Så hittar du nya kunder genom ditt nätverk med LinkedIn Sales Navigator

LinkedIn erbjuder ett antal olika Premium-paket och LinkedIn Sales Navigator är den premiumfunktionalitet som rekommenderas för säljare. I den här artikeln får du lära dig hur du enkelt kan använda ditt nätverk för att hitta nya kunder med hjälp av Sales Navigator.

Ska du träffa en nöjd kund? Eller luncha med en vän eller en affärskontakt? Använd Sales Navigator för att ta reda på om personen känner någon person som hade varit intressant för dig att komma i kontakt med.

Oftast används LinkedIn och Sales Navigator för att se vilka gemensamma kontakter man har med en potentiell kund som man är intresserad av att komma i kontakt med.

Men det går även att göra tvärtom – att titta på personer i ditt befintliga nätverk för att reda på om de kan introducera dig till personer som matchar din målgrupp.

Här är instruktionerna steg-för-steg:

1. Öppna Sales Navigator och gå till den person i ditt nätverk som kan rekommendera dig.

2. Scrolla ner i deras profil till avsnittet “Connections”. Välj “See all connections”.

social selling tips sales navigator

3. Nu ser du kontaktens nätverk. Gör ditt urval i kolumnen till vänster.

Här kan du exempelvis filtrera personer baserat på deras titel, bransch eller ort. Du kan även kombinera de olika filtren för att få fram den målgrupp som du och ditt företag vänder dig till.

I exemplet nedan har jag filtrerat på personer som är verksamma inom rekryteringsbranschen.

För respektive person ser du även “Shared connections”, där du kan se om det finns ytterligare eller andra personer i ditt nätverk som kan rekommendera dig.

sales navigator tips

4. Ta kontakt med personen i ditt nätverk och fråga om en introduktion

När du har identifierat den eller de personerna som du vill få kontakt med så kan du ta kontakt med personen i ditt nätverk som kan introducera dig till dem.

Gör det tydligt för dem varför de ska introducera dig till den andra personen så att de förstår att de gör er båda en tjänst genom att para ihop er. Det kan exempelvis handla om att du har identifierat ett problem hos företaget eller i branschen där du har en lösning på deras problem.

5. Gör det rutinmässigt

Som du ser är det en enkel procedur som tar minimalt av din tid. Men för att det ska bli framgångsrikt behöver du göra det till en rutin.

Här är några förslag då du kan tillämpa den här rutinen:

  • När du ska luncha med en gammal arbetskollega
  • När du ska träffa en vän
  • När du ska träffa en nöjd kund som kan rekommendera dig
  • När du har avslutat ett kunduppdrag och kunden har uttryckt att de är nöjda
  • När du ska delta vid en nätverksträff eller evenemang och du vet vem som kommer.

Lycka till!

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]

Andra läste även