Employer Branding via LinkedIn

Vi bjuder på några tips kring hur du som arbetar med HR och marknadsföring kan använda LinkedIn för att stärka arbetsgivarvarumärket.

employer branding via linkedin

Många har synen på LinkedIn som en kanal där man hittar kompetens eller en kanal där man hittar sitt nästa jobb.

Även om LinkedIn är ett bra kanal för dessa saker har det utvecklas att bli en plattform även för marknadsförare och säljare under de senaste åren. Således kan både sälj-, marknad- och HR-avdelningen ha stor nytta av en ökad aktivitet på LinkedIn, och den enskilda medarbetaren i din organisation kan använda LinkedIn som en förlängning av sitt traditionella nätverkande.

I det här inlägget kommer vi att titta närmare på hur företag kan använda LinkedIn ur ett rekryterings- och Employer Branding-perspektiv, men jag vill betona att om ni påbörjar ett arbete med LinkedIn kan det vara en bra idé att även involvera sälj- och marknad och titta på hur de kan använda kanalen på ett bra sätt.

Hur arbetar andra företag med Employer Branding på LinkedIn?

När man talar om framgångsrika företag på LinkedIn så nämns ofta Skanska och Sandvik och jag tänkte sammanfatta lite kring hur de har arbetat.

I en artikel publicerad av LinkedIn kan vi läsa att Skanska påbörjade sin satsning redan 2014 och har idag över 200 000 följare på sin företagssida. Skanska valde att inte enbart använda kanalen för rekrytering, utan lyfter även fram hur man vill nå B2B-kunder genom kanalen.

Det handlar inte bara om rekryteringar, vi ville också attrahera business to business-företag och samtidigt jobba med employer branding. Vi ville förmedla vad företaget står för, att vi bygger både grönt och socialt och dessutom prata om det CSR-arbete vi driver. Det är högt och lågt. Vi lyfter också fram medarbetare för att visa på hur de arbetar inom olika delar av företaget’. – Ann Ericsson Head of employer branding, recruitment and attraction

I artikeln bjuder även Ann på fyra konkreta tips:

  • Sätt upp en strategi
  • Avsätt tid och resuyrs
  • Var noga med de texter och bilder du lägger upp.
  • Tänk utifrån och in

Jag gillar framförallt att Ann väljer att lyfta fram två saker: Strategin och att tänka utifrån och in. Det genomsyrar allt vi gör när vi arbetar med våra kunder oavsett om det gäller sociala medier, LinkedIn, Social selling, Content marketing och Inbound marketing. En genomarbetad strateg borgar för bättre resultat och genom att utgå ifrån kunderna och målgruppen vill ha och letar efter, säkerställer man som företag även ett bra content-arbete.

En annan sak som lyfts fram i artikeln om Skanska är vikten av att involvera medarbetarna. Jag brukar själv prata om hur sociala medier och digital marknadsföring inte längre är något som enbart påverkar marknadsavdelningen. Idag kommunicerar både HR, sälj och kundtjänst med kunderna och andra målgrupper genom de digitala kanalerna och för att de ska kunna göra det på ett så bra sätt som möjligt krävs att medarbetare runt om i organisationen bidrar med innehåll.

Läs hela artikeln med Ann här

Ett annat företag som det har skrivits om i media är Sandvik som idag har strax över 174 000 följare på sin företagssida.

Från den här artikeln har jag framförallt tagit med mig fem saker som jag tycker är oerhört intressanta:

  • “Du behöver inte ha en marknadsavdelning och tio kommunikatörer för att lyckas”
  • Vikten av ett nära samarbete mellan HR och marknads- och kommunikationsavdelningar
  • Ett koncerngemensamt “contentmöte” eller redaktionsråd där man delar information med varandra och diskuterar vad som ska publiceras
  • Att man involverar och lyfter fram enskilda medarbetare runt om i organisationen

I båda fallen lyfter man alltså fram medarbetaren som viktig för att lyckas med kommunikationen i kanalen. Jag bestämde mig därför att prata med Johan Book på Motivationsbyrån som är expert på ledarskapsfrågor och att skapa motiverade medarbetare och kring hur man kan skapa förståelse, motivation och involvera medarbetarna i arbetet kring sociala medier.

Han menar att arbetet börjar långt innan arbetet med de sociala medierna:

”Du kan aldrig forcera fram interna varumärkesambassadörer i sociala medier. Däremot kan du ge dem jäkligt bra anledningar att vilja vara det. Framgångsreceptet stavas att erbjuda en attraktiv arbetsplats med gott ledarskap, utvecklande och utmanande arbetsuppgifter, bra och trygga relationer och synlighet, uppföljning och positiv uppmuntran. Simsalabim så har du massor av medarbetare som inte kan hålla fingrarna borta från tangenterna och berätta för den stora digitala publiken vilken sjuhelsikes bra arbetsplats de har!”, säger Johan.

Hur kan ditt företag påbörja ett arbete kring Employer Branding på LinkedIn?

Här är några av mina tips för att påbörja ett arbete kring LinkedIn och Employer Branding i din organisation:

  • Skapa en förståelse kring den digitala utvecklingen i hela organisationen. Prata om hur kunder och andra målgrupper idag spenderar mer tid i sociala medier och digitala kanaler än någonsin. Visste du exempelvis att 74 % av B2B-kunderna spenderar mer än hälften av sin research i digitala kanaler innan ett köp (källa: Forrester, USA, 2015)?
  • Samla berörda medarbetare kring en workshop där ni lyfter de strategiska frågorna. Hur ska vi använda LinkedIn, vilken typ av kommunikation ska vi bedriva i kanalen och vilka interna processer behöver sättas igång för att komma igång med arbetet? Bestäm formerna för ett regelbundet redaktionsråd, där ni involverar personer från hela organisationen, ta fram publiceringskalendrar och en ansvarig person som ska driva utvecklingen.
  • Involvera även sälj- och marknadsavdelningen som kan ha stor nytta av LinkedIn i sitt arbete. Hur kan säljarna tillämpa social selling i sin vardag och hur kan marknadsavdelningen använda företagssidor och annonsering för att nå ut till kunderna?

Vi har tidigare skrivit om rekrytering och sociala medier och är du intresserad av att del av dessa artiklar så hittar du dem lite längre ner på denna sidan.

Lycka till!

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]

Andra läste även