Så maximerar du företagets investering i Google AdWords

Att annonsera i Google är fortfarande ett av de mest effektiva sätten för att driva leads och försäljning genom digitala kanaler och kommer bli en alltmer viktigare kanal i takt med att kunderna spenderar mer tid i de digitala kanalerna under köpprocessen. I den här artikeln ger vi några tips kring hur ditt företag kan arbeta för att öka effekten av investeringen i kanalen.

google adwords investering

Investeringarna i betalt sök fortsätter att öka från år till år och vår bedömning är att det kommer att fortsätta att göra så i takt med att fler spenderar mer tid i digitala kanaler, samtidigt som vi ser ett generationsskifte på arbetsplatserna med en yngre generation på väg in i arbetslivet som dagligen använder Google för att söka information om produkter, tjänster och utmaningar.

Vi har sagt det tidigare och säger det igen; Google AdWords bör vara bland de första kanalerna som ett företag börjar titta på som intresserar sig för att öka sin digitala närvaro. Anledningen är mycket enkel – eftersom ni når de kunder som aktivt letar efter de produkter och tjänster som ni erbjuder.

Det innebär att kunden befinner sig någonstans i sin köpresa och kan vara nära ett köp. Ta tillfället i akt att exponera din verksamhet i rätt ögonblick och låt inte kunden hamna hos dina konkurrenter.

Passar Google AdWords för alla verksamheter?

Svaret på den här frågan är helt beroende på hur era potentiella kunder agerar under köpprocessen och kan vara lika relevant för en e-handlare som för ett traditionellt B2B-företag.

Det är vanligtvis enklare för företag där man har enkelt att identifiera de sökord som är relevanta för verksamheten och där man ser att det finns en stor sökvolym på begreppet, under förutsättning att sökningarna sker av en kund som har för avsikt att köpa produkten eller tjänsten.

Det kan vara svårare för verksamheter med en mer nischad verksamhet där det är otydligt vilka sökord som kunden använder i en kontext som är relevant för företaget att synas i.

Om ni inte själva har kompetensen internt för att bedöma om en närvaro i Google AdWords skulle vara lönsamt för ert företag så får ni gärna ta kontakt med mig så kan jag hjälpa er att göra den bedömningen. Du hittar mina kontaktuppgifter i slutet av den här artikeln.

Google AdWords roll i den digitala helheten

En bra tumregel att förhålla sig till när du arbetar med företagets digitala marknadsföring är att aldrig förlita dig på ett verktyg, en kanal eller metod.

Du bör istället utgå ifrån en process som beskriver hur olika kanaler, metoder och verktyg ska fungera tillsammans för att skapa ett tänkt resultat. Verktygen, kanalerna och metoderna är alltså bara verktyg som stöttar processen.

Här gör många företag misstaget att tänka verktyg, kanal och metod först (“Vilket Marketing Automation-verktyg ska vi använda?”) istället för att ställa sig frågan “Hur ser processen ut och vilka verktyg, kanaler och metoder behöver vi använda oss utav för att stötta processen på bästa sätt?”.

Här kan det vara bra att utgå ifrån Inbound marketing-modellen och säkerställa att det finns en plan för hur ni ska nå kunden och hur resterande del av processen ser ut innan de blir en betalande och återkommande kund.

Här fungerar Google AdWords naturligtvis som en trafikdrivande insats och fyller på tratten med potentiella kunder som befinner sig någonstans i en köpprocess där de har visat intresse för era produkter och tjänster.

Här avstannar oftast bearbetningen av kunden hos många företag och man hoppas på att kunden ska konvertera (köpa, ta kontakt etc.) direkt istället för att använda sig av informationen man har om kunden (vad de är intresserade av) och fortsätta bearbeta dem utifrån detta.

Men faktum är att vi kan använda informationen som Google AdWords och Google Analytics för att fortsätta forma vår kommunikation gentemot kunden. Om vi vet vad kunden letade efter när de kom till vår hemsida, så kan vi exponera nyhetsbrev och e-böcker om det aktuella ämnet och få dem längre ner i “tratten” – att exempelvis signa upp på företagets nyhetsbrev.

Då kan vi samla alla personer intresserade av ett visst ämne på en e-postlista, och därefter fortsätta bearbeta dem med relevant innehåll tills de väljer att genomföra en s.k. mikro- eller makro-konvertering.

 

Här är tre tips som får ditt företag att maximera resultatet av er annonsering:

1. Säkerställ att det finns tydliga målsättningar på webbplatsen

För att utvärdera din annonsering i Google är det nödvändigt med s.k. konverteringsspårning på webbplatsen.

Konverteringsspårning låter dig mäta resultatet, inte bara av annonseringen i Google, utan den digitala marknadsföringen som helhet.

För att kunna göra detta på ett så bra sätt som möjligt krävs det att ni har en uppfattning om vad ni vill att kunderna ska göra på er webbplats, exempelvis ladda ner ett produktblad eller fylla i ett formulär.

När ni har klart för er vad kunden ska uppnå när de besöker din webbplats så skapar ni dessa mål i Google Analytics som gör att ni kan se varifrån kunderna kom som i slutändan genomförde ett mål och vilka sökord som är värdefulla för er.

När sedan ni eller en samarbetspartner arbetar för att optimera annonseringen underlättas detta av att det finns spårningskonvertering på er webbplats som i sin tur leder till ett bättre resultat.

2. Ta fram unika landningssidor för annonserna

Ett vanligt misstag som vi ser många företag gör är att man bygger sin externa webbplats utifrån ett internt tänk.

Man tittar alltså på vilka tjänster som man erbjuder och skapar därefter en webbplats som är strukturerad utifrån detta.

Ditt företag bör istället titta på vad era kunder letar efter – och därefter strukturera er webbplats utifrån detta vilket gör att ni kan koppla unika landningssidor till era annonser i Google.

Låt mig förtydliga med ett exempel:

Ett företag i Stockholm erbjuder bemanning inom vård, skola och omsorg. De vill attrahera personer som vill arbeta inom dessa områden.

Istället för att peka all trafik till deras startsida, så skapar företaget olika sidor på deras webbplats där de listar lediga tjänster inom respektive område, eller för respektive tjänst. Exempelvis “Lediga jobb för dig som lärare”, “Lediga jobb inom omsorg”, och så vidare.

Detta gör att de dels kan skapa relevanta annonser utifrån vad de olika målgrupperna söker efter och de kan även länka trafiken till en relevant landningssida, istället för en allmän sida som handlar om hela deras erbjudande för de som vill arbeta inom dessa områden.

Ta därefter reda på vad era kunder letar efter och strukturera er hemsida utifrån detta.

3. Arbeta kontinuerligt med att förbättra resultatet av annonseringen

Oavsett om ditt företag själv väljer att hantera er annonsering i Google eller om ni tar hjälp av en samarbetspartner (här är 11 saker du bör tänka på när du väljer en AdWords-konsult) är det viktigt att säkerställa att annonseringen löpande analyseras och optimeras.

Det finns flera anledningar för att löpande arbeta med annonseringen, exempelvis:

  • S.k. negativa sökord behöver kontinuerligt läggas till för att era annonser inte ska visas på sökningar som är irrelevanta för er verksamhet.
  • Sökord behöver tas bort om de får lågt kvalitetsresultat eller åtgärder i annonsen eller på webbplatsen krävs.
  • A/B-testning av olika annonstexter bör genomföras för att få fler kunder att klicka på era annonser på längre sikt.
  • Nya sökord behöver läggas till för att nå nya kunder.

Det finns många enkla misstag som man kan göra i Google AdWords om man inte är en van användare av verktyget och det finns risk att ditt företag spenderar pengar på saker som inte ger resultat om någon inte aktivt arbetar med annonseringen.

Här är exempel på tre enkla saker du kan göra varje vecka för att få bättre resultat av annonseringen:

  • Gå igenom fliken “Söktermer” och lägg till irrelevanta sökord som negativa sökord för att dina annonser inte ska visas på dessa sökningar igen.
  • Gå igenom sökordsfliken och kontrollera kvalitetsresultatet för de olika sökorden – åtgärda vid behov.
  • Gå igenom fliken “Möjligheter” – här får du tips av Google AdWords på saker som du kan åtgärda i kontot med ett enkelt knapptryck. Men håll tungan rätt i mun – det är lätt att göra misstag här, exempelvis att lägga till nya sökord med breda matchningar som riskerar att dina annonser visas på irrelevanta sökningar.

Behöver du hjälp med din Google-annonsering? Välkommen att kontakta oss.

Lycka till!

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]