Fyra enkla tips för att synas bättre för rekryterare på LinkedIn

Vårt personliga varumärke på nätet har aldrig varit viktigare och det beror på att rekryterare och arbetsgivare idag använder sociala medier och andra digitala kanaler för att leta kandidater till deras lediga tjänster. Men de kollar även upp potentiella kandidater i kanaler som LinkedIn och Google för att bilda sig en så bra uppfattning om kandidaten som möjligt och kanske långt innan de väljer vem de ska kalla till intervju.

Om du ska ha en chans i den tuffa konkurrensen blir det därför nödvändigt för dig att se över ditt personliga varumärke på nätet och vilken bild du förmedlar av dig själv i dessa kanaler.

I den här artikeln ger vi några tips kring hur du kan öka din synlighet för rekryterare på LinkedIn.

Sökoptimera din profil

Rekryterare använder sökfunktionaliteten på LinkedIn för att hitta personer som matchar de titlar som de letar efter, t ex “projektledare”, “marknadschef” eller “VD-assistent”. Genom att sökoptimera din profil ökar du sannolikheten att du dyker upp högre upp i sökresultaten.

Besök deras profil

Den mest populära funktionen på LinkedIn är sidan “Vem har besökt min profil”. Öka sannolikheten att rekryterarna tittar på din profil genom att helt enkelt besöka deras profil. Försäkra dig först om att du har en rubrik som matchar den tjänst som de söker och skriv en mer kreativ rubrik än att du bara söker nya utmaningar.

Ta hjälp av ditt nätverk

Har du och arbetsgivaren eller rekryteraren som du vill få kontakt med någon gemensam kontakt? Klicka in på deras profil och scrolla ner till sektionen “Kontakter” och ta reda på det. Prata mer er gemensamma kontakt och be denna att presentera dig för rekryteraren eller arbetsgivaren.

Skapa en professionell profil

Det första intrycket av dig har stor betydelse och rekryteraren eller arbetsgivaren kollar sannolikt in din LinkedIn-profil utöver den informationen som du lämnar i ditt CV och personliga brev. Säkerställ att profilen ger ett professionellt intryck och ta dig tid att komplettera din profil med information.

  • Använd en profilbild som ger ett professionellt intryck och som matchar ditt personliga varumärke
  • Var kreativ med din rubrik – skriv inte bara “Redo för nya utmaningar”.
  • Komplettera alla sektioner i din profil – lägg till en Sammanfattning, utbildningar, kurser etc.
  • Har du några certifikat eller utmärkelser som du fått från tidigare anställningar? Lägg till dem!
  • Glöm inte att skriva vad din erfarenhet och dina personliga egenskaper kan bidra med på din nästa arbetsplats. Det är enkelt att skriva vad du gjort tidigare men glöm inte att arbetsgivaren vill veta vad du kan tillföra dem.

Innan du börjar arbeta med din profil kan det vara en bra idé att stänga av notifikationer om dina profiländringar så att ditt nätverk inte får en massa notifikationer i sitt nyhetsflöde när du gör ändringar i din profil.

Lycka till med ditt arbetssökande!

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]