Rekrytering via sociala medier som LinkedIn och Facebook

Kostnadsfritt webbinarie om linkedin

Lär dig mer om hur LinkedIn kan användas för att öka försäljningen eller för att få fler kandidater att söka till företagets lediga tjänster.

Webbinariet passar dig som exempelvis arbetar inom marknad, sälj eller HR.

I den här artikeln tipsar vi om hur du lyckas med rekrytering via sociala medier och kanaler som Facebook, LinkedIn och Google. 64 % av svenskarna finns på Facebook (och i vissa åldersgrupper är användningen 80-90 %) och 22 % av svenskarna använder LinkedIn. Det finns således stor potential att hitta rätt personal genom annonsering och en närvaro i sociala medier.

Läs även: Så kan din HR-avdelning använda LinkedIn

Rekrytering via sociala medier som Facebook och LinkedIn

Även om LinkedIn är den kanal som man kanske främst tänker på vad gäller rekrytering så är det bra att ha i åtanke att det är förhållandevis få som är regelbundet aktiva i denna kanalen. I ”Svenskarna och Internet 2015” konstaterades att bara 5 % av personer i den mest aktiva åldersgruppen, 36-45 år, använder LinkedIn dagligen. Vi vet sedan tidigare även att en stor del av de som är aktiva på LinkedIn är företrädevis tjänstemän. Ställ dessa faktum mot användningen av Facebook (50 % av Internetanvändarna använder Facebook dagligen) så är Facebook naturligtvis en kanal som man även bör titta på när man diskuterar hur man kan hitta rätt kandidater via sociala medier.

Annonsering på Facebook

Anledningen till att Facebook är ett mycket intressant att titta närmare på när man pratar om rekrytering via sociala medier är kombinationen av den stora räckvidden tillsammans med alla olika inriktningsmöjligheter som finns. Ni kan använda grundläggande inriktningsmöjligheter för er annonsering som exempelvis: – Kön – Ålder – Ort Komplettera med eventuella intressen. Söker ni en utvecklare? Komplettera med intressen som rör berörda språk. Söker ni en säljare? Komplettera med försäljning som intresse och så vidare. Det finns även andra möjligheter i Facebooks annonsverktyg som kan vara intressant att titta närmare på. Ni kan exempelvis rikta annonsering till personer som har besökt er webbplats eller delar av er webbplats (exempelvis era karriärsidor). Det finns möjlighet att ladda upp e-post och telefonlistor och rikta annonsering till personer som finns i dessa listor. Om ni vill nå en bredare publik, men som fortfarande liknar exempelvis era webbplatsbesökare, så kan ni nå dessa med Facebooks s.k. ”Look-a-like”-målgrupper. Det fungerar helt enkelt som så att ni skapar en målgrupp med personer som liknar de som besöker er webbplats (eller som finns i era e-postlistor) och sedan riktar annonsering till dessa.

Annonsering på LinkedIn

LinkedIn erbjuder en mängd olika sätt för ditt företag att nå ut med lediga tjänster. Det förmodligen enklaste sättet är att använda funktionen ”Lägg upp ett jobb” och sedan annonsera för att få tjänsten att nå ut till rätt målgrupp. I samband med att du lägger upp tjänsten på LinkedIn så får du ange vilket postnummer där tjänsten finns. LinkedIn matchar sedan innehållet i din annons till personer på LinkedIn som bor på den aktuella platsen. Här är det viktigt att få med sådana nyckelord som du kan tänka dig att personer i din målgrupp använderi sin profil på LinkedIn. Glöm inte förkortningar exempelvis. En annan intressant möjlighet som ditt företag kan använda är att exponera lediga tjänster på era anställdas profiler. LinkedIn har sett att dessa annonser har en betydligt högre klickfrekvens än andra annonser – förmodligen eftersom de som besöker era anställdas profiler är intresserade av ert företag på ett eller annat sätt. Annonserna kallas ”Work With Us Ads” och mer information om dem finns att läsa på LinkedIns hemsida. En komplett sammanställning av LinkedIns tjänster för rekrytering via sociala medier hittar du här: https://business.linkedin.com/talent-solutions

Använd din personliga profil på LinkedIn

För att maximera användningen av LinkedIn så kan du såklart även använda de funktioner som finns på LinkedIn som går att använda utifrån din personliga profil. Här kommer man väldigt långt med ett gratis-konto, men det underlättar med ett s.k. ”Recruiter”-konto – ett Premium-konto som är avsett för dig som arbetar med rekrytering. För att få ut så mycket som möjligt av LinkedIn så krävs det att företagets personal som arbetar med rekryteringsfrågor har så bra kunskap om verktyget som möjligt. Kan ditt företag svara JA på följande frågor?
  • Vår personal vet hur de ska skapa en professionell profil på LinkedIn som lämnar ett positivt intryck hos potentiella kandidater
  • Vår personal vet hur de använder sökfunktionaliteten på LinkedIn för att hitta potentiella kandidater
  • Vår personal vet hur de bör agera om de vill kontakta potentiella kandidater via LinkedIn
  • Vår personal vet hur de kan använda statusuppdateringar och blogginlägg på LinkedIn för att stärka företagets arbetsgivarvarumärke
Läs även: Tre vanliga misstag på LinkedIn som du vill undvika

Rekrytering via andra digitala kanaler som exempelvis Google

Personer som aktivt letar nytt jobb använder Google och använder sökfraser som ”Lediga jobb sjuksköterska Stockholm”, eller ännu bredare sökbegrepp som exempelvis ”Lediga jobb Stockholm”. Här finns en möjlighet att exponera lediga tjänster för denna målgruppen och även en möjlighet att synas för en viss grupp av människor som ni vill bygga ett långsiktigt Employer Brand gentemot (även om ni för stunden inte har en tjänst ledig). Ta tillfället i akt att exempelvis knyta dem till er CV-databas eller få dem att prenumerera på ert nyhetsbrev eller för att få dem att följa er i sociala medier. Ett annat sätt att exponera lediga tjänster är att köpa ert eget företagsnamn i Google så när personer letar efter ert företag så exponerar ni lediga tjänster till dem. Detta är ett billigt och enkelt sätt att exponera era lediga tjänster till fler personer.

Följ upp resultatet av er annonsering

Det är en fördel om ni kan följa upp resultatet av er annonsering med exempelvis Google Analytics. Hur många ansökningar ger de olika kanalerna? Om ni använder ett externt system för att ta emot ansökningar så fråga er leverantör om det går att koppla detta till ert Google Analytics-konto. Lycka till!

Läs även: Tre tips till HR-chefen för att öka synligheten för lediga tjänster

Skapa framgångsrika sökordskampanjer i Google Ads

Det här är en webbaserad kurs där du i lugn och ro, i din egen takt, lär dig hur du skapar sökordskampanjer i Google Ads. Den här kursen passar dig som är nybörjare på Google Ads.

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer