Daglig Social selling-rutin på under 15 minuter med LinkedIns nya utseende

LinkedIns nya utseende rullas gradvis ut till alla användare och nu börjar fler och fler i Sverige också att få det nya utseendet. I det här inlägget ger vi några enkla tips för hur du använder det nya utseendet när du arbetar med Social selling.

linkedin nytt utseende social selling 2017

 

Företag som inte implementerar ett arbetssätt kring Social selling går miste om möjligheten att kommunicera med sina kunder i kanaler som exempelvis LinkedIn, där nästan hälften av de yrkesverksamma svenskarna mellan 36-45 år finns.

1. Sökfunktionen

Använd sökfunktionen för att kontinuerligt lägga till personer som du träffar i ditt arbetsliv för att hela tiden utöka ditt nätverk även på LinkedIn. Ett större nätverk innebär fler möjligheter och större räckvidd för dina statusuppdateringar.

Med sökfunktionen kan du kartlägga personer på ett företag eller göra research på kunder du ska träffa.

2. Gå igenom vem som har besökt din profil

Ta för vana att titta på vem som har besökt din profil och skicka meddelande till personer som du identifierar som potentiella kunder.

Du är givetvis nyfiken på varför de har valt att klicka in på din profil! Skriv ett kort meddelande och fråga om det finns något som du kan hjälpa dem med.

3. Publicera regelbundet statusuppdateringar

Att regelbundet publicera statusuppdateringar har en rad olika fördelar:

  • Det ökar din synlighet i ditt nätverk, du förblir “Top of Mind”
  • Det ökar antal profilbesök från potentiella kunder
  • Det stärker ditt personliga varumärke
  • Det ger dig en möjlighet att starta dialoger med potentiella kunder som interagerar med dina uppdateringar
Att synas för ditt nätverk är nödvändigt om du vill lyckas med Social selling. Ta små steg men försök sedan att skapa innehåll som har stort värde för ditt nätverk.

Fokusera på att publicera innehåll som hjälper och som skapar värde för ditt nätverk och dina kunder. Undvik inlägg av reklamkaraktär.

Behöver du marknadsföra ett evenemang, produkt eller tjänst? Låt det vara 20 % av din kommunikation medan 80 % av uppdateringarna består av innehåll som faktiskt skapar värde för de som läser det.

4. Engagera dig i nätverkets uppdateringar

Att engagera dig i ditt nätverks uppdateringar (gilla, kommentera, dela) visar att du bryr dig och vill hjälpa till.

Det är också ett bra sätt att förbli top of mind hos kunder och andra personer i ditt nätverk – eftersom de kommer att få en notifikation när du har interagerat med deras innehåll.

Att engagera dig i 2:ahandskontakters uppdateringar kan vara ett bra sätt att även öka sannolikheten att de kommer att besvara din kontaktförfrågan, där du sedan kan initiera en privat dialog kring det ämnet som ni pratat kring i deras uppdatering.

5. Lägg till nya kontakter från ditt befintliga nätverk

Under fliken “Ditt nätverk” kan du lägga till personer som du har synkroniserat med din adressbok. Ett enkelt sätt att säkerställa att alla som du har kontakt med via telefon och e-post även blir kontakter på LinkedIn.

6. Följ regelbundet upp konversationer i din inkorg

Att starta och följa upp dialoger med potentiella kunder är A och O när det gäller Social selling. Din målsättning är att så snart tillfälle ges, flytta dialogen till ett telefonsamtal eller ett möte där du sedan kan påbörja en mer traditionell säljprocess.

7. Starta konversationer med de som interagerar med dina uppdateringar

Under fliken “Aviseringar” ser du de personer som har interagerat, dvs. gillat, kommenterat eller delat dina uppdateringar.

Detta är en guldgruva för att hitta potentiella kunder, förutsatt att du regelbundet publicerar uppdateringar och att dessa uppdateringar attraherar rätt målgrupp.

Starta dialoger med förstahandskontakter kring den uppdatering som de interagerat med, och bjud in potentiella kunder utanför ditt nätverk som exempelvis har gillat en av dina uppdateringar. Sannolikheten för att de kommer att acceptera din förfrågan är hög.

8. Säkerställ att din profil ger ett professionellt intryck

Att din profil ger ett professionellt intryck är en hygienfaktor när det gäller Social selling. Din profil ska förmedla ett positivt, professionellt och förtroendeingivande intryck.

Det är viktigt att du lägger till grundläggande innehåll, som exempelvis en profilbild, beskrivning av dina tidigare tjänster, kurser, utbildningar, ev. utmärkelser, kompetenser och så vidare.

Därefter kan du skapa en kundfokuserad profil som fokuserar på hur du kan hjälpa dina kunder.

9. Gå snabbt till Sales Navigator

Under förutsättning att du har Premium-versionen Sales Navigator så kommer du att kunna nå verktyget högst upp till höger i menyn.

Här finns en artikel om hur du kan använda Sales Navigator.

Lycka till!

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]