Välj rätt marketing automation-plattform: Vi tipsar om fem olika verktyg

Står du inför ett val att välja rätt marketing automation-verktyg till ditt företag? I den här artikeln har vi valt ut fem marketing automation-plattformar och gjort en sammanfattning över deras funktioner, målgrupper och prisbild.

marketing automation verktyg

Utöver överblicken hittar ni också länkar till både startsida och case, i de fall det finns, om ni vill veta hur andra företag har använt sig av de olika plattformarna.

Apsis

Vi börjar med ett företag som har sitt huvudkontor i Malmö och arbetar globalt med kunder i över 50 länder.

De erbjuder lösningar inom marketing automation, e-handel, leadsgenerering, segmentering och e-postmarknadsföring. Deras mål är att ”hjälpa marknadsförare att bygga personligare och mer lönsamma kundrelationer oavsett kanal eller plattform.”

Deras olika lösningar innefattar:

Apsis Pro: En plattform för deras marknadsföringsverktyg.

Apsis Leads: B2B-verktyg för leadsgenerering

Apsis Ecom: Verktyg för att omvandla dina besökare till betalande och återkommande kunder och leverera en personligare upplevelse i din webbutik.

Apsis Profile Cloud: Samla kundprofiler här som hjälper dig förstå din målgrupps behov, intressen och beteenden i realtid.

Apsis erbjuder också möjligheten att integrera din CRM-plattform med Apsis för att minska avståndet mellan din sälj- och marknadsavdelning.

Support & utbildning

För att du som kund ska kunna få ut det mesta möjliga av Apsis så erbjuder de sina kunder kostnadsfria seminarier och webinarier.

Du har också möjlighet att åka på en två timmars grupputbildning där du lära dig antingen om Apsis Pro mer grundläggande eller mer avancerande funktioner beroende på din kunskapsnivå. Här finns det möjlighet för direkta frågor och diskussioner vilket kan vara en fördel för både nya och mer erfarna användare.

De erbjuder även rådgivning och konsultation för att hitta bästa lösningen för ert företag. Om du vill ha mer hjälp erbjuder de också konsulter som sköter er marknadsföring internt.

Prisbild

Priset för APSIS Marketing automation varierar beroende på kontots volym, antal användare, samt vilka tjänster och verktyg som medföljer i kundens lösning.

I startpaketet för Marketing Automation ingår introduktionsutbildning och teknisk support från APSIS Professional Services. Mer specifika prisuppgifter fås i kontakt med Apsis.

Hemsida: https://www.apsis.se/

Kundcase: https://www.apsis.se/kundcase/case

HubSpot

Nästa företag ut är populära Hubspot med över 48 000 kunder i över 100 länder. 

Hos Hubspot hittar du verktygen för att jobba med marketing automation, leads management, analytics, email, SEO, bloggar, webbsidor, sociala medier, annonser m.m.

Det finns olika paketlösningar att välja mellan:

  • Gratis Hubspot CRM: Används för att organisera, spåra och vårda relationer med leads och kunder.
  • Marketing Hub: Allt-i-ett när det gäller software för marknadsföring
  • Sales Hub: Allt-i-ett när det gäller software för försäljning
  • Service Hub: Ett serviceverktyg för bättre kontakt och bättre relationer med kunder

Support & utbildning

Även Hubspot erbjuder utbildning i form av kurser och lektioner online. Genomför du det som krävs får du ett certifikat på utbildningen. Kundtjänst och serviceteam finns tillgängligt för att se till att ni får ut det ni vill av plattformen.

Prisbild

Hubspot har stor variation i sin prisbild. Alla paket har en gratisversion, och sedan finns uppgraderingar i olika steg.

Ett baspaket ligger med start på 185 Euro beroende på hur mycket funktioner du vill ha, deras Enterprise Hub ligger med startpris på 2 200 Euro. Det slutgiltiga priset beror på vilket paket du väljer, hur många add-ons samt hur många kontakter du har i din databas.

Hemsida: https://www.hubspot.com/

Cases: https://www.hubspot.com/customers

Omdömen: https://www.hubspot.com/products/customer-reviews

Drip

Drip marknadsför sig som en marketing automation plattform som är designad speciellt för e-commerce.

De erbjuder bland annat tracking, marketing automation i form av kampanjer via email och Facebook, analytics och reporter. De satsar även mycket på möjligheterna att göra ditt content personligt både i text och visuellt.

Support & utbildning

Drip erbjuder emailsupport om du testar deras två veckors gratisperiod,  när du sen betalar för plattformen finns hjälp att få via livechatt.

De har också Drips ”Marketing Automation School” som du kan läsa uppdelat i kapitel på deras hemsida eller söka i Drips kunskapsbas där du kan leta efter svaret på dina frågor utefter ämne. Vill du ha mer hjälp än så kan du alltid ta kontakt med någon av deras konsulter.

Prisbild

Priset beror på antalet subscribers du har och ser ut enligt följande:

  • 0-100 subscribers  är gratis.
  • 101 -2500 subscribers kostar 41 dollar/månad.
  • 2501 -5000 subscribers kostar 83 dollar/månad.
  • Över 5000 subscribers finns inget fast pris utsatt.

(Priserna gäller årlig betalning, vill man betala månadsvis blir det några dollar dyrare i månaden.)

Planen du väljer är inte fast, utan ändras utefter antalet subscribers du har,  ökar dina kontakter så uppgraderas du inför nästa faktura, minskas dem så nergraderas du i pris.

Förutom gratisversionen finns det möjlighet att testa Drip kostnadsfritt i två veckor.

Hemsida: https://www.drip.com/

Omdömen: https://www.drip.com/reviews

Pardot

Pardot inriktar sig marketing automation för de som jobbar med B2B. Både mindre och större företag.

De erbjuder bland annat tjänster inom Lead Nurturing, Lead Qualification, Segmentation & Automation, möjligheter att skapa dynamiskt content, landningssidor, smarta formulär, verktyg för sociala medier, email marketing, activity tracking, CRM-integration, analytics och statistik.

Support & utbildning

Pardot säger sig vilja vara som en partner till marknadsteamet och erbjuder utbildning i hur produkten fungerar, de assisterar vi implementation, ger tips för smartast användning och erbjuder support när behov finns.

Utöver Pardots egna experter finns också deras online Customer Hub som innehåller artiklar, lektioner och tips för att kunderna snabbt ska kunna få svar på sina frågor.

Prisbild

Priset ligger mellan 1250-4000 Euro beroende på vad du vill ha för funktioner.

Hemsida: https://www.pardot.com/

Cases: https://www.pardot.com/customers/

Marketo

Marketo riktar sina tjänster till företag av alla storlekar. Hos Marketo kan man välja att arbeta med de applikationer som passar just ert företags marknadsföring.

De olika applikationerna de erbjuder är:

  • Marketing automation
  • Account Based Marketing
  • Email
  • Mobile
  • Social
  • Digital Ads
  • Web
  • Content
  • Marketing Analytics
  • Marketo Sales Engage

De har också paket i följande kategorier som man kan välja mellan:

  • Lead Management
  • Email Marketing
  • Consumer Marketing
  • Consumer Base Marketing
  • Mobile Marketing

Inom dessa paket finns ibland ett val, eller har du möjligheten att välja mellan basic, pro och elite beroende på hur många och hur avancerade funktioner du är i behov av.

Support & utbildning

Precis som de andra plattformarna erbjuder Marketo service, support och utbildning i olika former. De erbjuder en kurskatalog och gratis videos för att lära dig hantera Marketo på bästa sätt. Vill du avancera och få ett bevis på din kunskaper så finns det också möjligheter till att ta ett certifikat.

Behöver du support hittar du det via deras webbsupport eller vid akuta ärenden via telefon. Vill du få mer hjälp med att sköta ditt företags marknadsföring så har Marketo konsulter för både implementation, strategi och design.

Prisbild

Priser sätts efter kontakt med säljare när du specificerat vad du behöver.

Lycka till!

Andra har även läst:

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]