Fem sätt som säljare kan använda LinkedIn

1. Skapa kontakt med potentiella kunder

Ta för vana att lägga till potentiella kunder som du har kontakt med som en möjlighet för att fortsätta bearbeta dem genom LinkedIn.

Med Rapportive kan du enkelt få upp kundens profil på LinkedIn om du använder Gmail. Genom att installera Discoverly till webbläsaren Chrome kan du även se på kundens profil på LinkedIn om de finns på Facebook och Twitter.

Om du skapar kontakt med potentiella kunder på LinkedIn utan att ha haft tidigare kontakt med dem är det framförallt viktigt att göra två saker. 1) Anpassa din inbjudan och gör den personlig. Mottagaren vill ha svar på vem du är och vad du vill. Försök inte sälja in dina produkter och tjänster i detta steget. 2) Följ upp med ett kort meddelande när personen har accepterat din kontaktförfrågan. Avvakta med att försöka sälja in dina produkter och tjänster då detta kan ha motsatt effekt i ett för tidigt läge.

2. Dela användbara artiklar

Syftet med att lägga till potentiella kunder i ditt nätverk på LinkedIn är att etablera en relation med dem, så att de till slut väljer att ta kontakt och visar intresse för din produkt eller tjänst. Ett sätt att dela artiklar och länkar till potentiella kunder är att tagga dem utifrån olika kategorier för att sedan skicka meddelande till upp till 50 personer samtidigt.

Med en genomtänkt innehållsstrategi för ditt företag kan du och dina kollegor således sprida relevant innehåll till flera potentiella kunder vid samma tillfälle. Följ upp med ett privat meddelande till de personer som du ser interagerar (gillar, kommenterar och delar) era artiklar. Det kan vara nya kunder.

3. Använd LinkedIn för prospektering

Visste du att LinkedIn är ett utmärkt verktyg för prospektering? Jag träffar regelbundet personer som inte känner till funktionen ”Avancerad sökning” där du kan leta upp beslutsfattare i specifika branscher, exempelvis den målgrupp som du vänder dig till. ”Avancerad sökning” hittar du via en länk bredvid sökrutan högst upp på LinkedIn. Använd fälten ”Titel” för att skriva in den befattning som din målgrupp har och avgränsa sökningen med eventuella andra alternativ, t ex bransch. Med LinkedIn Premium kan du bl.a. avgränsa din sökning på företagsstorlek efter antal anställda.

Andra ställen på LinkedIn där du kan hitta potentiella kunder är i ditt notifikationscenter (flaggan högst upp till höger), under ”Vem har besökt min profil” eller i ditt flöde. Finns det personer som har besökt din profil? Gillat något inlägg du har skrivit? Kommenterat en bloggartikel? Bjudin dem till ditt nätverk med en personlig inbjudan och följ upp dialogen med dem efter att de har accepterat din kontaktförfrågan.

4. Publicera blogginlägg för att stärka ditt personliga varumärke

Att regelbundet publicera blogginlägg på LinkedIn har en rad olika fördelar. Genom att publicera innehåll som din målgrupp intresserar sig för kommer du att öka antalet profilbesök, antal besökare till din/företagets hemsida, stärka ditt personliga varumärke och möjlighet att komma i kontakt med potentiella kunder som gillar, kommenterar och delar dina inlägg.

Fokusera på innehåll som är användbart för din målgrupp, exempelvis konkreta tips och råd, eller lösningen på ett vanligt problem som dina kunder har. Ge dem en väldigt bra anledning att följa dig och gilla dina inlägg. Prata mindre om dina produkter och tjänster – ingen tycker om reklam i sitt flöde. Om du lyckas få läsare på din blogg genom innehållet du publicerar kommer dina läsare förr eller senare även intressera sig för dina produkter som du erbjuder. Annat innehåll som dina kunder kan vara intresserade av att läsa om är exempelvis statistik, rapporter och nyheter som rör deras marknad eller ansvarsområde.

5. Skapa kontakt med flera personer på samma företag

Fler personer på samma företag i ditt nätverk innebär fler möjligheter att komma in och göra uppdrag, eller fler uppdrag, på ett och samma företag. Om du skickar en kontaktförfrågan till en person på ett företag och denna ser att du har kontakt med andra personer på företaget ökar det också chansen att personen accepterar din kontaktförfrågan.

Ta exempelvis för vana att skapa kontakt med personer på ett företag som du har kommit i kontakt med under ett uppdrag på det aktuella företaget. Kontakterna på LinkedIn kan innebära fler uppdrag på andra avdelningar, dotterbolag eller länder i framtiden.

Använd LinkedIn Sales Navigator (funktionalitet som finns tillgänglig i deras Premium-utbud) för att snabbt få upp beslutsfattare på ett specifikt företag. Om du har en bra dialog med en person på ett företag men som inte är beslutsfattare, så använd LinkedIn för att identifiera vem i dess närhet som tar beslut och skapa kontakt med de här personerna.

Lycka till!

 

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer