“Svenskarna och Internet 2017” för dig som arbetar med marknadsföring

Den 19 oktober 2017 presenterades den senaste rapporten “Svenskarna och Internet” om hur vi använder sociala medier och andra digitala kanaler i Sverige. I den här artikeln har vi sammanfattat det viktigaste för dig som arbetar med marknadsföring och försäljning.

Svenskarna och Internet 2017

Sammanfattning

Jag har valt att lyfta fram några punkter som jag tycker är särskilt intressant för dig som arbetar med marknadsföring och försäljning:

  • Internet används nu av hela befolkningen – 100 % av befolkningen mellan 16-25 använder smart mobiltelefon, musik via internet, film på nätet och chattjänster samtidigt som över hälften av de som är 76 år eller äldre använder internet.
  • Instagram används nu av över hälften av internetanvändarna och tjejer i åldern 16-25 år är de flitigaste användarna där i princip alla (97 %) använder Instagram.
  • Snapchat ökar i årets undersökning och går upp som det tredje mest använda sociala nätverket efter Facebook och Instagram. Användningen av kanalen är mycket hög upp till 25-års ålder och därefter faller användandet ganska snabbt.
  • 9 av 10 handlar på nätet – och lika många använder nätet för att jämföra priser även om köpet sker i butik.
  • Användningen av internet i mobiltelefonen fortsätter att öka – idag använder 76 % av befolkningen internet i mobilen varje dag. För tio år sedan var den siffran 2 %.
  • Nästan 1 av 3 (29 %) använder annonsblockerare när de använder internet och i åldersgruppen 16-25 år är det hela 57 % som använder annonsblockerare.

De mest populära sociala nätverken

Facebook och YouTube är fortsatt viktiga marknadsföringskanaler

Facebook är fortfarande det mest använda sociala nätverket och fortsätter att öka i årets rapport. I den yngsta målgruppen 12-15 år ser man en fortsatt nedgång i användandet, som nu går ner till 54 % mot 67 % under förra året.

Det som kan vara värt att observera vad gäller Facebook är att den vanligaste aktiviteten är att skicka meddelanden via Messenger. Här har Facebook relativt nyligen lanserat en annonsmöjlighet som låter dig nå dina kunder i detta flödet. Mitt råd är att använda den med försiktighet då du själv kan tänka dig hur du reagerat om ett företag förekommit med annonser i din konversation med en vän.

I princip alla under 25 använder YouTube, vilket gör denna kanalen väldigt viktig för dig som vill nå en yngre målgrupp. I kombination med den höga användningen av smartphones (100 %) i åldersgruppen 16-25 år bör man som företag utvärdera hur man kan nyttja denna kanalen. Det kan vara en bra idé att texta videoklipp för användning i sociala medier då flera tittar på dessa med avstängt ljud och/eller inte väljer att slå på ljudet i offentliga miljöer.

LinkedIn fortsätter att öka

Det professionella nätverket LinkedIn fortsätter att öka och nu använder 1 av 3 LinkedIn någon gång, vilket placerar LinkedIn som det fjärde mest använda sociala nätverket efter Facebook, Instagram och Snapchat. Den dagliga användningen är fortsatt låg (3 %) vilket tyder på att många företag och individer troligtvis inte har upptäckt att LinkedIn kan användas för mer än rekrytering och att söka jobb.

LinkedIn är mest populärt bland män mellan 26-35 år där fler än hälften använder kanalen. Användningen är också stor i åldersgrupperna 35-45 år (48 %) och 46-55 år (44 %). Det är alltså en stor del av de yrkesverksamma svenskarna som använder LinkedIn någon gång.

Vad gäller LinkedIn skiljer sig användningen i olika branscher, där 63 % av de som är verksamma inom IT- och kommunikation använder kanalen, medan hotell och restaurang-branschen är minst representerade med enbart 8 % av användarna.

Kanalen blir alltså oerhört viktig inte bara för sälj- och marknadsavdelningar som vill nå potentiella kunder, utan även för HR-avdelningen som vill nå ut med lediga tjänster och använda sökfunktionalitet på LinkedIn för att hitta passiva kandidater.

Vad kan vi dra för slutsatser av årets rapport utifrån ett sälj- och marknadsföringsperspektiv?

Ta fram en plan för hur ditt företag ska möta utvecklingen på kort- och lång sikt

Det råder längre ingen tvekan om att svenska företag måste ha en plan för hur de ska nå kunderna i de digitala kanalerna, oavsett om man vill nå yngre eller äldre personer. Alla finns de där, även om det generellt råder en större aktivitet i de sociala medierna i åldersgruppen 16-25 år, så är även användningen stor i andra åldersgrupper.

Man bör även fråga sig hur köpbeteenden förändras i takt med att den digitala användningen ökar. Sedan tidigare vet vi att nästan 8 av 10 B2B-kunder gör mer än hälften av sin research i digitala kanaler innan ett köp (Forrester Research/USA/2014), och siffrorna från årets rapport av Svenskarna och Internet visar också tydligt att de allra flesta (9 av 10) handlar på nätet och/eller gör research på nätet innan ett köp, exempelvis genom att jämföra priser.

Samtidigt ser vi en 100 %-användning i åldersgruppen 16-25 år vad gäller smartphones och sättet hur kommunicerar och tar del av innehåll via nätet. Hur kommer marknadsföring och försäljning att påverkas när fler i denna generationen successivt kommer in i arbetslivet?

Detta är givetvis ingen utveckling som inte kommer att fortsätta. I årets rapport kan vi även läsa att redan vid åtta års ålder söker en majoritet av barnen efter information på internet. Ett beteende som man självklart kommer att ta med sig in i arbetslivet.

Det finns alltså all anledning för företag att redan nu (igår…) börja titta på hur man möter kundernas köpbeteende idag men även blicka in i framtiden och ställa sig frågor kring hur man tror branschen kommer att påverkas av en kund som spenderar alltmer tid i köpprocessen på egen hand, utan att prata med säljare och leverantörer.

Prioritera innehåll och ägda kanaler

Den höga användningen av annonsblockerare (totalt 29 % och 57 % i åldersgruppen 16-25 år) är en utmaning för marknadsavdelningen. Här är mitt råd att prioritera era ägda kanaler, exempelvis blogg, hemsida och e-postlistor, och fokusera på en genomarbetad och frekvent innehållsstrategi där ni successivt bygger upp era ägda kanaler som ni har full kontroll över själva.

 

Här måste man som företag helt enkelt börja bry sig om vad kunderna intresserar sig för och sedan förtjäna rätten att synas i kundernas flöden i sociala medier, medddelandeappar eller e-postklienter. Det kommer att bli allt svårare att nå igenom bruset och enbart förlita sig på betald annonsering av det enkla faktum att fler väljer att ta bort annonser från sina flöden.

En annan anledning att fokusera på att bygga de ägda kanalerna med innehåll är att vi ser en allt större utveckling där de stora sociala plattformarna(läs Facebook och Instagram) ändrar sina algoritmer från en dag till en annan, vilket kan ge förödande effekter för företag som förlitar sig på viral spridning i dessa kanaler.

Tänk innehåll först och sedan kanal

Den digitala utvecklingen går snabbt och likaså utvecklingen av nya appar och plattformar. Det blir allt viktigare för ditt företag att ha en genomtänkt innehållsstrategi att utgå ifrån, som ni sedan kan applicera på olika kanaler.

Den yngre målgruppen är framförallt benägen att röra på sig från ett socialt nätverk till ett annat, som vi exempelvis kan se i fallet där vi ser en minskad användning på Facebook i den yngsta målgruppen, i förmån för exempelvis en ökad användning i appar som t ex Snapchat. I yngre åldersgrupper ser vi exempelvis en stör ökning i användningen av andra sociala plattformar, exempelvis musical.ly (ett socialt nätverk där du tittar och spelar in video när du sjunger) där nästan 8 av 10 tjejer mellan 11-13 åringar är aktiva.

Ett vanligt misstag som jag ser många företag gör är att man först utgår i från kanalen (“här finns våra kunder”) och sedan funderar kring hur man ska synas i kanalen. Mitt råd är att i första hand ta fram en genomtänkt innehållsstrategi och sedan fundera på hur ni kan applicera innehållsstrategin över flera kanaler och vara beredda på att beteendet hos era kunder snabbt kan förändras. Att då vara trygg i sin innehållsstrategi gör det enklare att applicera denna på nya kanaler om man skulle se att företagets målgrupper börjar förändra sitt beteende mellan olika plattformar.

Lycka till!

Läs rapporten i sin helhet här

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]

Andra läste även