Vad är skillnaden mellan content marketing och inbound marketing?

I det här blogginlägget reder vi ut skillnaden mellan content marketing och inbound marketing och ger tips kring hur du kan börja arbeta med de olika metoderna för att attrahera och bearbeta fler potentiella kunder.

Tid att läsa: ca 5 minuter.

skillnaden mellan content marketing och inbound marketing

Kundernas förändrade köpbeteende där de spenderar mer tid i köpprocessen på egen hand och när den selektiva konsumtionen ökar (när kunderna själva väljer när, hur och var de vill interagera med varumärken) så ökar företagens användning av metoder som content marketing, inbound marketing, social selling och marketing automation.

Content marketing vs. inbound marketing

  • Content marketing handlar om att producera innehåll i form av exempelvis artiklar, podcasts, videos och bilder vars primära syfte är att skapa nytta, inspirera eller utbilda kunderna.
  • Inbound marketing är ett övergripande koncept för att kombinera olika metoder och kanaler, exempelvis sökmarknadsföring, sociala medier, content marketing och PR vars primära syfte är att få kunderna att hitta dig, bearbeta dem och få dem att konvertera och genomföra en önskad handling.

Content marketing är alltså en del av inbound marketing där innehållet är centralt för att kunna få kunderna att hitta ditt företag genom exempelvis sökmotorer och sociala medier.

Samtidigt är en framgångsrik content marketing-strategi beroende av andra metoder. Det räcker exempelvis inte att skriva bloggartiklar på din webbplats, utan du behöver säkerställa att dina kunder hittar till dem, exempelvis genom att sökoptimera artiklarna eller sprida dem till rätt målgrupper genom sociala medier.

vad är inbound marketing

Var kommer marketing automation in i bilden?

Ett annat begrepp som blir allt mer populärt är marketing automation vars primära syfte är att bearbeta potentiella kunder med automatiska e-postmeddelanden beroende på hur kunderna agerar i de digitala kanalerna.

En annan fördel med marketing automation är att du kan följa hur potentiella kunder interagerar med dina nyhetsbrev och din webbplats, gradera interaktionerna och bedöma när en potentiell kund är kvalificierad att bearbetas, exempelvis genom ett säljsamtal eller på annat sätt.

Inbound marketing kombinerar content, sök, sociala medier och marketing automation

Inbound marketing är alltså det övergripande konceptet som kombinerar ett antal olika metoder.

Så här kan du exempelvis arbeta:

1) Du skapar innehåll som hjälper, utbildar eller inspirerar kunderna (content marketing). Här är 56 exempel på hur andra företag gör detta.

2) Du sökoptimerar och sprider innehållet i sociala medier (SEO, sociala medier).

3) Du får potentiella kunder att lämna sin e-postadress i utbyte mot en prenumeration eller t ex e-bok (content marketing).

4) Du identifierar och bearbetar kvalificerade kunder med e-postmeddelanden (marketing automation).

5) Ditt Marketing automation-verktyg meddelar dig när en potentiell kund har uppnått en status där du bedömer dem som redo att bearbetas, exempelvis genom ett säljsamtal.

Så arbetar vi själva med content- och inbound marketing

Sedan Nivide startades så har vår primära sälj- och marknadsstrategi varit inbound marketing, vilket har visat sig fungerat väldigt bra.

Notera att jag skrev primära sälj- och marknadsstrategi. Det innebär att inbound marketing (dvs. exempelvis att skapa content, aktivera oss i sociala medier och att arbeta med sökmarknadsföring) prioriteras före andra säljmetoder, exempelvis kalla samtal eller nätverksträffar.

Detta innebär att om du vill ha full effekt av dina digitala aktiviteter så får inbound marketing inte bli något som du “kopplar på” dina befintliga aktiviteter, eller något som du hanterar när du har “lite tid över”. Sannolikheten att det kommer att ge några resultat är minimal.

Du behöver istället successivt implementera de olika delarna (content, sök, sociala medier, marketing automation etc.) och parallellt med detta börja flytta resurser i form av personal och budget från andra aktiviteter till att fokusera på dessa metoder – under förutsättning att ni ser att det ger resultat på längre sikt naturligtvis.

Det här blogginlägget är en del av inbound marketing

Vi tar det här blogginlägget som du nu läser som exempel.

Blogginläggets syfte är att utbilda, inspirera och hjälpa dig att förstå och arbeta bättre med inbound marketing och kan benämnas som något som ryms inom begreppet “content marketing”.

Samtidigt baseras blogginlägget på vad vi kan se att personer letar efter i Google (dvs. vad skillnaden mellan content marketing och inbound marketing är) så vi kombinerar content marketing med sökmotoroptimering för att få fler att hitta till blogginlägget.

Vi använder även sociala medier för att marknadsföra inlägget till de som vi tror kan ha nytta av innehållet och kanske hittade du till det genom LinkedIn eller Facebook.

Inlägget skickas även ut via e-post till en segmenterad e-postlista via vårt Marketing automation-verktyg. Detta gör att vi kan fortsätta hålla kontakt med de som tidigare har valt att ta emot e-postmeddelanden från oss.

Vilka fördelar har ovanstående tillvägagångssätt?

Några av fördelarna är exempelvis:

  • Vi når personer via Google och sociala medier som tidigare inte har kommit i kontakt med oss och som själva väljer att ta del av innehållet.
  • Vi når en relevant målgrupp – om du använder Google för att ta reda på skillnaden mellan de olika metoderna så indikerar du att du är intresserad av ämnet och kan komma att behöva hjälp kring detta nu eller någon gång i framtiden.
  • Genom att fokusera på att hjälpa, utbilda och inspirera i blogginlägget så skapar vi användbart innehåll för våra målgrupper, vilket gör det till bra innehåll att använda i våra sociala kanaler.
  • Vi får fler prenumeranter (leads) till vår e-postlista. Det är dessutom relevanta leads då innehållet vi publicerat är relevant för vår målgrupp och därigenom attraherar rätt publik.
  • Vi stärker vår webbplats med mer innehåll och får successivt fler som länkar till oss vilket ökar våra rankingar i Google.
  • Vi fortsätter att stärka vårt varumärke och bygga förtroende gentemot de som följer oss i sociala medier eller prenumererar på våra e-postutskick.
  • Det ökar våra kontaktförfrågningar i sociala nätverk som exempelvis LinkedIn, vilket knyter fler potentiella kunder, samarbetspartners, potentiella kandidater och leverantörer till våra nätverk.
  • Det ger kontinuerligt inkommande förfrågningar från potentiella kunder som följer oss i sociala medier eller prenumererar på våra e-postutskick.

Jag väljer detta före att ringa personer som inte vill prata med mig eller att besöka nätverksträffar där jag högst sannolikt inte kommer att springa på en kvalificerad kund alla dagar i veckan.

Vanliga misstag när du arbetar med content marketing och inbound marketing

Vi kommer i kontakt med en del företag som arbetar med content marketing, exempelvis genom att publicera bloggartiklar på sin webbplats, men som inte får de resultat som de önskar.

Detta beror i de flesta fall att man valt att satsa på content marketing istället för att ta ett helhetsgrepp (“inbound marketing”) kring sina digitala marknadsaktiviteter och se content marketing som en del utav flera.

  • Det kan innebära att man publicerar bloggartiklar men som inte är sökoptimerade eller där man inte lyckas få rätt målgrupper att hitta till dem genom sociala medier.
  • Det kan även handla om att man knyter potentiella kunder till sin e-postlista, där det uppstår en möjlighet för dig att fortsätta bearbeta potentiella kunder som tidigare har visat intresse.
  • Det kan exempelvis innebära att man inte använder ett Marketing automation-verktyg för att identifiera de kunder som har visat tillräckligt stort intresse för dina produkter och tjänster att det är läge att ta personlig kontakt med dem.

Mitt råd är därför att inte påbörja ett content marketing-arbete innan du har en strategi för inbound marketing och verktyg och processer på plats för att säkerställa att du får så stor effekt av arbetet som möjligt.

Lycka till och välkommen att skapa kontakt med mig på LinkedIn!

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]