Social Selling – rutinen som ökar din försäljning på bara 15 minuter om dagen

Låt LinkedIn bli en del av dina säljares vardag för att öka sannolikheten att de genererar fler affärer. I den här artikeln tipsar vi om några saker som du kan göra för att implementera Social Selling i din arbetsdag och som bara tar en kvart av din tid.

Håll dig uppdaterad om dina kunder

Med LinkedIn Sales Navigator kan du skapa ett skräddarsytt flöde där bara uppdateringar från personer och företag som du har valt att följa visas. Använd informationen för att ta kontakt med en potentiell kund eller för att återkoppla till något som du läst om företaget som du snart ska träffa.

Genom att kolla igenom flödet varje morgon så håller du dig uppdaterad kring både befintliga kunder och de kunder som ni har en dialog med. Använd informationen i köpprocessen och för att förbli Top of Mind och synlig på kundens “radar”.

Tidsåtgång: 5 minuter

Läs även: Så kan dina säljare använda LinkedIn Sales Navigator

Ta kontakt med en potentiell kund

Det finns flera sätt att ta kontakt med potentiella kunder på LinkedIn. Här är några sätt:

  • Återkoppla till personer som har interagerat med ditt innehåll. Kontrollera dina notifikationer i fliken längst upp till höger på LinkedIn. Finns det någon som har gillat, delat och kommenterat innehåll som du har lagt upp som du kan ta kontakt med?
  • Skicka InMails till potentiella kunder. Med LinkedIns Premium-konto kan du skicka meddelanden, s.k. InMails, till personer utanför ditt nätverk. Om du sedan tidigare har skapat listor i LinkedIn Sales Navigator kan du snabbt hitta potentiella kunder som du kan skicka meddelande till.
  • Titta igenom “Vem har besökt min profil” – finns det potentiella kunder i listan?

Tidsåtgång: 5 minuter

Läs även: Tre tips till säljaren för att skriva InMails som får svar

Dela insikter med ditt nätverk

Gör dig själv synlig för ditt nätverk och positionera dig som kunnig inom ditt område genom att kontinuerligt dela med dig av tips, inspiration och insikter genom statsuppdateringar på LinkedIn och i andra sociala nätverk.

Fokusera på innehåll som utbildar eller skapar värde för dina potentiella kunder. Undvik innehåll som handlar om dig själv, ditt företag eller dina tjänster – med rätt kommunikation kommer ditt nätverk att förstå att det är dig som de ska vända sig till om de behöver hjälp med de produkter och tjänster du erbjuder.

Använd tjänster som exempelvis Buffer för att enkelt dela eller “buffra” innehåll till dina sociala nätverk.

Tidsåtgång: 5 minuter

 

Relaterade artiklar: