Därför bör du köpa företagets namn i Google AdWords

Att köpa företagets eget namn i Google AdWords kan kännas onödigt – de som söker på ert företagsnamn bör väl hitta till er oavsett om ni har en annons eller ej? Det kan dock finnas tillfällen då man bör köpa sitt eget namn och i den här artikeln kommer vi att gräva djupare i ämnet.

Scandic köper sitt eget namn i Google för att säkerställa att kunderna hamnar på deras egen webbplats.

Det finns framförallt några anledningar till varför företag köper sitt eget namn i Google:

• Man vill säkerställa att en så stor andel av kunderna som möjligt hamnar på företagets webbplats istället för hos återförsäljare (som i fallet ovan).

• Man vill undvika att kunden hamnar på konkurrenternas webbplats (som kanske köper ert namn).

• Man vill fronta aktuella kampanjer redan i sökresultatet och driva trafik till specifika undersidor.

Då ditt företag sannolikt även gör marknadsföring och kampanjer i andra kanaler, gör detta att potentiella kunder googlar ert namn alternativt namnet på den produkt och tjänst som ni erbjuder.

Om ni då inte köper ert eget namn eller namnet på produkten eller tjänsten ni marknadsför riskerar ni alltså att de kunder som har exponerats av er markadsföring i andra kanaler hamnar på konkurrenternas webbplatser.

Ta därför för vana att köpa annonser i Google i samband med de större kampanjer ni gör, så när kunderna hamnar rätt när de letar efter kampanjnamnet eller produkten/tjänsten i Google.

Ta reda på hur stor andel av klicken ditt företag får på sökningar på ert eget namn

Trots att kunderna letar efter er eller en produkt eller tjänst som ni erbjuder så betyder inte det per automatik att ni får en hundraprocentig klickandel till er webbplats. Av olika anledningar kan kunderna komma att klicka till andra ställen än där ni vill att de ska hamna – på er webbplats.

Det finns ett enkelt sätt att ta reda på hur hög klickfrekvens ditt företag har på ert eget namn genom att använda Google Search Console.

Om ni ännu inte har Google Search Console installerat på företagets webbplats så rekommenderar vi att implementera detta då det har flera olika användningsområden, bl.a:

• Ni kan se vilka sökord som kunderna använder för att hitta till er webbplats
• Ni kan se era placeringar på dessa sökresultat och utifrån detta föra förbättringar på de berörda sidorna
• Ni kan se hur hög andel av klicken som ni får (= hur många procent som klickar in på er webbplats som har sökt efter ert företagsnamn)

I Google Search Console kan du se hur stor andel som väljer att klicka på era sökresultat på specifika sökningar.

Google Search Console är ett kostnadsfritt verktyg från Google.

Skydda ert namn i Google och ta större del av trafiken

I andra fall finns det företag som åker snålskjuts på det varumärke som ni har byggt upp.

Ett exempel på detta är de hotellbokningssajter som köper hotellens namn för att driva trafik till deras egen sajt. Trafik och bokningar som egentligen skulle gått direkt till hotellet som kunden letar efter!

Istället tar hotellbokningssajterna en del av kakan och levererar bokningen till hotellet istället för att bokningen gått direkt till hotellet.

Booking.com köper hotellens namn för att driva trafik till deras egen sajt.

Gothia Towers i Göteborg köper sitt eget namn för att “skydda” sin plats och erbjuda “… bästa pris!”.

I andra fall kan det röra sig om återförsäljare som säljer produkter som ditt företag erbjuder på nätet.

Detta är exempelvis vanligt inom klädbranschen, där märket har en egen webbshop samtidigt som man säljer produkterna via återförsäljare som annonserar på namnet i Google.

Haglöfs köper sökningar kopplade till deras eget namn för att i första hand driva försäljning via deras egen kanal. I detta fall hade man kunnat öka klickfrekvensen ytterligare genom att prata specifikt om jackor i annonsen, men istället visas en allmän annons.

Säkerställ att ni får så mycket trafik som möjligt

Det finns framförallt tre sätt att säkerställa att ni får så mycket trafik som möjligt till er sajt:

Säkerställ att det organiska sökresultatet visas på ett bra sätt

Stadium har anpassat sin meta-data och lyfter fram viktiga USP:ar redan i sökresultatet vid sökningar på deras eget namn.

Komplettera med en annons för att ta upp mer plats i sökresultatet

Tänk på att alla inte väljer att klicka sig vidare till er webbplats trots att de letar efter ert företagsnamn eller en produkt eller tjänst som ni erbjuder. Öka sannolikheten för att de hamnar rätt genom att köpa ert eget namn eller namnet på produkten/tjänsten.

Skapa konto på Google MyBusiness

Registrera er på Google MyBusiness och säkerställ att informationen är korrekt.

Med Google AdWords, optimerad meta-data och ett konto i Google MyBusiness säkerställer ni att företaget tar så stor plats som möjligt vid sökningar på ert eget namn.

Behöver ditt företag hjälp med annonseringen i Google? Välkommen att kontakta mig.

Lycka till!

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]

Andra läste även