Fem tips på läsvärda artiklar om digital marknadsföring i oktober

Varje månad sammanställer vi några av de intressanta artiklar eller nyheter som har publicerats under den senaste tiden och som kan vara intressanta för dig som är digitalt ansvarig.

Trevlig läsning!

1. YouTube har ändrat hur de räknar engagemang

Enligt Google är anledningen att det bättre kommer spegla förhållandet mellan exponering av videoannonser och konverteringar och där med även bättre visa på hur videos påverkar kundens köpresa.

Ändringarna gäller för “TrueView for action”videoannonser, och det är framför allt två saker som ändras.

1. De börjar nu räkna engagemang redan när en användare tittat 10 sekunder på en True View for Action-annons istället för 30 sekunder som förut.

2. Om användare tar en action på grund av en annons inom 3 dagar efter att de sett annonsen räknas det som en konvertering. Innan var tidsspannet 30 dagar.

Den kortare fönstret mellan engagemang och konvertering ska bland annat ge annonsören mer aktuella rapporter, menar Google.

Läs mer hos Search Engine Land.

2. 50 % har köpt en produkt som de har upptäckt genom sociala medier

2016 var det 42 procent, i år har antalet kunder som sagt sig köpa något genom sociala medier ökat till 48 procent. Hela 58 procent menar att sociala medier har påverkat deras köpbeslut på något sätt. 2016 var det 45 procent som svarade samma sak.

Tilliten som kunderna visar till sociala medier gör att marknadsteam höjer sin budget till de kanalerna. I augusti förra året var nästan 9,8% av marknadsföringsbudgetar ämnade för sociala medier, men i augusti i år var siffran uppe i 13,8 procent.

Sifforna kommer ifrån rapporten “2018 Social Commerce Revisited” från SUMO Heavy och “The CMO Survey,” publicerad av The American Marketing Association, Deloitte, och Duke University’s Fuqua School of Business.

Läs mer hos Komarketing.

3. Nu kan du använda data från LinkedIn när du annonserar med Bing

Ända sedan Microsoft köpte LinkedIn för två år sedan har de som annonserar med Bing velat ha möjlighet att använda data från LinkedIn för att kunna rikta sina annonser rätt.

Tidigare i år lanserades Microsoft Audience Software Ads med tillgång till data från LinkedIn och för en dryg vecka sedan gick Microsoft ut med att det nu även blir tillgängligt för Bings annonsörer. Det är inte lite data det gäller, LinkedIn har mer än 575 miljoner användare världen över.

För annonsörer som använder datan från LinkedIn ska det nu bli lättare att effektivisera och precisera hur det riktar in sina annonser.

Hela artikeln finns här.

4. Bra guide för hur du kan använda hashtags på LinkedIn

Hashtags är ett vida känt arbetssätt inom digital marknadsföring, men på LinkedIn infördes det först i år. Precis som på många andra digitala kanaler gör hashtags ditt content lättare att upptäcka och ditt företag lättare att hitta.

I artikeln från Hootsuite Media kan du läsa om allt från hur, var och när du använder hashtags på LinkedIn till vad du ska undvika. Vilka hashtags är egentligen lämpliga att använda för en sida som är till för att användas i professionella sammanhang?

Här följer 16 tips för vad du ska tänka på:

1. Använd hashtags tillsammans med bra copy.
2. Inkludera skiljetecken, men på rätt ställen.
3. Överdriv inte.
4. Se till att dina hashtags är offentliga.
5. Hitta ditt varumärkes nisch.
6. Men var inte rädd att använda populära hashtags också.
7. Tänk på platsbaserade hashtags.
8. Använd LinkedIns föreslagna hashtags.
9. Följ hashtags för att upptäcka fler idéer.
10. Identifiera dina mest framgångsrika inlägg.
11. Använd hashtags för events.
12. Se till att din hashtag betyder vad den ska.
13. Skapa en kampanj-, eller företagshashtag.
14. Spara resultat för dina LinkedIn hashtags för framtida bruk.
15. Ha koll på när du ska använda @ istället för #.
16. Tänk på förkortningar, funkar dem på LinkedIns målgrupp?

Mer ingående information om varje tips hittar du här i ursprungsartikeln.

5. 22 exempel från HubSpot på formulär som konverterar

Ett formulär på din hemsida ska vara enkelt och smärtfritt för kunden att fylla i. Ingen vill tappa leads på vägen för att formuläret inte fungerar som det ska eller för att kunden hinner tröttna halvvägs?

HubSpots sammanställning är bra för dig som vill ha en överblick över vad som gör ett formulär bra och förhoppningsvis ger det dig en inblick i vad som kan passa extra bra för ditt företag.

Listan innehåller bland annat exempel från Slack, Dropbox, Airbnb och LinkedIn. Under varje exempel finns en kort beskrivning samt några nyckelpunkter för varför de valt just det exemplet. De pekar bland annat ut bra design, copy, smarta rubriker och användarvänlighet.

Nyfiken? Hela listan hittar du här.

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]