Så får din marknadsavdelning kundernas förtroende med content marketing

Vi tipsar om hur du kan använda Content Marketing och sociala medier för att stärka företagets förtroende hos potentiella kunder och skapa bättre förutsättningar för ökad försäljning.

Läs även: Så fångar du kundernas intresse med Content Marketing

Tjej som tittar upp från en laptop

Vad är Content Marketing?

För oss handlar Content Marketing om att skapa värde för dina potentiella kunder i ett digitalt landskap. Vad menas med det då, tänker du? Jo, genom att använda olika typer av innehåll (artiklar, blogginlägg, statusuppdateringar i sociala medier, podcasts, videoklipp etcetera.) så kan du påvisa din kunskap kring ditt expertområde och etablera dig som en kunskapsledare inom ditt område.

Genom att kontinuerligt vara närvarande med ett innehåll i sociala medier (och andra digitala kanaler) som skapar värde för dina kunder så kommer du att bygga upp ett förtroende hos dina potentiella kunder.

Vi går från att informera till att bli en resurs för våra potentiella kunder

Traditionell kommunikation och marknadsföring har oftast fokuserat på att trycka ut ett budskap till målgruppen. I dagens digitaliserade samhälle och i takt med att vi använder sociala medier och digitala kanaler i allt större utsträckning så har maktbalansen mellan företagen och kunderna förändrats. Idag har vi som kunder möjlighet att själva skaffa oss information om lösningarna på våra problem, vi kan enkelt jämföra leverantörer och ta reda på vilka produkter och tjänster som hade passat våra behov.

Vi är helt enkelt inte lika beroende av att prata med en leverantör och säljare som vi kanske tidigare har varit. En större del av köpprocessen utgörs av att vi sitter på vår egen kammare och använder Google och sociala medier för att öka vår kunskap kring en utmaning som vi möter i vår yrkesroll.

Detta faktum gör att vi som företag inte längre kan förvänta oss att målgruppen tar del av vårt budskap om vi tillämpar det traditionella tillvägagångssättet. Idag väljer kunderna själva när och hur de vill konsumera information. Kunderna utsätts dessutom av tusentals budskap genom sociala medier, TV och andra medier som gör att om ni ska få dem att lyssna så krävs det något extra som sticker ut från mängden och som berör de tankar, problem och utmaningar som de står inför i stunden.


Prenumerera kostnadsfritt på e-postkursen “Digital strategi för B2B-företag och lär dig mer


För att fånga intresset hos era potentiella kunder så behöver ni bli en användbar resurs – istället för ett företag som informerar om era produkter och tjänster. Prata om de problem och frågor som era kunder har och tillhandahåll er kunskap och lösningarna (eller delar av) på problemställningarna. Prata mindre om er själva och mer om kundernas utmaningar och er kommunikation kommer plötsligt att bli mer relevant. Det behöver inte vara innehåll som fokuserar på kundernas utmaningar utan det kan även vara innehåll som fokuserar på att synliggöra möjligheter som era potentiella kunder kanske inte är medvetna om. Den här artikeln är ett sådant exempel.

Content Marketing klarar sig inte utan sociala medier – och vice versa

Framgångsrik digital marknadsföring handlar om att använda flera olika digitala kanaler, metoder och verktyg som fungerar tillsammans. Använd Content Marketing i era ägda kanaler (exempelvis er hemsida) och se till så att innehållet distribueras till rätt målgrupp genom att exempelvis använda riktad annonsering i sociala medier. Lär er säljorganisation hur de använder LinkedIn och Social Selling. I kombination med Content Marketing kommer säljarna att bygga ett förtroende gentemot potentiella kunder. Här krävs ett nära samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningen. Vilket innehåll är det marknadsavdelningen behöver ta fram för att möta de frågor och utmaningar som säljarna läser av ute hos era potentiella kunder?

Det är viktigt att komma ihåg att innehållet kommer att vara avgörande för hur ni lyckas bygga ett förtroende hos era kunder och väcka deras nyfikenhet. Därför är det här ni ska börja när ni funderar på att ta ett övergripande grepp kring er digitala närvaro. När ni vet hur ni ska kommunicera med era kunder så kan ni börja fundera på kanalval och så vidare. Här gör många företag misstaget att man börjar i fel ände. Ta först reda på HUR ni ska kommunicera med era potentiella kunder och därefter kan ni fundera på de andra sakerna.

Vilka företag använder Content Marketing framgångsrikt?

Ett företag som vi brukar lyfta fram är amerikanska HubSpot som erbjuder sälj- och marknadsföringsverktyg inom CRM och Marketing Automation. De riktar sig framförallt till säljare och låter inte sin kommunikation i sociala medier begränsas till CRM och Marketing Automation, utan de agerar som en användbar resurs för säljare och försäljningschefer genom att även ge tips kring andra utmaningar som den här målgruppen har i sin vardag. Se exempel nedan:

HubSpot Facebook post

HubSpot har gjort en grundlig analys av sin målgrupp och vet att alla säljare har problem med att få svar på sina säljbrev till potentiella kunder. Ett inlägg som hjälper deras målgrupp att bli bättre på, i det här fallet att skriva e-postmeddelanden till potentiella kunder, bygger förtroende hos deras potentiella kunder. De skapar bättre förutsättningar för dem att vara ett alternativ när säljorganisationer börjar prata om att byta CRM.

Framgångsrika varumärken förstår att makten ligger i kundernas händer och att vi som företag inte kan pracka på våra budskap till våra kunder och tro att de kommer att köpa det. Vad gör vi då istället? Jo, vi börjar prata om det som vi vet vår målgrupp vill höra och läsa om. Svenska Oatly är ett utmärkt exempel på ett varumärke som genom en medveten innehållsstrategi har gått från att vara ett tråkigt alternativ till mjölk till att bli ett populärt varumärke som pratar precis om de sakerna som målgruppen vill läsa om.

Oatly

Genom att prata om de frågor som ligger målgruppen närmast om hjärtat så bygger man ett starkt förtroende för varumärket. Med en snygg koppling till produkten så blir Oatlys produkter hjältarna för deras konsumenter i en värld av miljöförstöring, livsmedelsfusk och ohälsosamma produkter.

Här är ytterligare 56 exempel på hur svenska företag arbetar med content marketing.

Tre tips för att bli bättre på Content Marketing

  1. Ta reda på var skon klämmer hos dina kunder och bidra med lösningarna på problemen
  2. Ställ dig alltid frågan – vad bidrar det här innehållet med för värde till våra kunder?
  3. Lär dig hur annonsverktygen i sociala medier fungerar för att få innehållet att nå rätt målgrupp

Lycka till!

Läs även: Tre tips för effektiv Content Marketing

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]