Ta reda på när företagets följare är mest aktiva

Att ha en bra förståelse för när dina följare är inloggade på olika sociala medier kan hjälpa dig att veta när ditt företag ska publicera era statusuppdateringar för att öka sannolikheten för högre engagemang och ökad räckvidd. 

I den här artikeln lär du dig att ta reda på när dina följare är som mest aktiva på Facebook, Twitter, Instagram och LinkedIn.

Facebook

På Facebook kan du enkelt se vilka dagar och tider som dina följare tenderar att vara inloggade på Facebook.

Gå till din företagssida och klicka sedan på ”Statistik” i menyn. Välj sedan ”Inlägg” i menyn till vänster och du ser nedanstående bild.

Här kan du enkelt se vilka dagar och tider som dina följare är inloggade. I exemplet nedan ser du att det är en mycket jämn fördelning över hela veckan, men att något fler personer är inloggade runt kl. 21.00-tiden.

Twitter

Med hjälp av verktyget Followerwonk kan vi enkelt ta reda på när våra följare är som mest aktiva på Twitter.

Gå in på länken och skriv in ditt användarnamn i rutan och välj sedan ”Analyze their followers”. Klicka på ”Do it”.

Scrolla ner på sidan så får du upp nedanstående diagram som visar när dina följare är som mest aktiva. I detta exemplet kan vi se att följarna tenderar att vara som mest aktiva under arbetstider, ca kl. 8-16.

Instagram

För att ta reda på när det lämpar sig bäst för oss att publicera på Instagram tar vi hjälp av ett verktyg som heter Iconosquare (14 dagar free trial, 9-79 dollar / månad).

Börja med att skapa ett kostnadsfritt konto på Iconosquare och koppla därefter ihop verktyget med ditt Instagram-konto. Därefter kan det hända att du behöver vänta en stund innan verktyget har samlat data från ditt Instagram-konto.

Klicka sedan på ”Analytics->Engagement” i menyn till vänster. En bit ner på sidan som dyker upp får du upp en ruta där Iconosquare har hjälpt dig att analysera vilken tid som lämpar sig bäst att publicera på.

Med Iconosquare får du även dagliga, veckovisa och månadsvisa rapporter till din e-post kring din Instagram-sida.

LinkedIn

LinkedIn tillhandahåller ingen bra funktionalitet för att ta reda på när våra följare är som mest aktiva, så här kommer vi att ta hjälp av Google Analytics för att se när företagets webbplats får mest trafik från LinkedIn.

Logga in i Google Analytics och gå till ”Förvärv->All trafik->Källa/medium”.  Sök efter ”linkedin.com / referral” eller välj källan från listan. Ställ in datumintervallet på exempelvis det senaste året.

Klicka in på källan och klicka därefter på ”Sekundär/dimension” och sök efter ”Namn på veckodag”.

Nu får du upp vilka dagar som ditt företag får mest trafik från LinkedIn. I exemplet nedan ser du att trafiken är betydligt lägre på helgerna, vilket inte är särskilt förvånade med tanke på LinkedIns professionella inriktning.

Ändra nu ”Sekundär dimension” och sök efter ”Timme” istället. Nu ser du vilka tider på dygnet som din webbplats har mest trafik från LinkedIn.

I exemplet nedan kan du se att trafiken är utspridd över dygnets timmar.

OBS! Ibland kan du se en trafikkälla i Google Analytics som heter ”linkedin.com / social” istället för ”linkedin.com / referral”. Detta är vanligt om du exempelvis använder ett tredjepartsverktyg för schemaläggning av inlägg till dina sociala medier, exempelvis Buffer.

Lycka till!

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer