Fem sätt som du kan förbättra företagets digitala marknadsföring med begränsad budget

Det finns flera sätt att förbättra dina digitala marknadsaktiviteter om du har en begränsad budget. I det här inlägget tipsar vi om fem saker som du kan göra utan att det påverkar din budget.

1. Ta reda på vad dina kunder letar efter i Google

Med en sökordsanalys tar du helt enkelt reda på vad dina potentiella kunder letar efter i Google.

Sökordsanalysen kan delas in i två kategorier:

  • Sökord som kunderna använder när de letar efter dina produkter eller tjänster. Dessa sökord kallas ibland för kommersiella sökord.
  • Sökord som de använder när de letar efter information, exempelvis en lösning på ett problem. Dessa sökord kallas ibland för informativa sökord.

I den här artikeln bjuder vi på fler tips kring hur du kan göra en bra sökordsanalys och bjuder på ett enkelt Excel-ark för att du ska komma igång.

2. Sökoptimera din webbplats

När du har gjort din sökordsanalys så vet du vilka sökord som är viktiga för din verksamhet.

Utifrån dessa sökord ska du nu strukturera din webbplats.

De kommersiella sökorden, alltså de som kunderna använder för att hitta dina produkter eller tjänster, optimeras vanligtvis på statiska sidor som återfinns på din webbplats, och som har en fast plats i navigationen.

Om du exempelvis säljer dam- och herrcyklar i olika färger, så har du troligtvis en meny som heter “Herrcyklar” och en meny som heter “Damcyklar”. Under respektive meny har du sedan sidor som exempelvis heter “Röda damcyklar” och “Svarta herrcyklar”, som du sedan kan sökoptimera för respektive fras.

De informativa sökorden passar bra att använda på din blogg.

Om dina potentiella cykelkunder exempelvis söker efter “laga punka på cykel själv”, så kan du skriva ett blogginlägg om detta och sökoptimera för frasen för att få dessa personer att hitta till din webbplats via blogginlägget.

Observera att det inte är tillräckligt att sökoptimera din webbplats för att synas bra i Google, i synnerhet för sökord med hög konkurrens. Du behöver även säkerställa att rätt webbplatser länkar till dig och att din webbplats exempelvis är mobilanpassad.

I det här inlägget får du fler tips hur du kan förbättra de tekniska förutsättningarna för att få fler kunder att hitta till ditt företag via Google.

3. Blogga regelbundet

Blogginlägg, eller “content”, är drivmedlet i hela den digitala motorn och att börja blogga regelbundet på företagets webbplats är troligtvis den bästa investeringen som du kan göra med en begränsad budget.

För att det ska fungera för att driva potentiella kunder till din verksamhet krävs emellertid följande:

  • Ditt innehåll ska bidra med någon form av värde för dina potentiella kunder.
  • Du ska i första hand fokusera på att skriva blogginlägg kring de informativa sökord som dina kunder använder för att få gratis trafik från Google.

Fördelarna med att regelbundet skriva blogginlägg som skapar värde/nytta för dina kunder är många:

  • Du genererar regelbundet besök från potentiella kunder från Google. Om du regelbundet publicerar fler artiklar så skapar du en snöbollseffekt som kan dubbla din trafik från Google varje år.
  • Du får målgruppsanpassat innehåll att publicera i sociala medier. Efter hand attraherar detta följare och potentiella kunder till dina sociala medier.
  • Fler vill prenumerera på ditt nyhetsbrev för att få fler tips och artiklar skickade till sin inkorg.
  • Du bygger successivt ett starkare varumärke och bygger förtroende hos de som har valt att börja följa din blogg.

Insatser som i förlängningen genererar fler och mer lojala kunder.

I den här artikeln bjuder vi på fler tips kring hur du kan skapa en framgångsrik företagsblogg.

4. Utveckla ditt nyhetsbrev

Om ditt företag fortfarande skickar ut ett månatligt nyhetsbrev med “VD:n har ordet” eller de senaste nyheterna om ert företag så är det dags att tänka om.

Låt nyhetsbrevet istället bli ett sätt att knyta de mest intresserade potentiella kunderna till er och använd nyhetsbrevutskicken för att distribuera blogginläggen som ni regelbundet skriver.

Här är några sätt som ni kan utveckla nyhetsbrevet:

  • Skapa segment för era e-postlistor beroende på vilka intressen som kunderna har. Med ett marketing automation-verktyg kan ni per automatik tagga en potentiell kund med ett visst intresse om de exempelvis besöker en viss produktsida på er webbplats. Nästa gång ni skickar ut relaterat innehåll om produkten så kommer kunden att få detta och uppleva nyhetsbrevet som mer relevant.
  • Påbörja en ny vana med att A/B-testa alla utskick, vilket kan påverka öppnings- och klickfrekvens markant. Tillvägagångssättet är enkelt: Välj ut en del av e-postlistan, exempelvis 20 %, och skicka en version av nyhetsbrevet till ena delen och ett annat nyhetsbrev till den andra delen. Testa exempelvis två olika ämnesrader. Utse en vinnare och skicka vinnarbrevet till resterande 80 % av e-postlistan eller segmentet.
  • Utvärdera innehållet i era nyhetsbrev – hur kundfokuserat är det egentligen? Bidrar det med nytta för mottagarna eller fokuserar kommunikationen på vad som händer på vårt företag? Genom att ändra inifrån och ut-perspektivet och istället använda nyhetsbrevet för att bidra med värde för kunderna – så att de vill prenumerera – är det inte omöjligt att ni ökar öppningsfrekvensen från 20-30 % till 50-60 %.
  • Tänk marketing automation istället för nyhetsbrev. Det klassiska nyhetsbrevet är dött och nu är det marketing automation som regerar. Skapa logiska flöden för olika segment och bearbeta kunderna med nyttigt innehåll över en längre period. Exempel på marketing automation-verktyg är Hubspot, Pardot, Marketo och Drip.

5. Ta reda på vilka insatser som ger resultat

Kan du med handen på hjärtat säga vilka digitala aktiviteter som ger resultat för din verksamhet?

Om inte så är det dags att se över syftet med er digitala närvaro och hitta mätbara mål som kan hjälpa dig att utvärdera olika kampanjer, kanaler och verktyg.

Om syftet mer er digitala närvaro exempelvis är att driva leads, kan ett sätt att mäta hur väl ni lyckas med detta vara att implementera konverteringsspårning på er webbplats och mäta antalet inkommande förfrågningar via ert formulär.

När konverteringarna finns på plats så behöver du ta för vana att kontinuerligt UTM-tagga allt innehåll som publiceras i digitala kanaler. Genom att göra detta berättar du för Google Analytics om precis vilken länk som en kund klickade på och kan sedan följa interaktionerna i statistikverktyget.

I det här blogginlägget har vi skrivit mer ingående om hur du använder UTM-taggning och på så sätt kan få en bättre uppföljning av dina digitala kampanjer.

Andra sätt att mäta det kan vara att tilldela kunderna olika koder i ert CRM-verktyg, exempelvis alla som säljarna har interagerat med eller påverkat på något sätt genom sociala medier, får en speciell kod så att ni sedermera kan följa utfallet av säljarnas digitala aktiviteter.

Lycka till!

Andra har även läst: