Tre sätt att nå nya kunder med displayannonsering i Google Ads

Displayannonsering möjliggör för dig som marknadsförare att nå ut på alla de miljontals sidor som är anslutna till Googles så kallade displaynätverk. I det här inlägget tipsar vi om några inriktningsmöjligheter för att du ska nå rätt publik. 

Googles annonsplattform Google Ads är kanske mest känt som en plattform för sökordsannonsering men verktyget möjliggör även annonsering på YouTube (som ägs av Google) eller på alla de miljontals sidor som har valt att visa Google-annonser.

Displaynätverket är även det som används när du gör re-targeting-annonsering, alltså visar annonser för personer som har besökt din webbplats tidigare, i Google Ads.

Syftet med att använda de olika möjligheterna i Google Ads skiljer sig något.

  • Med sökordsannonsering (eller sponsrade länkar) når du de som aktivt letar efter den produkt eller tjänst som du erbjuder.
  • Med re-targeting i Googles displaynätverk (Google använder termen remarketing) når du de som har visat ett intresse för din produkt eller tjänst.
  • Med displayannonsering kan du nå de som ännu inte har besökt din webbplats men som kan tänkas vara intresserade av din produkt eller som visar en köpavsikt för den produkt du tillhandahåller trots att de ännu inte har besökt din webbplats.

För att lyckas ännu bättre med din displayannonsering kan du ställa dig ett antal frågor innan ni genomför annonseringen.

  • Vilka sökord använder våra kunder?
  • Vilka ord och benämningar förekommer på de sidor som de kan tänkas vara intresserade av?
  • Vilka intressen har våra kunder?

1. Annonsera till de som letar produkter och tjänster som du erbjuder

Med det här alternativet känner Google av om någon har en köpavsikt, det vill säga letar efter en viss typ av produkt eller tjänst, och möjliggör för dig att nå dessa när de besöker andra webbplatser.

Google kallar denna funktion för “Målgrupper med köpavsikt”. Här kan vi helt enkelt skriva in de sökord som vi tror våra potentiella kunder använder, så skapar Google en anpassad målgrupp som innehåller dessa personer, som du sedan kan annonsera till på webbplatserna som finns i Googles displaynätverk.

Det här kan vara ett mycket bra komplement till den sökordsannonsering som du gör på de sökord som är relevanta för din verksamhet.

2. Skapa en målgrupp utifrån innehållet på andra webbplatser

Samma funktion kan användas för att skapa målgrupper baserat på innehållet på andra webbplatser.

Om du exempelvis vill nå personer som läser bloggar om inredning och livsstil, så kan du skriva in webbadresserna till dessa bloggar, så skapar Google en målgrupp som kan tänkas vara intresserad av innehållet på bloggarna.

Det här alternativet kan vara bra att komplettera punkt 1 med för att rikta din annonsering både på sökord och baserat på vad dina kunder läser om på nätet.

Notera att detta inte är remarketing till webbplatsbesökarna på dessa sidor och att du enbart kan göra remarketing till dina egna webbplatsbesökare. Google använder helt enkelt innehållet på dessa sidor och skapar en målgrupp som kan tänkas vara intresserade av innehållet.

3. Använd målgruppsinriktning baserat på Googles kategorier

Ett tredje sätt att rikta din displayannonsering kan vara att helt enkelt använda de förinställda kategorierna som Google har tagit fram.

Låt säga att din målgrupp exempelvis är träningsintresserade. Då kan du välja målgruppen “Hälso- och fitnessintresserade” där Google kontinuerligt lägger till personer som visar intresse för de här ämnena.

Det kan alltså vara en god idé att skapa flera olika målgrupper i olika annonsgrupper när du skapar din displayannonsering, för att utvärdera om det är någon som fungerar bättre än en annan.

Kombinera även inriktningarna med demografisk data – exempelvis genom att stänga av inriktning till åldersgrupper eller kön som inte är relevanta för er.

Lycka till!

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]