Regler för tävlingar på Facebook – detta ska du tänka på (inkl. exempel)

I det här inlägget reder vi ut vilka regler som gäller för tävlingar på Facebook och vad du bör tänka på för att utforma en tävling på Facebook som följer deras regelverk.

regler för tävlingar på Facebook

Att annonsera på Facebook kan upplevas enkelt och är ett smidigt sätt för både små och stora företag att nå ut till sina kunder. Med små medel kan du få mycket uppmärksamhet och för att få det väljer många att köra kampanjer eller tävlingar på sina Facebooksidor.

Dels uppskattar många kunder det och dels lockar det besökare att följa deras sociala medier eller att besöka företagets hemsida.

Men har du full koll på de regler som du måste följa om du kör en kampanj eller tävling via din Facebooksida?

Här nedan listar vi vad som är extra bra att tänka på, vad som måste vara med i en kampanj och vad du inte får ha med. Du kanske blir förvånad, några av de saker som inte är tillåtna ser man inte allt för sällan i företags annonsering på Facebook. 

Men vad är det egentligen då som du får och inte får göra?

Vi ska i det här inlägget prata om tre kategorier: Officiella regler, obligatoriskt innehåll och vad det finns förbud mot. Några exempel på det och sen har du full koll på vad som är tillåtet eller ej.

Facebooks officiella regler för tävlingar

Enligt Facebooks regelverk måste det i en kampanj eller en tävling framgå:

  • ”vad som är erbjudandets villkor och behörighetskrav gällande (t.ex. gällande ålder och begränsningar gällande hemvist).”
  • ”tillämpliga regler för kampanjen och att priserna som erbjuds efterlevs (t.ex. registrering och att du har alla tillstånd som krävs).”

Detta måste vara med:

  • Varje deltagare måste ha inneha en fullständig version av Facebook.
  • Kampanjen måste innehålla en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd, administrerad av eller knuten till Facebook.

Det var det obligatoriska innehållet, men vad ska man egentligen undvika?

Detta får du inte göra:

  • Facebooks riktlinjer säger att en tävling eller kampanj kan administreras via sidor, grupper, evenemang eller applikationer på Facebook.
  • När du annonserar på Facebook får du däremot inte använda personliga tidslinjer eller vänanknytningar för att sprida din kampanj.

Du får inte skriva:

  • ”dela inlägget på din tidslinje för att delta i tävlingen.”
  • ”dela inlägget på dina vänners tidslinje för att delta i tävlingen.”
  • ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta i tävlingen.”

Att be deltagarna att gilla eller kommentera ett inlägg för att delta en tävling är däremot helt okej, då används varken personliga tidslinjer eller vänanknytningar felaktigt för att sprida ditt budskap, erbjudande eller din tävling.

För att förtydliga detta ska vi ge tre exempel nedan. Exempel som du säkerligen redan sett i tävlingar på Facebook.

Ej tillåtna exempel

Här har vi gjort två exempel på tävlingar som inte är tillåtna enligt Facebooks regler.

Exempel 1: Att uppmana deltagarna att dela tävlingen för att delta

Exempel 2: Att tagga en vän i inlägget för att kunna delta

Tillåtna tävlingar enligt Facebooks regler

Hur hade inlägget istället kunnat se ut? 

Vi kan be deltagarna att skriva en kommentar tillsammans med en motivering.

Vi har dessutom lagt till tävlingsvillkor och förtydligat att tävlingen inte är förknippad med Facebook på något sätt.

Läs mer om Facebooks regler

Här finns en länk till Facebooks riktlinjer för sidor ifall du vill läsa på mer om vad som gäller för annonsering och kampanjer på ditt företags Facebooksida.

Glöm inte heller att följa svensk lagstiftning, exempelvis att tävlingen måste innehålla ett prestationsmoment för att inte klassas som lottning, exempelvis genom att lägga till en ruta för motivering i din tävling.

Lycka till med dina tävlingar på Facebook!

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]