Sju verktyg som underlättar arbetet med sökmotoroptimering

verktyg för sökmotoroptimering1. Google

Vanliga Google är utmärkt för att få en bild av hur sökningarna ser ut kring de ämnen som är relevanta för din verksamhet att synas kring.

Gå till Google, sök på de sökord som du tror eller vet är viktiga för er att synas på, gå sedan längst ner på sidan och leta efter relaterade sökord under rubriken ”Relaterade sökord till…”. Lägg till de sökord som du anser är relevanta till din lista.

relaterade sökningar i Google

Ett annat sätt att använda Google för att ta reda på sökord är att skriva in sökordet i webbläsarens webbadressfält och innan du trycker på Enter se vilka relaterade sökningar som Google föreslår. Dessa baseras på vad användare har letat efter tidigare och även här kan du få uppslag på nya sökord.

2. Sökordsplaneraren

google sökordsplaneraren

Googles verktyg för att hjälpa annonsörer att ta reda på vilka sökord som de ska köpa heter Sökordsplaneraren (Keyword Planner). Du börjar med att söka efter ord eller meningar som är kopplade till dina produkter eller tjänster. Sökordsplaneraren försöker sedan hitta de mest relevanta orden för just din produkt eller ditt företag. Du kan sedan välja att lägga till orden i din plan.

Förutom att få förslag på nya sökord kan du jämföra sökordstrender och se hur de förändras, på de sättet kan du fortsätta förbättra din sökordslista och samtidigt få en bättre inblick i vilken budget du ska lägga på de sökord du verkligen vill ha.

3. Keyword Tool

Keyword Tool är ytterligare ett verktyg som kan hjälpa dig att fylla på din lista med sökord.

Du skriver in ett ord eller en mening i verktyget. Keyword tool använder sig sedan av Googles verktyg Autocomplete för att hjälpa dig att hitta nya sökord som är relevanta för ditt företag.

Google Autocomplete är en funktion som används i Google Search, och när du skriver in ett ord eller början på en mening visas du förslag som kompletterar meningen. Orden och meningarna som visas baseras på olika faktorer, men en av de viktigaste faktorerna är hur många användare som sökt på termen innan.

Keyword tool använder din mening och kompletterar med sökningar där det läggs till en bokstav eller siffra i taget och kan på så sätt få fram hundratals förslag på sökord till dig som sedan samlas ihop och presenteras för dig.

4. SEOprofiler

Med SEOprofiler får du flera olika verktyg i samma tjänst. Ett av verktygen hjälper dig med sökordsresearch, vilka ord som är bäst att använda, hjälp med att göra optimerade sökordslistor och spionera på konkurrenters sökord.

I ett annat verktyg får du hjälp att jobba med länkar, till exempel hur du hanterar länkar från andra hemsidor till din och du kan även få tips på webbplatser där du kan få en länk ifrån. Andra verktyg hjälper dig med lokal SEO,  mobil SEO, rank tracking och hjälp att optimera din webbsida.

5. Yoast SEO

Yoast SEO en plugin till WordPress som underlättar arbetet med sökmotoroptimering på flera sätt. Den kan hjälpa till att optimera dina sökord, analysera ditt content, sköta den tekniska biten i bakgrunden så att din hemsida är bra optimerad för sökmotorer, samtidigt som den håller koll och uppdateras utefter att Googles algoritmer ändras.

Verktyget kan också ge dig länkförslag till andra sidor på din webbplats, ha koll på att dina länkar fungerar och visa förhandsgranskningar av dina sidor på Google, Facebook och Twitter.

6. Domain Authority Checker

Domain Authority Checker är ett verktyg som hjälper dig att kontrollera vilken domänauktoritet din webbplats har.

Domänauktoritet poängsätts på en skala från noll till 100 för att förutse hur högt en hemsida kommer att rankas av sökmotorer. Ju högre poäng desto bättre domänauktoritet.

Verktyget är enkelt att använda, du behöver bara skriva in den eller de webbadresser du vill undersöka och sedan klicka på knappen ”check authority”.

Genom verktyget kan du få fram resultat på hur bra din hemsida rankas, men också jämföra din domänauktoritet med konkurrenter. Du kan också läsa på  hemsidan om vad som påverkar din domänauktoritet och vad som är de viktigaste stegen för att förbättra den.

7. Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights används för att testa hastigheten på din webbplats. Du skriver in din webbadress i verktygets sökfältet och den analyserar sen innehållet på din webbplats.

Du får ett resultat på Page Speed i form av om sidan är snabb, långsam eller medel. Du får också ett resultat på hemsidans optimering som sätts från 0-100 och sedan rankas som dålig, medium eller bra.

Utöver resultatet får du en lista med förslag på vad du kan göra för att förbättra dina resultat.

Lycka till!

Publicerat av:

Johan Åberg

Johan Åberg

Jag är VD och strateg på Nivide och här på bloggen ger jag tips och inspiration kring digital marknadsföring. Du kan även lyssna på mig i podden Digital kommunikation med Johan Åberg.

Ställ en fråga till johan

Din fråga skickas direkt till Johans e-postadress och visas inte för någon annan.

misstag som företag gör i linkedin campaign manager

Boka kostnadsfritt strategimöte

Vill du få nya perspektiv och inspiration kring hur företagets digitala annonsering kan utvecklas? 
Boka ett förutsättningslöst videomöte med vår VD och strateg Johan Åberg. 

Sök

Anmäl ditt intresse

Fyll i formuläret så hör vi av oss när det finns nya datum tillgängliga.

Vi använder endast din information för att kontakta dig.

Om Nivide

Vi har mer än 10-års erfarenhet av att hjälpa sälj, marknad och HR att arbeta mer digitalt för att nå ut till potentiella kunder och kandidater i Google och sociala medier. Läs mer