Google AdWords blir Google Ads

Från och med den 24 juli 2018 får Google AdWords nytt namn och ny logotyp. Efter 18 år som Google AdWords ändrar man nu namn till Google Ads.


Nytt namn, ny logotyp och ny webbadress blir det, men för dig som användare blir det inga större förändringar. Du kan fortsätta precis som vanligt och behöver inte göra något när förändringen går igenom.

Det kommer heller inte påverka dina kampanjer eller rapporter. Det nya varumärket Google Ads kommer den 24 juli börja synas i produktgränssnittet, i hjälpcenter, på fakturor och på andra ställen. Från samma datum hittar du ditt konto på ads.google.com istället för adwords.google.se.

Google AdWords som från början hjälpte annonsörer och marknadsförare att hitta varandra med Google Sök, har under åren utvecklats till att erbjuda kontakt vid varje steg av konsumentens köpresa via bland annat text-, video- och display-annonsering.

Google Ads kommer nu representera hela utbudet av kampanjtyper på Google Sök, i Display-nätverket, i videor och appar med mera. Du kommer att få fortsatt hjälp med att hitta fler kunder när de vänder sig till Google och deras partnerwebbplatser och appar för att söka efter produkter, tjänster och information.

För mindre företag lanserar Google Ads under året också ”Smart Campaigns” som marknadsförs som ett lättare och snabbare verktyg för små företag att annonsera online utan en större arbetsinsats, där verktyget hjälper till att nå rätt kunder på rätt sätt.

Google Ads historia

Re-brandingen av Google AdWords blir en ny milstolpe i Googles historia. Nedan kan du läsa om några andra punkter på Google Adwords tidslinje sen lansering i oktober 2000.

År 2000
Google lanserade Google AdWords. Från början betalde annonsörerna en månadsavgift för att annonsera och Google publicerade och hanterade kampanjen. För mindre företag och för de företag som själva ville sköta sina kampanjer startade de snart upp en självserviceportal.

År 2005
Lanserade Google GAP (Google Advertising Program) som ger annonsörer utbildning och examen i användning av Google Adwords.

År 2013
Tillkännagav Google planerna på att lägga till förbättrade kampanjfunktioner för AdWords för att hjälpa till med kampanjhantering som tillgodoser flera användare. De förbättrade kampanjerna inkluderade avancerade rapporter om användare.

År 2016
Presenterade Google “Showcase Shopping” -annonser. Med hjälp av detta kan återförsäljare välja att få en serie bilder att visas i sökresultat relaterade till olika sökfrågor och nyckelord.

År 2018
Den 27 juni tillkännagav Google rebrandingen av Google AdWords som nu alltså blir Google Ads.

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]