Fyra olika sätt att använda LinkedIn

LinkedIn startades som en professionell mötesplats 2003 och har sedan dess vuxit till en mångsidig plattform som lämpar sig bra för dig som arbetar med rekrytering, HR, marknad, försäljning, är arbetssökande eller som bara vill nätverka och lära dig nya saker. I det här inlägget listar vi fyra användningsområden på LinkedIn som du och ditt företag kan dra nytta av.

fyra-satt-som-du-kan-anvanda-linkedin

Som rekryteringsverktyg

LinkedIn är sannolikt mest känt som en plattform som används av rekryterare – eller av de som söker nytt jobb. Det är även detta område som står för större delen av LinkedIns omsättning: Produkter och verktyg anpassade för dig som arbetar inom HR och rekrytering.

Det finns en mängd olika rekryteringslösningar, exempelvis annonsering, som går att köpa av LinkedIn men störst utväxling av LinkedIn får ditt företag om din HR-avdelning och rekryterande chefer vet hur de kan använda LinkedIn för att själva använda sig av sitt nätverk och leta efter potentiella kandidater.

Läs mer: Så kan din HR-avdelning använda LinkedIn

Som säljverktyg

Med verktyg som LinkedIn Sales Navigator, ett anpassat gränssnitt för säljare, kan ditt företag prospektera och inleda dialoger med potentiella kunder på LinkedIn. Det kräver att din säljorganisation har kunskap kring hur de utformar sina profiler att tilltala potentiella kunder och hur de ska kommunicera med kunderna både i privat- (InMails) och publik kommunikation (statusuppdateringar och artiklar) för att uppfattas som relevanta och intressanta.

“Dagens säljare måste vara närvarande och relevanta för sina kunder under hela köpresan. Eftersom köpresan digitaliseras alltmer krävs det att säljarna är närvarande i sociala medier långt innan kunderna väljer leverantör”, säger Fredrik Steinholtz, säljrådgivare på Steinholtz & Partners.

Läs mer: Tre tips till säljaren för att skriva InMails som får svar

Som distributionskanal

LinkedIns annonsverktyg möjliggör för ditt företag att nå ut med ert innehåll till specifika målgrupper. Ni kan exempelvis nå ut till beslutsfattare i specifika branscher eller rikta era annonser till personer med en viss befattning. Med annonsverktygen kan ni även rikta annonsering till personer som har en viss utbildning, som arbetar på ett visst företag eller som har specifika kompetenser. Valbara annonstyper är s.k. Sponsrade inlägg eller vanliga text-annonser tillsammans med bilder.

“Vi använder LinkedIns annonsverktyg för att nå ut med vårt innehåll till rätt målgrupp, bland annat för att marknadsföra våra lokala evenemang. Vi har sett ett större intresse när vi har genomfört annonsering på LinkedIn”, säger Sofie Magnoy, Marknadsansvarig på Assistera.

Som karriärverktyg

Rekryterare och headhunters tillhör förmodligen den yrkeskategori som är mest aktiva på LinkedIn vilket såldes innebär en möjlighet för dig att knyta kontakt med personer som kan hjälpa dig framåt i din karriär.

Genom att bygga upp en trevlig och sökoptimerad profil som lämnar dina profilbesökare ett professionellt och förtroendeingivande intryck så skapar du förutsättningar för att fler rekryterare och headhunters väljer att höra av sig till dig. Det ökar även dina chanser att företag som letar efter din kompetens kommer att uppmärksamma dig.

Om du dessutom kontinuerligt delar med dig av din kunskap genom statusuppdateringar och blogginlägg så synliggör du din kompetens för ditt nätverk och potentiella arbetsgivare. Istället för att de läser om vad du kan så kommer de att se vad du kan.

Vill du lära dig mer om LinkedIn?

Klicka här för att hämta e-boken “100 LinkedIn-tips”

Relaterade artiklar: