Så marknadsför du företagets blogg med sociala medier och long tail keywords

marknadsföra företagsblogg

I takt med att fler företag förstår att deras kunder använder sociala medier och andra digitala kanaler för att skaffa sig kunskap kring deras utmaningar är det fler företag som startar bloggar för att kunna tillhandahålla kunderna relevant innehåll.

Företag som inte använder en blogg i sin marknadsföringsmix går miste om möjligheten att driva relevanta kundbesök till sin webbplats och lyckas inte påverka kundernas förtroende för företaget i samma utsträckning som de som medvetet arbetar med content på sin blogg.

Men hur gör man för att rätt kunder ska hitta till bloggen? I den här artikeln ger vi några tips för hur du kan marknadsföra företagets blogg.

1. Maximera räckvidden i sociala medier

Förutom att stärka företagets varumärke och bygga lojalitet gentemot dina kunder så fungerar sociala medier även mycket bra för att driva relevant trafik.

Här är några förslag:

  • Skapa anpassade målgrupper i Facebooks annonsverktyg så att ni kan marknadsföra inläggen till de som besökt relevanta sidor på er webbplats.
  • Sluta att slentrianmässigt använda “marknadsför inlägg” på Facebook och skapa dina annonser i annonsverktyget och tillämpa A/B-testning på dina annonser. Det kommer att ta mer tid men resultatet blir mycket bättre.
  • Är din målgrupp b2b? Överväg att använda LinkedIns annonsverktyg som låter dig rikta dina inlägg till exempelvis personer baserat på deras titel i kombination med bransch och/eller ort.

2. Ta reda på era s.k. “long tail keywords” och optimera era inlägg utifrån dessa

Long tail keywords är snäva sökfraser som era potentiella kunder använder för att hitta information som är relevant för dem. Istället för att söka efter “Volvo” använder de kanske sökfraser som “Röd automatväxlad Volvo med fyrhjulsdrift”. Genom att ta reda på vilka long tail keywords som era kunder använder kan ni sökoptimera era inlägg för dessa fraser.

Det kommer att innebära att ni inte bara kommer att driva trafik från sociala medier utan i förlängningen även från organisk sökning i Google.

Dessa kunder kan dessutom befinna sig längre ner i köptratten och därför är det utmärkt att kunna nå dem i detta läget, då de kan vara nära ett köp.

3. Erbjud dina besökare att prenumerera på nya blogginlägg

Placera ett prenumerationsformulär i anslutning till varje artikel för att göra det enkelt för dina kunder att prenumerera på kommande artiklar. Detta gör att varje gång som ni publicerar ett nytt inlägg och sprider detta i exempelvis sociala medier så kommer antalet prenumeranter att öka.

Efter hand blir således den potentiella räckvidden för era artiklar större och större eftersom nya artiklar skickas ut till dina prenumeranter, samtidigt som fler väljer att börja prenumerera på era artiklar.

Lycka till!

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]