Kom igång med Social Selling del 3 av 6: Att skapa förtroende

I Introduktion till Social Selling del 2 av 6 förklarade jag hur du kan skapa uppmärksamhet och få dina målgrupper att hitta dig i sociala medier. I det här avsnittet kommer vi att gå djupare in på hur du kan skapa förtroende hos din potentiella målgrupp med hjälp av sociala medier.

fortroende sociala medier
Social Selling handlar mycket om att gå från att vara en reklampelare på nätet till att bidra med användbar, relevant och intressant information till din målgrupp.

Om du exempelvis arbetar med rekrytering så kan det innebära att du delar med dig av tips kring vad arbetsgivare bör tänka på vid rekryteringar. Om du utvecklar appar till mobiltelefoner, så kan det vara en idé att bidra med din kunskap om hur appar kan stödja kundernas affärer, och dela med dig av intressant statistik kring hur mobil användning skjuter i höjden. Visste du exempelvis att man räknar med att 80 % av all världens webbtrafik kommer att komma från mobila enheter inom fem år? Det är information som exempelvis kan vara mycket intressant för många som arbetar med marknadsföring och försäljning.

Syftet med din innehållsstrategi

Genom att kontinuerligt bearbeta dina sociala nätverk med relevant, intressant och användbar information så förmedlar du ett antal positiva egenskaper. Några av dessa egenskaper kan exempelvis vara:

– Att du framstår som kunnig inom ämnet som du skriver om.

– Att du är engagerad inom ditt ansvarsområde.

– Att du håller dig uppdaterad kring vad som händer på marknaden.

– Att du förstår kundernas behov och frågeställningar (och dessutom har lösningar på dem som du delar med dig av).

Genom att kontinuerligt tillhandahålla intressant information till ditt nätverk så kommer du att synas regelbundet i ditt nätverk. Det innebär att du kommer att vara ”Top of Mind” hos din målgrupp, exempelvis om en potentiell kund i ditt nätverk är i behov av en rekrytering och du är kundansvarig på ett rekryteringsföretag. Om du har genomfört en tillräckligt bra innehållsstrategi, så kommer den här potentiella kunden med största sannolikhet att ta kontakt med dig.

Att bearbeta ditt nätverk på det här sättet är en hörnsten i begreppet Social Selling och är nära relaterat med exempelvis Thought Leadership och Personal Branding.

Hur ser Social Selling ut i praktiken?

Vanligtvis refererar man till Social Selling då det handlar om en enskild persons varumärke, och till Thought Leadership när det handlar om ett företag. Jag kommer dock inte att skilja på begreppen i de här fallen utan kommer att ge exempel på både hur det kan se ut för enskilda personer och hos företag oavsett vad man väljer att kalla det.

Ett företag som har implementerat Social Selling, eller Thought Leadership, i sin marknadsföring på LinkedIn är det amerikanska miljardföretaget Salesforce.com. De publicerar användbara artiklar och länkar som deras följare kan ha nytta av i sitt dagliga arbete. De fokuserar sin innehållsstrategi kring den typen av inlägg och fördelningen mellan användbara artiklar till sin målgrupp och inlägg som handlar om deras egna produkter är sannolikt någonstans runt 80 % / 20 %.

De delar med sig av konkreta och användbara tips till sina följare:

salesforce

salesforce 3
När företaget skriver om sina egna produkter så väljer man ofta att göra det på ett sätt som beskriver vilket värde som deras produkter kan tillföra deras kunder.

salesforce 2
Den här kommunikationen gör det intressant för företagets målgrupp att följa företaget i sociala mediekanaler, samtidigt som företaget kan etablera en marknadsföringskanal som inte upplevs som reklam hos mottagarna.

Innehållsstrategin skiljer sig inte mycket om du vill stärka ditt eget varumärke. I mitt nätverk på LinkedIn har jag exempelvis en person som är mycket duktig på internkommunikation och ledarskap. Han skriver publicerar regelbundet artiklar och intressanta länkar som handlar om hans område.

johan book 1
Genom att kontinuerligt publicera användbart innehåll och stödmaterial till sin målgrupp så driver Johan dels trafik till sin hemsida och synliggör också sin kompetens för att profilera sig som en expert inom sitt område.

Ett enkelt sätt att komma igång är att börja dela med dig av artiklar och länkar som du bedömer din målgrupp kan ha användning av. Nästa steg kan vara att skapa en blogg och skriva egna artiklar inom ditt område.

Dela med dig av användbara artiklar till din målgrupp

Att dela med dig av användbara, intressanta och relevanta artiklar till din målgrupp är det första steget med att komma igång med din innehållsstrategi. I den här delen förklarar jag hur du kan förenkla processen och hur det fungerar rent praktiskt.

Steg 1
Börja med att leta upp alla tänkbara källor på nätet där du kan tänkas få tillgång till den informationen som du vill dela med dig av till ditt nätverk. Jag följer exempelvis flera hundratals företag och personer i sociala medier som delar med sig av artiklar om sociala medier och digital marknadsföring. Det innebär att jag flera gånger dagligen får nya och intressanta artiklar i mina flöden på sociala medier, som jag kan spara ner och dela vidare till mina nätverk.

Steg 2
Skapa ett konto på www.getpocket.com, ladda ner appen och lägg till en genväg för verktyget i din webbläsare. Med det här verktyget kan du öppna intressanta artiklar, spara ner dem för att läsa senare och dessutom tagga artiklarna som du hittar i olika kategorier. Artiklarna kan du sedan enkelt gå tillbaka till för att dela dem i dina sociala nätverk eller när du behöver intressant information om ett visst ämne, exempelvis om du ska börja blogga så kan du återgå till att läsa alla intressanta artiklar som handlar om att blogga.

Steg 3
I nästa steg ska du schemalägga de artiklar som du har hittat på nätet för att dela med dig av dem i dina sociala nätverk över tid. Syftet är att inte behöva uppdatera dina kanaler varje dag, utan att istället i förväg ha schemalagt ett antal artiklar som portioneras ut över en månad exempelvis. Då behöver du heller inte tänka på du inte håller dina kanaler uppdaterade, utan vet att genom att schemalägga dina inlägg, så syns du regelbundet i dina nätverk.

Det finns flera olika verktyg för att schemalägga inlägg och distribuera dem till flera olika kanaler samtidigt. Jag vill tipsa om HootSuite och Bufferapp.com.

Glöm inte att visa artiklar lämpar sig bättre att dela framåt i tiden än andra. Artiklar av nyhetskaraktär, exempelvis aktuell statistik kring Internetanvändning, lämpar sig bättre att dela direkt än om en månad framåt i tiden. Däremot kan det finnas andra artiklar, exempelvis tips och råd som din målgrupp kan använda sig av både nu och om en månad, som fungerar bättre att schemalägga framåt i tiden.

Sammanfattning

Genom att kontinuerligt dela med dig av användbar, relevant och intressant information till din målgrupp så visar du upp ett antal positiva egenskaper, exempelvis att du är kunnig, engagerad och uppdaterad inom ditt område.

Genom att använda en innehållsstrategi så vet du vad du ska publicera, var du ska hämta informationen ifrån och hur du enklast kan publicera den till ditt nätverk och hur du kan försäkra dig om att du alltid uppdaterar dina flöden.

I nästa artikel: Konvertering

I nästa artikel i den här serien så kommer jag att skriva om Konvertering. Konvertering, eller omvandling, är ett begrepp som används för att beskriva den händelse som sker när din målgrupp utför en önskad handling. Inom e-handel är en konvertering vanligtvis när det sker en försäljning och för ett hotell kan det vara när det sker en bokning via hemsidan.

När vi pratar om Social Selling så kommer konverteringsmålet att vara när någon tar kontakt med dig, exempelvis för att diskutera hur du kan hjälpa ett företag utifrån den kompetens som du har visat att du besitter genom att använda Social Selling. Det kan exempelvis även vara att du blir kontaktad av en rekryterare för en ledig tjänst, om du använder Social Selling för att hitta ett nytt jobb.

I nästa artikel kommer jag att tipsa dig om hur du kan optimera din närvaro i sociala medier för att skapa så många konverteringar som möjligt.

Lycka till!

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer