Så kan dina säljare använda LinkedIn Sales Navigator

LinkedIn Sales Navigator är ett verktyg som låter ditt säljteam arbeta mer effektivt med Social Selling på världens största affärsnätverk, LinkedIn. I det här blogginlägget guidar vi dig igenom vad det är och vilken nytta som ditt företag kan ha av verktyget.

linkedin sales navigator start page

Sales Navigator öppnas i ett separat fönster i din webbläsare och är lite av ett eget LinkedIn – designat för att bara handla om dina potentiella kunder som du har valt att följa.

Grundidén med Sales Navigator är att du väljer vilka personer och företag som du vill följa för att kunna bevaka vad dina potentiella kunder pratar om och för att identifiera möljigheter att ta kontakt.

Startsidan

Det första du möts av när du har loggat in är ett nyhetsflöde där bara uppdateringar från dina bevakade konton och personer visas. Det kan vara individers uppdateringar, uppdateringar från företagssidorna eller när företaget nämns i nyhetsartiklar som visas. I den här vyn kan du också enkelt filtra uppdateringar som tillhör ett visst konto – om du exempelvis bara vill se uppdateringar från dina bevakade personer på Företag X.

På startsidan kan du även se ditt Social Selling Index som ger dig en ögonblicksbild av hur aktiv du är på LinkedIn utifrån fyra olika områden som LinkedIn mäter.

Accounts

Under menyn ”Accounts” visas alla företag som du följer och hur många personer du bevakar på respektive företag. När du klickar på ett av företagen så får du upp en sida som är anpassad för det företag du har valt. Här kan du bland annat läsa om:

Andra läste även:  Tre vanliga frågor om LinkedIn

Leads recommendations
Föreslagna leads på företaget som du kan välja att börja följa och lägga till i Sales Navigator.

How You’re Connected
Visar dina 1:a och 2:a-handskontakter på företaget.

TeamLink
Låter dig bland annat se om det finns något på ditt företag som har kontakt med personer på företaget för att exempelvis undvika att ringa kallt.

Statusuppdateringar
Visar de statusuppdateringar som personer på företaget har gjort.

Leads

I nästa meny som heter ”Leads” samlas alla personer som du har sparat som leads i Sales Navigator. Vyn påminner om sökfunktionaliteten på LinkedIn där du kan filtrera urvalet genom olika kriterier som exempelvis nuvarande företag, relation, ort, befattning och så vidare. Här kan du skicka InMail eller meddelande till personerna och titta på deras profil på LinkedIn.

Övriga menyer

Nästa meny i Sales Navigator heter ”Seat Management” och här samlas eventuella team-medlemmar som också använder LinkedIn Sales Navigator.

Den sista menyn är ”Inbox” – här samlas dina InMails och meddelanden från inkorgen på LinkedIn.

Fördelar med LinkedIn Sales Navigator

Den stora behållningen av LinkedIn Sales Navigator är givetvis att snabbt kunna se alla uppdateringar från potentiella kunder, utan att få en massa irrelevanta uppdateringar som du får i ditt vanliga flöde på LinkedIn.

Det är också enklare att leta upp potentiella kunder, spara dem som leads, för att sedan enkelt kunna se aktivitet från individer och företagssidor på de konton som du följer.

LinkedIn Sales Navigator finns även som kostnadsfri app till iPhone och Android men kräver att man har en licens på Sales Navigator. En licens för LinkedIn Sales Navigator kostar 529 kronor per månad. Läs mer på www.linkedin.com/sales

Andra läste även:  Så planerar du ditt innehåll i sociala medier

Se exempel på hur du kan använda Sales Navigator i videoklippet nedan:

Kontakta oss om dina säljare behöver utbildning i LinkedIn och Social Selling

Vi hjälper företag och säljorganisationer med kurser och utbildningar i LinkedIn för att ni ska kunna använda LinkedIn som ett komplement till traditionella säljmetoder. Kontakta oss för mer information.

Liknande artiklar

Därför behöver ditt B2B-företag kommunicera annorlunda Vilket innehåll kommer att intressera dina kunder? I den här artikeln gräver vi djupare i vilken typ av innehåll som ditt B2B-företag behöver leverera i era digitala kanaler för att vara intressanta för era potentiella kunder.  Jag har en klok...
Tre sätt som du kan använda sökordsannonsering Med sökordsannonsering i Google når du dina kunder i samma ögonblick som de letar efter produkter och tjänster som ditt företag erbjuder. Du betalar först när någon väljer att klicka på din annons och det är ett effektivt sätt att öka synligheten för...
Digitala sälj- och marknadsaktiviteter för mindre företag Med ständigt ökade möjligheter för att marknadsföra sig så blir djungeln kring vilka digitala metoder och kanaler som är rätt för ditt företag alltmer snårig. Det finns emellertid även utmaningar i form av begränsade ekonomiska möjligheter och...
Få en notifikation till din e-post när det finns nya artiklar att läsa. Vi publicerar 1-2 inlägg per vecka och du kan välja att avprenumerera när som helst.

 
Få en notifikation till din e-post när det finns nya artiklar att läsa. Vi publicerar 1-2 inlägg per vecka och du kan välja att avprenumerera när som helst.

Så kan dina säljare använda LinkedIn Sales Navigator

LinkedIn Sales Navigator är ett verktyg som låter ditt säljteam arbeta mer effektivt med Social Selling på världens största affärsnätverk, LinkedIn. I det här blogginlägget guidar vi dig igenom vad det är och vilken nytta som ditt företag kan ha av verktyget.

linkedin sales navigator start page

Sales Navigator öppnas i ett separat fönster i din webbläsare och är lite av ett eget LinkedIn – designat för att bara handla om dina potentiella kunder som du har valt att följa.

Grundidén med Sales Navigator är att du väljer vilka personer och företag som du vill följa för att kunna bevaka vad dina potentiella kunder pratar om och för att identifiera möljigheter att ta kontakt.

Startsidan

Det första du möts av när du har loggat in är ett nyhetsflöde där bara uppdateringar från dina bevakade konton och personer visas. Det kan vara individers uppdateringar, uppdateringar från företagssidorna eller när företaget nämns i nyhetsartiklar som visas. I den här vyn kan du också enkelt filtra uppdateringar som tillhör ett visst konto – om du exempelvis bara vill se uppdateringar från dina bevakade personer på Företag X.

På startsidan kan du även se ditt Social Selling Index som ger dig en ögonblicksbild av hur aktiv du är på LinkedIn utifrån fyra olika områden som LinkedIn mäter.

Accounts

Under menyn ”Accounts” visas alla företag som du följer och hur många personer du bevakar på respektive företag. När du klickar på ett av företagen så får du upp en sida som är anpassad för det företag du har valt. Här kan du bland annat läsa om:

Andra läste även:  Därför ska du bry dig om Social Selling Index

Leads recommendations
Föreslagna leads på företaget som du kan välja att börja följa och lägga till i Sales Navigator.

How You’re Connected
Visar dina 1:a och 2:a-handskontakter på företaget.

TeamLink
Låter dig bland annat se om det finns något på ditt företag som har kontakt med personer på företaget för att exempelvis undvika att ringa kallt.

Statusuppdateringar
Visar de statusuppdateringar som personer på företaget har gjort.

Leads

I nästa meny som heter ”Leads” samlas alla personer som du har sparat som leads i Sales Navigator. Vyn påminner om sökfunktionaliteten på LinkedIn där du kan filtrera urvalet genom olika kriterier som exempelvis nuvarande företag, relation, ort, befattning och så vidare. Här kan du skicka InMail eller meddelande till personerna och titta på deras profil på LinkedIn.

Övriga menyer

Nästa meny i Sales Navigator heter ”Seat Management” och här samlas eventuella team-medlemmar som också använder LinkedIn Sales Navigator.

Den sista menyn är ”Inbox” – här samlas dina InMails och meddelanden från inkorgen på LinkedIn.

Fördelar med LinkedIn Sales Navigator

Den stora behållningen av LinkedIn Sales Navigator är givetvis att snabbt kunna se alla uppdateringar från potentiella kunder, utan att få en massa irrelevanta uppdateringar som du får i ditt vanliga flöde på LinkedIn.

Det är också enklare att leta upp potentiella kunder, spara dem som leads, för att sedan enkelt kunna se aktivitet från individer och företagssidor på de konton som du följer.

LinkedIn Sales Navigator finns även som kostnadsfri app till iPhone och Android men kräver att man har en licens på Sales Navigator. En licens för LinkedIn Sales Navigator kostar 529 kronor per månad. Läs mer på www.linkedin.com/sales

Andra läste även:  Hur ett par skor kan förändra din content marketing

Se exempel på hur du kan använda Sales Navigator i videoklippet nedan:

Kontakta oss om dina säljare behöver utbildning i LinkedIn och Social Selling

Vi hjälper företag och säljorganisationer med kurser och utbildningar i LinkedIn för att ni ska kunna använda LinkedIn som ett komplement till traditionella säljmetoder. Kontakta oss för mer information.

Liknande artiklar

Call to Action på Linkedin "Call to Action" kallas de knappar eller handlingsuppmaningar som du vanligtvis hittar på hemsidor. Syftet med Call to Actions är att göra det tydligt för användaren var denna ska klicka sig vidare, samtidigt som du leder besökaren vidare på en tänk ...
Enkel och effektiv innehållsmarknadsföring Jag träffar många företag som har tankar om att använda innehållsmarknadsföring men som klagar över att de saknar tid eller energi för att själva skriva och producera eget material i form av exempelvis blogginlägg. Innehållsmarknadsföring är dock ...
Därför ska du bry dig om Social Selling Index För ett tag sedan lanserade LinkedIn en ny funktion som framförallt är avsedd att användas av säljare och andra som praktiserar Social Selling på LinkedIn - Social Selling Index. Social Selling Index mäter fyra områden som LinkedIn anser är vi...