Därför går content marketing och sökmotoroptimering hand i hand

Allt hänger ihop – content, sök, sociala medier, företagets webbplats och era e-postutskick. I det här inlägget kommer vi att titta närmare på hur content marketing och sökmarknadsföring hjälper varandra.

content marketing och sökmotoroptimering

Content marketing och sökmarknadsföring har ökat i populäritet under de senaste åren, vilket naturligtvis beror på den ökade digitala användningen, både hos företags- och privatkunder.

Idag spenderar i princip alla företagskunder någon del i sin köpprocress i digitala kanaler, och 8/10 gör mer än hälften av sin research i digitala kanaler.

Genom att synas i Google – som beräknas stå för över 95 % av sökningarna i Sverige – kan ditt företag säkerställa att ni kommunicerar med kunderna i olika delar av köpprocessen knyta dem till er digitala närvaro, exempelvis företagssidan i sociala medier eller fortsätta bearbeta kunderna med relevanta e-postutskick med rätt timing genom att använda Marketing Automation.

Det finns framförallt några saker som gör att företag intresserar sig för content marketing idag:

  • Google utvecklar hela tiden sina algortimer och premierar innehållsrika webbplatser som skapar värde för besökaren – vilket gör content avgörande om man ska få bra synlighet i sökmotorerna. Det finns fortfarande de som lyckas utan content – och som manipulerar sökmotorerna – men låt dig inte luras av detta då det inte är en långsiktigt hållbar lösning.
  • När kunderna spenderar mer tid på egen hand i de digitala kanalerna under köpresan ställer det krav på oss som företag att tillhandahålla den information som kunderna letar efter, men även att utbilda kunderna kring produkten, tjänsten eller ämnet som de är intresserade av. Detta är avgörande för om man ska vara relevant i sin kommunikation i de digitala kanalerna.
  • Idag använder vi inte bara sökmotorer för att hitta produkter eller tjänster – utan vi använder dem långt innan vi har bestämt oss för vad vi behöver eller vad det är vi ska köpa. De två senaste åren har exempelvis sökningarna på YouTube som innehåller ordet “idéer” ökat 135 %.

Detta innebär givetvis att de företag som lyckas producera innehåll som svarar på de utmaningar som kunderna har, samtidigt som man bjuder på tips, insikter, inspiration och nya idéer, och lyckas kombinera detta med en närvaro i sociala medier kommer att få ett försprång sina konkurrenter inom detta området.

Ursäkter som att det tar tid att skapa innehåll eller att “vi har inte tid att skriva artiklar” etc. kommer helt enkelt inte att duga i längden eftersom det förr eller senare kommer att vara dina konkurrenter som är på hugget som kommer vara de som syns och hörs när kunderna letar information där ni bör vara kunskapsledande.

#1. Sökmotoroptimering får kunderna att hitta innehållet

Ett vanligt misstag som vi ser många företag gör när de börjar sitt content marketing-arbete är att inte kombinera det med sökmotoroptimering.

Det innebär att potentiella kunder inte kommer att hitta innehållet ifall inte företaget gör en aktiv handling, exempelvis skickar ut artiklarna till en e-postlista eller publicerar innehållet i sociala medier. Det kräver ju i sin tur att man byggt upp dessa kanaler under tid, exempelvis e-postprenumeranter eller följare och kontakter i sociala nätverk som LinkedIn och Facebook.

Genom att istället utgå ifrån vad kunderna letar efter – och identifiera de sökord och sökfraser som kunderna använder i olika delar av köpprocessen – kan man börja producera innehåll utifrån detta. Genom att sedan sökoptimera innehållet, exempelvis genom att säkerställa rätt rubriksättning, namnge webbadresser och bilder på rätt sätt och optimera sidornas s.k. meta-data, så ökar man sannolikheten att kontinuerligt driva kontinuerlig och kostnadsfri trafik från Google.

Gör därför en grundlig sökordsanalys innan ni påbörjar företagets content marketing-arbete och fokusera inledningsvis på de problemställningar och frågor som kunderna har i samband med att de köper in de produkter och tjänster som ni erbjuder.

