Så får du mer trafik från Google – del 1: Ta reda på vad kunderna letar efter

I vår nya artikelserie kommer vi att titta närmare på vad som krävs för att ditt företag ska få så bra synlighet i Google som möjligt. I den första delen tittar vi på hur du tar reda på vad dina kunder letar efter och hur du använder informationen i ditt fortsatta arbete.

Tid att läsa: Ca 3 minuter.

Varje dag sker det över 55 miljoner sökningar i Sverige och att arbeta medvetet med hur ditt företag syns i Google bör vara en prioriterad fråga vad gäller er marknadskommunikation.

I PostNords e-handelsbarometer 2017 skriver Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord, så här i kommentarerna till rapporten:

“I dag är kundmakten en realitet i och med allt större tillgång till information, större utbud och att det inte längre är en ansträngning att shoppa hos någon annan aktör om man skulle vilja det. Det finns en viss frustration hos slutkonsumenter när de inte får möjlighet att faktiskt påverka sina köp.”

Forrester Research gjorde för några år sedan en undersökning som visade att 74 % av B2B-kunderna gör mer än hälften av sin research i digitala kanaler innan ett köp.

Det finns alltså många anledningar till att se över företagets närvaro i Google och säkerställa att ni både syns när det sker produkt- och tjänsterrelaterade sökningar där kunderna visar köpavsikt men samtidigt även säkerställa att ni syns när kunderna letar efter svar på frågor där ni kan synliggöra er expertis och bidra med värde för kunden under köpresan.

Ta reda på vad kunderna letar efter

Sökmarknadsföring är ett komplext ämne då det involverar flera olika delar och där du behöver en långsiktig strategi för hur du successivt ökar företagets placeringar i Googles sökresultat.

Det första vi vill göra är dock att skapa oss en uppfattning om vilka sökord och fraser som kan vara relevanta för oss att synas på. Att göra denna typ av kartläggning brukar oftast kallas för sökordsanalys.

En sökordsanalys är en sammanställning av de sökord som vi ser att personer använder i Google. Vi brukar ofta dela in dem i två kategorier: sökord med köpavsikt och sökord av informativ karaktär.

Ett exempel på ett sökord med köpavsikt kan vara “beställ böcker online”, medan en sökning av informativ karaktär kan vara “Vilka böcker har J.K. Rowling skrivit?”.

Sökorden berättar för oss var kunden befinner sig i köpprocessen, där sökorden med köpavsikt kan innebära att en kund snart är beredd att köpa, medan de informativa sökorden talar om för oss att kunden troligtvis är tidigt i köpprocessen.

Observera att kunderna dock kan göra informativa sökningar längre ner i köptratten och att du därför behöver kartlägga vilka sökfraser som används beroende på hur dina kunders köpresa ser ut.

I exemplet ovan är båda sökningarna relevanta för någon som säljer böcker på nätet men strategierna för hur man kan synas på sökningarna kan se annorlunda ut. Det kommer vi att titta närmare på i kommande avsnitt.

Så sammanställer du sökorden

För att skapa struktur i din sökordsanalys krävs det att du dokumenterar sökorden. Jag rekommenderar ett enkelt Excel-ark där du i olika kolumner för in den information som du hittar kring sökorden.

Ditt dokument kan exempelvis innehålla information som:

  • Sökord/sökfras
  • Genomsnittlig sökvolym per månad
  • Vilken placering som ditt företag har på sökningen idag
  • Vilken sida som visas på sökningen
  • Eventuella kommentarer och förbättringsåtgärder

Det kan också vara en bra idé att separera din sammanställning i sökord med köpavsikt och sökord av informativ karaktär.

Här kan du ladda ner en enkel mall i Excel (.xlsx, 9 kb) som du kan börja använda direkt.

Hitta sökord som är relevanta för ditt företag

Det finns flera verktyg som kan hjälpa dig att kartlägga vilka sökord som dina kunder använder. Några exempel på sådana verktyg är Sökordsplaneraren, KWFinder och Keywordtool.io.

Men faktum är att du kan använda vanliga Google för att påbörja din sökordsanalys.

Gå till Google och gör en sökning på de sökord som du tror eller vet att dina kunder använder. I exemplet använder vi “beställ böcker online”.

Om du sedan går längst ner på sökresultat-sidan ser du “Relaterade sökningar”. Här kan du enkelt hitta fler sökord som kan vara relevanta för din verksamhet och efter hand föra in dem i ditt Excel-ark.

Klicka dig sedan vidare till de relaterade sökningarna, gå längst ner på sidan igen och utforska om det finns fler sökord som du kan lägga till ditt dokument.

I nästa kapitel kommer vi att titta närmare på vilka olika metoder det finns att synas i Google och vilken typ av strategi som du kan använda dig av.

Lycka till!

 

Andra har även läst: