Vi tipsar om fyra digitala marknadsaktiviteter att utveckla under hösten

Publicera innehåll som hjälper dina kunder

Fokusera din digitala strategi kring att ta fram innehåll som hjälper dina kunder istället för att fokusera på att ständigt göra reklam för dina produkter och tjänster så har du kommit långt.

Utforma inte en digital strategi som är ett 30-sidor långt PPT-dokument där du ska täcka in tio olika ämnesområden och producera tio olika typer av innehåll. Håll det enkelt och välj istället ut ett område där ditt företag är starkast, publicera innehållet på din webbplats och välj en plattform för distribution (som i realiteten innebär någon av följande plattformar: LinkedIn, Facebook, Instagram eller YouTube).

Så istället för att ägna oändlig tid på ett strategidokument så besvara istället följande frågor:

  • Vem är vår målgrupp? Definiera den så bra du kan.
  • Vilka utmaningar finns i deras vardag? Vad behöver de hjälp med? Finns det specifika problem där vår kunskap kan hjälpa kunden?
  • Ta fram en blogg eller en plats på er webbplats som fungerar som navet för ert innehåll.
  • Publicera regelbundet innehåll som hjälper, utbildar, underhåller eller skapar värde för kunderna.
  • Välj en plattform för distribution (se ovan).
  • Möjliggör för läsarna att kunna prenumerera på nytt innehåll. Detta gör att ni bygger en publik som ni kan fortsätta att kommunicera med.

Detta är grunden att utgå ifrån och därefter kan ni börja implementera mer avancerade lösningar för marketing automation och e-postutskick, konverteringsspårning, uppföljning och så vidare.

Här är två artiklar kring content marketing som vi tidigare har skrivit där du kan få inspiration:

Vad innehåller en content marketing-strategi?

56 exempel på content marketing

Möjliggör för dina kunder att prenumerera på innehållet

Marketing automation blir ofta ett projekt som initieras i samband med ett inbound- eller content marketing-projekt. Syftet är att få potentiella kunder att lämna ifrån sina kontaktuppgifter, primärt sin e-postadress, för att kunna fortsätta bearbeta dem eller för att identifiera “varma leads”.

Min uppfattning är att detta i många fall blir ett alldeles för stort projekt som gör att det tar tid innan man kommer igång. Man utvärderar olika system i oändlighet för att bedöma vilket som hade passat bäst i verksamheten.

Jag hade rekommenderat att inledningsvis välja ett enklare system med det enda syftet att kunna skicka ut nytt innehåll till en segmenterad e-postlista, samt för att kunna identifiera vem som konsumerar ert innehåll.

Finns dessa två bitar på plats så möjliggör du att enkelt kunna prenumerera på nytt innehåll, det vill säga att du successivt bygger upp en publik att kommunicera med, och du kan börja se vem som egentligen konsumerar ert innehåll. Allt annat är “nice to have” för någon som precis har börjat med content marketing och marketing automation.

Få mer inspiration här:

4 viktiga frågor i din Inbound Marketing-strategi

Vad är skillnaden mellan content marketing och inbound marketing?

Välj rätt marketing automation-plattform: Vi tipsar om sju olika verktyg

Engagera säljarna i sociala medier

Få större effekt av dina digitala marknadsaktiviteter genom att involvera säljarna och medarbetarna inom din organisation.

Efter att ha coachat flera säljorganisationer kring användningen av LinkedIn och sociala medier så har jag sett att de som lyckas engagera sina säljare framförallt gör två saker:

  • De har en content marketing-strategi på plats och publicerar regelbundet innehåll som hjälper, utbildar, underhåller och skapar värde för sina kunder. Det ger säljarna innehåll att dela till sitt nätverk som är användbart för kunderna.
  • De gör regelbunden uppföljning och sätter arbetet i sociala medier på agendan på flera sätt: Säljchefen följer upp och coachar medarbetarna och regelbundna möten mellan sälj- och marknadsavdelningen genomförs för att tillsammans utveckla innehållsarbetet utifrån den input som marknad kan få av säljarna.

I de här artiklarna kan du få mer inspiration kring hur din sälj- och marknadsavdelning kan utveckla arbetet kring sociala medier.

Tre tips för att förbättra sälj- och marknadsavdelningens samarbete kring sociala medier

Tre sätt för att öka säljarnas engagemang i sociala medier

11 tips som får organisationen att arbeta bättre med social selling

Säkerställ att dina annonser har bra positioner i Googles sökresultat

Google skrotar nu “genomsnittlig position” som anger vilken snittposition som dina annonser har haft bland de betalda sökresultatet.

Istället finns det andra nyckeltal att hålla ett extra öga på som Google introducerade i slutet av förra året.

Impr. (Absolute Top) % – anger i vilken utsträckning dina annonser visades på den översta annonsplatsen i sökresultatet. Säkerställ att exempelvis dina branding-annonser (alltså sökningar på företagets namn och varumärken) har en hög andel för att undvika att konkurrenter tar denna placeringen.

Impr. (Top Share)  % – anger i vilken utsträckning dina annonser visades ovanför det organiska sökresultatet.

Se bild:

Bild från Google.

Läs mer om hur dessa nyckeltal fungerar i Googles dokumentation.

Bonustips: Skapa anpassade kolumner i Google Ads

Jag passar även på att tipsa om funktionen “Anpassade kolumner” i Google Ads då jag ofta ser många företag som inte utvärderar sina annonser på de konverteringar som finns tillgängliga i Google Analytics.

Låt säga att du driver en e-handel och har skapat en rad olika konverteringar i Google Analytics – exempelvis antal köp, hur många som lagt något i varukorgen eller lagt till någonting på sin önskelista.

Här är det vanligt att den konvertering som man lagt in i Google Ads är just köpet (transaktionen). Det är bra, för det ger oss en bild av vilka sökord som i slutändan driver försäljning.

Samtidigt finns det möjlighet för oss att bilda oss en uppfattning om hur sökorden påverkar andra parametrar, exempelvis lagt i varukorgen. Om vi kan få fler att lägga saker i varukorgen så ökar sannolikheten att vi ökar försäljningen.

Gör så här:

  1. Säkerställ att det finns konverteringar i Google Analytics för olika mål på företagets webbplats.
  2. Importera målen till Google Ads. Om ni bara vill visa antalet köp, eller er huvudsakliga konvertering, i kolumnen “Konverteringar” i Google Ads så välj “Nej” under “Visa i konverteringar” för de övriga målen som du importerar.
  3. Gå till exempelvis sökordsfliken i ditt annonskonto och välj “Anpassa kolumner”.
  4. Gå längst ner och välj “Anpassade kolumner” och sedan “Ny kolumn”.

Här ger du sedan kolumnen ett namn, exempelvis “Lagt i varukorgen”, “Nya prenumeranter”, “Laddat ner whitepaper” eller vad din konvertering nu är som du vill se.

Välj sedan “Konverteringar”, “Konverteringsåtgärd” och välj den konvertering som du har importerat till Google Ads.

Voilá! Nu kan du se om det finns specifika sökord som tenderar att generera exempelvis fler prenumeranter, nerladdningar av dina whitepapers eller personer som lägger produkter i varukorgen och utvärdera annonserna även på dessa parametrar.

Statistik och uppföljning

Jag stöter regelbundet på företag som inte mäter resultatet av sina digitala marknadsaktiviteter eller som har otillräcklig uppföljning.

Samtidigt anser jag att man bör ha en känsla för om de digitala marknadsaktiviteter som man gör driver resultat för verksamheten. Om du är osäker så gör dina insatser troligtvis inte det.

Om du hade frågat mig så kan jag ärligt talat inte på rak arm säga hur många webbplatsbesökare som den här bloggen har. Samtidigt är jag säker på att bloggen är avgörande för vår verksamhet – det är blogginläggen som gör att vi syns i sociala medier och som får potentiella kunder att hitta och följa oss. Detta är kunder som sedan kontaktar oss för att få hjälp med de ämnen som vi berör i den här artikeln.

Att mäta era digitala marknadsaktiviteter innebär dock en rad andra fördelar.

  • Ni förstår vilka kanaler som driver resultat i form av exempelvis köp, förfrågningar, nya prenumeranter, engagerade bloggläsare (antal som spenderar minst X sekunder på blogginlägg) och så vidare.
  • Ni får en bättre förståelse för vilken typ av kampanjer som driver resultat. Ni aktiverar sannolikt även kampanjen i flera olika kanaler och då kan ni få en uppfattning om vilka kanaler som fungerat bättre och sämre, och budgetera utifrån detta nästa gång.
  • Ni kastar inte pengarna in i ett stort svart hål. Jag ser många exempel där man prioriterar räckvidd, alltså att nå ut till så många som möjligt i målgruppen. Tanken är god, men ger oss ingen hjälp inför nästa kampanj. Taktiken blir mer pengar = högre räckvidd inför varje kampanj. Jag föreslår istället en taktik där ni mäter vad ni vill att målgruppen ska göra och därefter utvärderar vad som fungerade för att göra mer av det vid nästa kampanj.

Det finns en annan anledning att förbättra uppföljningen och det är att det ställer er digitala strategi på sin spets. Vad är det egentligen som vi vill att våra kunder ska göra på vår webbplats? Det ni vill att de ska göra (fylla i ett formulär, lämna en förfrågan, kontakta er, göra ett köp) är även det som ni ska mäta.

Det kan även vara så att när ni funderat igenom dessa två punkter (vad vill vi att kunderna ska göra – vad ska vi mäta?) att utformningen av er webbplats behöver ses över. Gör vi det enkelt för kunden att göra det som vi vill att de ska göra? Varför är prenumerationsformuläret för bloggen gömt som en länk i sidfoten om vi vill att de ska prenumerera? Varför erbjuder vi tio olika sätt att kontakta oss och våra säljare på kontaktsidan istället för att lyfta fram ett kontaktformulär och tona ner det andra?

Här är fler artiklar som kan ge dig inspiration i ämnet:

Tips för att komma igång med företagets digitala marknadsföring: Syfte, mätbarhet och innehåll

Så kan du som Brand Manager utveckla varumärkets digitala närvaro (punkt 1 och 2)

Jag hoppas att du har hittat något bland artiklarna som har gett dig inspiration inför hösten. Lycka till!

 

Relaterade artiklar: