Sex tips för att få din blogg att synas

Hur gör du för att få så stor spridning av företagets blogginlägg varje gång du publicerar ny content? Här bjuder vi på tips som kan hjälpa dig att öka trafiken.

1. Schemalägg dina inlägg till sociala medier

Med Buffers ”Power Scheduler” kan du schemalägga ditt inlägg till dina sociala medier på flera olika tider.

Det innebär att du exempelvis kan välja att dela inlägget i samband med att det publiceras, en vecka senare och ytterligare en månad därpå utan att du manuellt behöver dela inläggen igen vid dessa tillfällen.

Allt du behöver göra är att välja vilka tider som du vill att Buffer ska dela inlägget igen och skriva en unik statusuppdatering för varje tillfälle.

Att dela dina inlägg på det här sättet är ett bra sätt att maximera synligheten och att framförallt nå de personer som inte såg ditt inlägg vid det första tillfället.

2. Optimera för Google

”Hemligheten” för att kontinuerligt driva relevant trafik till din blogg är att kontinuerligt blogga om ämnen som din målgrupp letar efter i Google.

Oftast handlar detta om så kallade informativa sökord, alltså sökord och sökfraser som din målgrupp använder när de letar efter information om någonting.

du kan också göra en blogg utan innehåll

Exempel på informativa sökord.

Genom att skriva om dessa ämnen ökar du sannolikheten att dina blogginlägg visas i sökresultaten. Men det bästa med detta är att desto fler blogginlägg du har som rankar högt i sökresultaten, desto mer ackumulerad trafik kommer du att få.

Anledningen till detta är att det förmodligen kontinuerligt sker sökningar på de sökord som kan vara relevanta för dig att skriva om. Det innebär att dina blogginlägg kommer att fortsätta att driva trafik från Google långt efter att de har blivit publicerade, till skillnad från inlägg där du blir beroende av att exempelvis driva direkttrafik eller besök från sociala medier.

3. Bygg kontinuerligt ut din e-postlista

Ett av de mest klassiska sätten, och som fortfarande fungerar mycket bra, är att erbjuda dina läsare att prenumerera på nya blogginlägg.

Tillvägagångssättet är enkelt:

  1. Erbjud möjligheten att prenumerera på nya blogginlägg i anslutning till blogginlägget. Om du inte gör detta idag så behöver du lägga till ett prenumerationsformulär som integreras i mallen för dina blogginlägg.
  2. Skicka ut ett meddelande till e-postlistan varje gång du publicerar ett nytt blogginlägg.

För steg 2 finns en del verktyg som kan hjälpa dig att underlätta detta steg om du inte vill göra detta manuellt varje gång.

Genom att skapa en mall i exempelvis Mailchimp och koppla ihop med bloggens RSS-flöde så kan Mailchimp automatiskt skicka ut e-postmeddelanden när du har publicerat ett nytt blogginlägg.

I e-postutskicket använder du dynamiska värden som exempelvis kan göra att blogginläggets rubrik visas som länk i e-postmeddelandet istället för att meddelandet alltid ser likadant ut för prenumeranterna.

Det här steget är avgörande för företag som vill driva leads genom digitala kanaler. Dina potentiella kunder kommer sannolikt inte att handla från dig första gången de besöker din webbplats, utan du behöver kontinuerligt bearbeta dem med relevant innehåll.

Genom att lägga till dem på din e-postlista så uppstår denna möjlighet och e-postlistan kommer att växa sig större och större om du dessutom lyckas att kontinuerligt driva relevant kundtrafik från Google och sociala medier.

4. Använd dynamiska sökkampanjer i Google Ads

Dynamiska sökannonser i Googles annonsverktyg skiljer sig från vanliga sökordskampanjer.

I vanliga sökordskampanjer väljer du vilka ord du vill köpa medan i dynamiska sökkampanjer anger du istället vilka sidor på din webbplats som du vill marknadsföra. Därefter skapar Google Ads annonser för dina sidor när de märker att det sker en sökning där ditt innehåll är relevant att visas.

Med dynamiska sökannonser genererar Google Ads automatiskt en del av innehållet i dina annonser.

Det här är en bra metod för att komplettera med ytterligare trafik från Google och i synnerhet för dig som arbetar med marketing automation eller driver leads via er webbplats på annat sätt.

När man skapar dynamiska sökkampanjer och bestämmer vilka sidor som du vill skapa annonser för så kan man säga till Google Ads att skapa annonser för alla sidor som exempelvis innehåller webbadressen ”/linkedin/”.

Det innebär att om du har mycket content på din webbplats om ett visst ämne, eller kontinuerligt lägger till mer information om i det här fallet LinkedIn, så kommer Google Ads att skapa annonser för dina inlägg. Det gör att du inte behöver lägga till nya inlägg manuellt i Google Ads.

5. Dela inlägget i nischade grupper

Som marknadsförare bör du veta var dina målgrupper finns, i vilka grupper, forum och andra communities som det kan vara relevant för dig att dela innehållet.

Använd exempelvis LinkedIns sökfunktion för att hitta relevanta målgrupper. Om din målgrupp exempelvis är säljare så är här ett urval av relevanta grupper där du regelbundet bör publicera, kommentera och dela med dig av värdefullt innehåll.

Det finns även många yrkesrelaterade grupper på Facebook så glöm inte denna kanalen.

6. Annonsera dina inlägg i sociala medier

Om du vill ge dina artiklar en ytterligare boost så kan du välja att annonsera dem i kanaler som Facebook och LinkedIn.

Det här är ett bra sätt om du i synnerhet vill nå nya kontakter som du exempelvis inte når via din e-postlista eller genom att publicera till dina personliga nätverk i sociala medier.

I LinkedIns annonsverktyg kan du nå personer baserat på deras titel.

Här är fyra sätt som du kan rikta din annonsering bättre för att nå en så relevant målgrupp som möjligt:

  • Använd målgruppsattribut i LinkedIns annonsverktyg för att nå personer med de titlar som blogginlägget riktar sig till. Som exempel hade vi kunnat rikta annonsering för detta blogginlägg till personer med titlar som ”digitalt ansvarig, ”kommunikatör”, ”content manager” och så vidare för att nå en relevant publik.
  • Använd re-targeting i Facebooks annonsverktyg. Det här är en bra metod för hur även B2B-företag kan nå en relevant publik genom Facebook. Om ditt blogginlägg exempelvis handlar om en viss produkt eller tjänst som ni erbjuder, så kan ni rikta annonsering till de som tidigare har läst om den här produkten eller tjänsten på er webbplats.
  • Använd look-a-like-målgrupper på Facebook. Här är ytterligare en metod som gör Facebook till en intressant annonsplattform för B2B-företag. Med det här alternativet skapar Facebook målgrupper som baseras på exempelvis dina följare, din webbplatsbesökare eller e-postadresser till befintliga kunder.

Vid annonsering för blogginlägg i sociala medier rekommenderar vi att ni har implementerat ett formulär i anslutning till blogginläggen (som beskrivs i punkt 2) och att ni använder UTM-taggning för länkarna i annonserna och konverteringar för nya prenumeranter i Google Analytics.

Lycka till!

Skrivet av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg. Boka möte med mig

Boka kostnadsfri rådgivning

Ta reda på hur företagets digitala annonsering kan bli ännu bättre. Boka kostnadsfri rådgivning med vår VD och strateg Johan Åberg.

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer