Tre verktyg som kompletterar Google Analytics

1. Hotjar

Google Analytics är ett perfekt verktyg för att få en förståelse för varifrån besökarna kommer, vilka sidor de tittar på och för att kunna utvärdera resultatet av dina digitala marknadsaktiviteter.

Du kan exempelvis se vilka sidor dina webbplatsbesökare tittar på, var de klickar sig vidare eller var de väljer att lämna webbplatsen. Men på något sätt ger oss det inte hela bilden – hur webbplatsbesökarna faktiskt beter sig när de tittar på en eller flera sidor.

Med Hotjar, som även är fyllt med andra användbara funktioner, kan du se anonymiserade videoklipp av enskilda användares besök på din webbplats.

Detta gör det tydligt för dig hur de beter sig på en sida – klickar de där vi vill att de ska klicka? Verkar det finnas ställen på webbplatsen där användaren tvekar om var de ska gå vidare? Verkar de hitta den informationen som de letar efter?

Hotjar är populärt för de som arbetar med konverteringsoptimering så det kan vara en god idé att ha koll på dina målsättningar på webbplatsen innan du börjar använda verktyget. Vad är det som du vill att användarna ska göra på din webbplats?

Utifrån detta kan du analysera trafiken genom Hotjar, se mönster och därefter göra optimeringar på din webbplats för att exempelvis öka antalet förfrågningar eller transaktioner till din e-handel.

Gå till Hotjar.com

2. Databox

Google Analytics dashboard i all ära, men den kan inte mäta sig med gränssnittet i Databox där du dessutom kan koppla in data från flera andra plattformar, exempelvis från sociala medier eller från företagets CRM.

Modulgränssnittet är enkelt uppbyggt och du kan snabbt dra in nya moduler eller ändra position med drag-and-drop. Databox har ett snyggt fullskärmsläge vilket gör att verktyget lämpar sig bra för dig som exempelvis vill visa aktuell webbplatsstatistik eller försäljningssiffror på en TV-skärm på kontoret.

Om du vill fokusera på siffror från Google Analytics så föreslår jag att du börjar att skapa en vy där du snabbt får en överblick av dina mikro- och makromål från Google Analytics. Ta med en vy för trafikkällor och vilka målsidor som genererar målen och jämför med f.g. period.

Komplettera exempelvis med relevant statistik från företagets närvaro i sociala medier och lägg även in värden från företagets CRM-verktyg och dela skärmen mellan sälj- och marknadsavdelningen så att alla fokuserar på samma siffror.

Gå till Databox.com

3. Google Analytics URL Builder för Google Chrome

Att använda UTM-taggning är grundläggande för om du ska utvärdera din digitala närvaro så bra som möjligt.

Genom att tilldela länkarna som pekar till din webbplats med olika värden kan Google Analytics förstå varifrån ett klick kommer vilket gör att du kan utvärdera vad som ger önskat resultat på din webbplats.

Att skriva in UTM-värdena manuellt är tidskrävande och ökar även risken för att något blir fel. Därför finns verktyg som exempelvis Google Analytics URL Builder som är ett kostnadsfritt tillägg till webbläsaren Chrome.

När du har installerat tillägget till din webbläsare så klickar du på ikonen för verktyget, skriver in dina värden och väljer “Copy URL”. Gå sedan till den plats där du ska dela din sida och klistra in den nya webbadressen som verktyget har skapat till dig. Smidigt!

Gå till verktyget på Chrome Web Store

Här finns en mer detaljerad beskrivning hur du använder UTM-taggning.

Lycka till!

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]