Varför är det viktigt att lära sig Google Analytics?

I takt med att kunderna spenderar mer tid i sociala medier, Google och andra digitala kanaler under sin köpresa ökar företag successivt sina digitala investeringar för att möta en kund som spenderar mer tid i dessa kanaler.

Samtidigt ställer det nya krav på oss som arbetar med marknadsföring och försäljning - vilka kanaler och verktyg genererar egentligen resultat och hur kan vi utvärdera om de investeringar vi gör i dessa kanaler ger önskad effekt?

I vår Google Analytics-kurs går vi igenom ett antal olika moment som ger dig förståelse för hur ditt företag ska tänka kring digital mätbarhet, och även hur du på ett konkret sätt använder Google Analytics för att analysera den data som är viktig för dig.

Våra kurser är skräddarsydda vilket innebär att vi lyssnar till ditt behov innan vi föreslår en utbildning för dig. Kontakta oss gärna för mer information kring hur vi kan hjälpa dig.

Om våra Google Analytics-kurser

Vi skräddarsyr en kurs utifrån dina ansvarsområden och behov. Våra kunder arbetar ofta inom marknadsföring och försäljning på företag, organisationer eller offentliga verksamheter.

Syftet med våra utbildningar är alltid att ge dig så mycket kunskap som möjligt för att komma igång med Google Analytics och ge dig redskap som gör att du kan arbeta självständigt i verktyget.

Våra utbildningar kring Google Analytics anpassas efter dina behov och ofta kretsar utbildningen kring följande moment:

  • Vad är konverteringsspårning?
  • Vad ska vi mäta på vår webbplats och varför? Hur gör vi?
  • Att arbeta med Excel och Google Analytics – hur följer vi resultatet av våra aktiviteter över en längre period?
  • Trafikkällor, beteende och målgrupp – praktisk genomgång av de olika flikarna.
  • Vad är Google Tag Manager?
  • Hur kopplar vi målen till andra kanaler, exempelvis Google AdWords?
  • Vad betyder avvisningsfrekvens och andra begrepp i Google Analytics?

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide AB och en uppskattad föreläsare och utbildare i ämnen som Google Analytics, sökmarknadsföring, digitala strategier och sociala medier. Johan har utbildat och hjälpt företag som Skånemejerier, Findus, Bona, Gleerups, Midroc, Schneider Electric, Atea och många fler med deras digitala närvaro.

Har du frågor om kursen är du välkommen att kontakta Johan på [email protected].

seo kurs malmö
Johan Åberg är VD och konsult på Nivide.

Enligt överenskommelse.

Skräddarsydd utbildning för ditt företag enl. offert. Kontakta oss för mer information.

google analytics kurs utbildning

Med Google Analytics får du en förståelse för hur dina kunder använder din webbplats och ett bättre underlag för att kunna utvärdera vilka digitala sälj- och marknadsaktiviteter som ger resultat.