#2. Mer innehåll lyfter webbplatsen som helhet i sökresultaten

Googles algortitm, som bestämmer var en sida ska visas i sökresultaten, utvecklas som sagt kontinuerligt och tiden då man kunde manipulera sökresultaten genom att smyga in sina nyckelord här och där på en sida, håller sakta men säkert på att försvinna.

Idag tittar Googles sökrobot inte bara på den enskilda sidan – exempelvis om ditt företag vill synas på “köpa diskmaskin” – utan även på webbplatsen som helhet. Finns det mycket information om diskmaskiner på webbplatsen? Frågor och svar på diskmaskiner? Artiklar som beskriver olika funktioner, eller som jämför olika varianter och kan hjälpa kunderna att välja rätt?

Kortfattat innebär detta alltså att ju mer innehåll ditt företag producerar inom ett visst område eller ämne, desto ökad sannolikhet att Google väljer att lyfta upp era sidor i sökresultaten när kunderna letar efter dessa ämnen.

Exempel på hur företag som kombinerat content marketing och sökmoroptimering har ökat sina placeringar på nyckelord i Google under en ettårsperiod.

Utöver att innehållet ger ditt företag bättre förutsättningar att synas i Google får ni även målgruppsanpassat innehåll att distribuera i e-postutskick och sociala medier. Eftersom ni har gjort en sökordsanalys och tagit reda på vad kunderna letar efter i olika delar av köpprocessen så vet ni att innehållet är relevant för era kunder som ni har knutit till er närvaro i sociala medier eller till en e-postlista.

#3. Mer innehåll kan driva mer trafik från betald annonsering i Google

Det finns inte bara en koppling mellan content och sökmotoroptimering utan även en koppling mellan content och betald sökordsannonsering (sponsrade länkar).

I Google AdWords, Googles annonsverktyg, finns det nämligen en funktionalitet som kallas dynamiska sökordsannonser (Dynamic Search Ads).

Dynamiska sökordsannonser skiljer sig gentemot vanliga sökordsannonser eftersom de kan visas baserat på webbplatsens innehåll och inte vilka sökord eller sökfraser som man har valt att köpa.

Google visar alltså per automatik annonser i sökresultaten som baseras på ert innehåll och vad kunden letar efter.
I exemplet nedan har jag använt sökfrasen “linkedin tips för företag”. Eftersom vi har en dynamisk sökordskampanj så matchar Google ett blogginlägg som handlar om hur man skapar en företagssida på LinkedIn denna sökningen och visar annonsen för den potentiella kunden.

dynamiska sökordsannonser content marketing

I det här fallet använder vi alltså Google AdWords för att öka relevant trafik till vår webbplats utan att behöva skapa enskilda kampanjer och annonser för varje artikel som vi publicerar på vår webbplats.

Sammanfattning

  • Googles sökalgoritm utvecklas hela tiden och idag premiereras innehållsrika webbplatser i sökresultaten. Innehållsrika webbplatser lyfter också alla sökresultat – mer information om ett specifikt ämne innebär bättre placeringar i sökresultaten.
  • Gör en grundlig sökordsanalys innan ni påbörjar arbetet med content marketing. Börja med att fokusera ert innehåll på att besvara de frågor och utmaningar som ni ser kunderna möter i olika delar av köpprocessen.
  • Ursäkter som att det tar lång tid att skriva innehåll eller att ni inte har tid att skapa innehåll kommer inte att hålla i längden – förr eller senare kommer ni att bli varvade av konkurrenterna flera gånger om när det blir de som syns i rätt ögonblick med relevant innehåll för kunderna i sökresultaten.
  • Kombinera innehållsarbetet och sökmotoroptimeringen med betald annonsering i Google, exempelvis genom vanliga sökordsannonser och dynamiska sökordsannonser, för att ytterligare öka trafiken och besöken från potentiella kunder.

Lycka till!

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler. E-post: [email protected]

Andra läste även