Vad gör en AdWords-specialist?

I den här artikeln får du bekanta dig med vår AdWords-specialist Kevin Gullstrand som även bjuder på några tips på vad du bör tänka på gällande din annonsering i Google.

adwords specialist

En AdWords-specialist, eller som numera bör kallas en Google Ads-specialist efter Googles namnbyte på deras populära annonsplattform, är en person som har specialiserat sig på att skapa och hantera annonser i Google.

Hej Kevin! Kan du kort berätta om vad du gör på Nivide?
-“Mina huvudsakliga arbetsuppgifter handlar om att hjälpa våra kunder att synas bättre i olika digitala kanaler. Det kan exempelvis handla om att ta fram annonskampanjer i kanaler som Google, Facebook och Instagram.”

Hur ser din vardag på jobbet ut?
– “En stor del av min arbetstid består av att analysera och förbättra våra kunders annonsering. Jag arbetar främst med verktyg som Google Ads, Facebook Ads och Google Analytics för att få en så bra bild som möjligt av hur kundernas annonser presterar. Utifrån analysen gör jag sedan ett antal åtgärder; det kan exempelvis handla om att lägga till negativa sökord, justera bud, ändra annonstexter och lägga till och ta bort sökord.”, säger han.

“Detta varvas med att löpande hålla kontakten med våra kunder för att hålla mig uppdaterad om vad som händer på deras företag. Vi vill inte vara en leverantör av en tjänst, utan vi vill gärna ha ett nära samarbete med våra kunder för vi ser att det ger ett bättre resultat. Om vi förstår vad som är viktigt för kunden så kan vi göra bättre annonser samtidigt som kunden håller sig uppdaterad”, fortsätter han.

Kan du ge några konkreta exempel kring varför företag väljer att annonsera i Google?
– “Den vanligaste anledningen är att man helt enkelt vill synas för de som letar efter de produkter och tjänster som man erbjuder och på det sättet skapa ökad försäljning i sin e-handel eller få fler förfrågningar från potentiella kunder. ”

“En annan anledning kan vara att man exempelvis vill knyta en viss kompetens till sitt företag och vill synas när någon i målgruppen letar efter lediga tjänster i Google.”

Om jag som företag funderar på att annonsera i Google – vad bör jag tänka på? Var ska jag börja?
– “Det kan vara en bra idé att först och främst bilda dig en uppfattning om vad dina kunder letar efter och därefter säkerställa att den informationen finns på din webbplats. Många tänker inte på att kunderna gör många så kallade informativa sökningar, alltså sökningar där de letar efter tips, inspiration eller hjälp kring sina problem. De kanske inte är redo att köpa än, men är fortfarande intressanta att exponera ditt företag för, så att du kan hjälpa dem och att de väljer dig som leverantör i förlängningen.”

En vanlig fråga som vi får är hur stor budget man bör lägga i sin annonsering. Hur tänker du här?
– “Det är svårt att ge en generell rekommendation eftersom saker som konkurrens och sökvolym påverkar detta. Om du exempelvis vill synas på sökord som “konferensanläggning”, som kan kosta allt mellan 20-100 kr per klick, så innebär det att en budget på exempelvis 100 kr per dag inte räcker så långt”, säger Kevin.

“Vi ger alltid våra kunder en rekommendation utifrån deras förutsättningar och vilka sökord som är relevanta för dem och hur konkurrensen ser ut på dessa. I slutändan är det resultatet som räknas, så alla kan börja med en mindre budget och successivt utöka denna när vi ser att annonseringen ger önskat resultat.”

Finns det något annat som man bör tänka på?
– “Ett vanligt misstag vi ser hos många företag är att annonseringen i Google inte är rätt konfigurerad vilket innebär att man lägger pengar på klick som aldrig kommer att generera resultat. Ofta används så kallade matchningstyper på fel sätt och man arbetar inte kontinuerligt med att lägga till så kallade negativa sökord – alltså sökord som man inte vill visas på. Många tror att Google bara visar annonserna på de sökord man skriver in, men har man inte använt matchningstyper på rätt sätt, så kan Google visa annonserna vid irrelevanta sökningar”, säger Kevin.

Varför bör man överväga att anlita en AdWords-specialist?
– “Många av våra kunder upplever att Google Ads är komplext och kräver mycket tid. De vill också säkerställa att de pengar de väljer att betala till Google förvaltas på ett bra sätt och att de undviker att göra fel. Så man sparar tid och kan känna sig trygg att annonseringen hanteras av en certifierad specialist.”

Berätta mer om certifieringen?
– “Google erbjuder en möjlighet för personer och företag att bli certifierade i deras verktyg, exempelvis Google Ads. Det innebär att en certifierad person har genomgått tester för att bekräfta sin kompetens i verktyget. Företag som är Google Partners har dessutom genomgått en kvalitetskontroll av Google och hanterar annonskonton som spenderar minst 10 000 USD under tre månader”, säger Kevin.

Till sist – hur tror du att sökmarknadsföring kommer att utvecklas de närmaste åren?
– “Det ska bli intressant att följa hur trender som AI och smarta prylar påverkar sökmarknadsföring. I takt med att fler exempelvis börjar använda smarta högtalare, som Google Home eller Alexa från Amazon, kommer antalet röstsökningar att öka. Då kommer vi att ställa fler frågor till sökmotorerna (“När…? Var…? Hur…? Vilken…? och så vidare) vilket kommer att ställa nya krav på hur företag arbetar med sökmarknadsföring”, avslutar han.

Följ Kevin på LinkedIn där han regelbundet bjuder på tips och inspiration kring digital annonsering

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]