andra fördelar finns?

Den största motiveringen till varför alla med ett aktivt Google Ads-konto bör använda sig av just annonstillägg i sina annonser är att de ökar chansen för en högre CTR (klickfrekvens). 

En annan fördel är att att tilläggen erbjuder kunden en möjlighet att interagera direkt i sökresultatet, till exempel genom att göra ett samtal.

Det finns en rad olika tillägg att använda i Google Ads – hela tio stycken – men vissa är kanske mer vanliga än andra. Här berör vi några av dem.

  • Informationstillägg (callout extensions) är ett utmärkt alternativ för att belysa företagets USP:ar (unique selling points) och kan till exempel vara “Fri frakt” och “Kostnadsfria returer”.
  • Platslänkstillägg (site link extensions) fungerar istället som länkar som leder till andra sidor än den faktiska annonsen pekar till. Detta kan vara bra i de fall man som företag vill att kunden enkelt ska kunna ta sig till sidor såsom “Öppettider” eller “Nyheter”.
  • Tillägg med utbudsinformation kan vara praktiskt att använda när man vill belysa olika typer av produkter eller tjänster under en och samma kategori.

    Ett hotell hade i detta fall kunnat ange “Typer” som kategori och därefter lista sina olika typer av hotellrum – enkelrum, dubbelrum och så vidare. 

Kanske har du någon gång gjort en sökning i Google och därefter klickat på telefonnumret som dykt upp för att direkt ringa upp företaget du önskat komma i kontakt med? 

Då är sannolikheten stor att du dragit nytta av telefontillägget.

  • Telefontillägget är precis så enkelt som det låter – ett telefonnummer man som företag anger för att kunden sedan ska kunna ringa upp genom bara ett enkelt knapptryck. 

Sammanfattningsvis finns det ett par olika typer av annonstillägg att använda i Google Ads, de vi har nämnt i detta inlägg är bara ett par av dem.

Gemensamt för allihopa är att de bland annat ökar chanserna för en högre klickfrekvens.

Prova att testa dig fram för att se vilka som fungerar bäst för din verksamhet, vissa kan ibland lämpa sig bättre än andra. Lycka till!

E-bok om sökmarknadsföring

Hur använder du Google på ett effektivt sätt för att exempelvis öka antalet köp, beställningar eller förfrågningar? Här har vi sammanställt våra mest populära artiklar.

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer