Tre strategier för att hamna först på Google

Sökmarknadsföring är en fundamental del i digital marknadsföring av den enkla anledningen att ni når personer som aktivt letar efter produkter och tjänster som ditt företag kan erbjuda. I den här artikeln bjuder vi på några tips hur ni kan förbättra er synlighet i världens största sökmotor – Google.

hamna i topp hos google

Googles sökalgoritm består av över 200 parametrar som tillsammans avgör en sidas placering i sökresultaten. Vilka exakta parametrar dessa är och hur de fungerar är det bara Google som vet.

Det finns emellertid i synnerhet några viktiga faktorer som spelar in och i den här artikeln ska vi titta närmare på dessa och hur ditt företag kan arbeta med dem.

Sökmarknadsföringens roll i det digitala ekosystemet

Sökmarknadsföringens primära uppgift är att driva relevant kundbesök till företagets webbplats. Här kan man framförallt dela in kunderna i två kategorier:

De som letar efter svar på sina frågor och utmaningar eller de som aktivt letar efter en produkt eller tjänst att köpa. Detta är två viktiga separationer att göra eftersom det kommer att ligga som grund till ditt arbete kring sökmarknadsföring. Jag återkommer till detta längre fram i artikeln.

På bilden nedan har jag gjort en enkel illustration som visar sökmarknadsföringens roll i kundens köpresa. Med hjälp av sökmarknadsföring (sökmotoroptimering och betald annonsering i Google) driver ditt företag trafik till er webbplats. Med hjälp av sociala medier kan ni driva ytterligare trafik till er webbplats.

I nästa steg vill vi att kunden gör någon form av konvertering, dvs. åtgärd eller målomvandling, på vår webbplats. Detta kan vara att fylla i ett kontaktformulär, ladda ner en e-bok eller titta på ett produktblad, beroende på hur er verksamhet ser ut.

I nästa steg kan vi fortsätta bearbeta kunden via statusuppdateringar i sociala medier eller genom e-postutskick. Detta är en viktig del i sammanhanget då flera potentiella kunder, i synnerhet inom B2B, troligtvis inte kommer att kontakta er för ett eventuellt samarbete vid deras första kontakt med er webbplats.

hamna först på google

Genom att således knyta potentiella kunder till era digitala kanaler (exempelvis genom retargeting-annonsering i sociala medier eller genom e-postprenumerationer) ges en möjlighet att forsätta bearbeta dem innan de genomför ett s.k. makromål – exempelvis en förfrågan.

Ni bör således se sökmarknadsföringen som en del av en process där flera olika kanaler och metoder samverkar för att uppfylla ett mål.

1. Ta fram de kommersiella och informativa sökord som är relevanta för din verksamhet

Det sökord som din potentiella kund väljer att använda i Google kan avslöja var i köpprocessen som de befinner sig. -Detta är mycket intressant information eftersom ni då kan anpassa din kommunikation utifrån detta.

Skillnaden mellan kommersiella och informativa sökord kan kort sammanfattas på det här viset:

Kommersiella sökord är de sökord som kunden använder när de letar efter en produkt eller tjänst att köpa. Kunden är högst troligt långt kommen i sin köpprocess. Exempel: linkedin kurs.

Informativa sökord är de sökord som kunden använder när de letar efter svar på sina frågor eller utmaningar. De har kanske börjat intressera sig för ett område där du erbjuder tjänster men de behöver mer information innan de går vidare. Exempel: linkedin profil tips.

De kommersiella sökorden är oftast de sökfraser som företag väljer att köpa i Google.

De informativa sökorden kan ditt företag successivt ringa in genom att kontinuerligt skapa bloggartiklar som sökoptimeras för de olika sökningarna. Att utgå ifrån en sökordslista, istället för att hitta på “eget innehåll” kan vara ett bra sätt att säkerställa att ni skapar innehåll som era kunder faktiskt letar efter.

2. Öka antalet länkar från andra webbplatser

Länkar har länge varit – och är fortfarande – en avgörande faktor när det kommer till sökmarknadsföring.

När flera sidor innehåller liknande information behöver Google helt enkelt ett sätt för att avgöra hur sidorna ska hamna i sökresultatlistan. Ett sätt att åstadkomma det är att titta på vilka andra webbplatser och sidor som länkar till sidorna.

Alla domäner och sidor har något som kallas Domain Authority (DA) och Page Authority (PA). Du kan kostnadsfritt få en bild av din egen webbplats DA och PA genom att använda verktyg som exempelvis MozBar (www.moz.com).

Här är en lista på olika domäner och deras domänauktoritet per den 29 augusti 2017.

Google.com – 100
LinkedIn.com – 100
Aftonbladet.se – 86
Tidningskungen – 43
Nivide – 25

Som du kan se har populära och välkända webbplatser oftast en hög s.k. domänauktoritet. Mindre webbplatser och mindre kända varumärken har generellt en lägre domänauktoritet. Detta behöver emellertid inte betyda att det är svårt för dessa företag att synas på relevanta sökningar.

Domänauktoriteten kan påverkas på olika sätt och framförallt genom länkar från andra domäner med hög auktoritet och relevant innehåll.

Om du således säljer ekonomitjänster, så vill du att länkarna till din webbplats kommer från sidor som handlar om ekonomi. Länkar från sidor om kattmat har exempelvis inte samma betydelse. Ännu bättre är det om din länk kommer från en sida som handlar om ekonomi och som dessutom har en hög domänauktoritet.

Kartlägg vilka aktörer som du har i din omgivning som kan hjälpa till att ge en länk till din webbplats.

3. Säkerställ att ni har rätt tekniska förutsättningar

Eftersom Google vill tillhandahålla en så bra produkt som möjligt och ge sina användare en så bra användarupplevelse som möjligt finns det även parametrar i sökalgoritmen som tittar på olika tekniska förutsättningar.

Google vill exempelvis inte hänvisa en användare som gör en sökning i mobiltelefonen till en sida som inte är mobilanpassad. Detta gör exempelvis att sidor som kan ranka bra i Google på dator, får en sämre placering när samma sökning sker i mobiltelefonen, om det visar sig att webbplatsen tillhandahåller en dålig mobilanpassad användarupplevelse.

Här är några exempel på hur du kan säkerställa att sidorna har rätt tekniska förutsättningar:

  • Är webbplatsen mobilanpassad? Med tanke på den höga mobila användningen är detta en hygienfaktor idag.
  • Laddar sidorna tillräckligt snabbt? Använd verktyg som Pingdom Website Speed Tools för att kontrollera detta. Förutom att detta kan vara positivt för din sökmarknadsföring kan det också ha betydelse för konverteringsgraden på din webbplats.
  • Använder webbplatsen ett s.k. SSL-certifikat?

För att få mer information om vilka tekniska förutsättningar som du kan förbättra på din webbplats så är Google Page Speed Insights ett bra och kostnadsfritt verktyg som du kan använda.

Om du inte själv kan åtgärda de tekniska implementationerna så kontakta din webbyrå som bör kunna hjälpa till med detta.

Lycka till med sökresultaten!

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]