Så kan dina säljare använda LinkedIn Sales Navigator

LinkedIn Sales Navigator är ett verktyg som låter ditt säljteam arbeta mer effektivt med Social Selling på världens största affärsnätverk, LinkedIn. I det här blogginlägget guidar vi dig igenom vad det är och vilken nytta som ditt företag kan ha av verktyget.

linkedin sales navigator start page

Sales Navigator öppnas i ett separat fönster i din webbläsare och är lite av ett eget LinkedIn – designat för att bara handla om dina potentiella kunder som du har valt att följa.

Grundidén med Sales Navigator är att du väljer vilka personer och företag som du vill följa för att kunna bevaka vad dina potentiella kunder pratar om och för att identifiera möljigheter att ta kontakt.

Startsidan

Det första du möts av när du har loggat in är ett nyhetsflöde där bara uppdateringar från dina bevakade konton och personer visas. Det kan vara individers uppdateringar, uppdateringar från företagssidorna eller när företaget nämns i nyhetsartiklar som visas. I den här vyn kan du också enkelt filtra uppdateringar som tillhör ett visst konto – om du exempelvis bara vill se uppdateringar från dina bevakade personer på Företag X.

På startsidan kan du även se ditt Social Selling Index som ger dig en ögonblicksbild av hur aktiv du är på LinkedIn utifrån fyra olika områden som LinkedIn mäter.

Accounts

Under menyn ”Accounts” visas alla företag som du följer och hur många personer du bevakar på respektive företag. När du klickar på ett av företagen så får du upp en sida som är anpassad för det företag du har valt. Här kan du bland annat läsa om:

Leads recommendations
Föreslagna leads på företaget som du kan välja att börja följa och lägga till i Sales Navigator.

How You’re Connected
Visar dina 1:a och 2:a-handskontakter på företaget.

TeamLink
Låter dig bland annat se om det finns något på ditt företag som har kontakt med personer på företaget för att exempelvis undvika att ringa kallt.

Statusuppdateringar
Visar de statusuppdateringar som personer på företaget har gjort.

Leads

I nästa meny som heter ”Leads” samlas alla personer som du har sparat som leads i Sales Navigator. Vyn påminner om sökfunktionaliteten på LinkedIn där du kan filtrera urvalet genom olika kriterier som exempelvis nuvarande företag, relation, ort, befattning och så vidare. Här kan du skicka InMail eller meddelande till personerna och titta på deras profil på LinkedIn.

Övriga menyer

Nästa meny i Sales Navigator heter ”Seat Management” och här samlas eventuella team-medlemmar som också använder LinkedIn Sales Navigator.

Den sista menyn är ”Inbox” – här samlas dina InMails och meddelanden från inkorgen på LinkedIn.

Fördelar med LinkedIn Sales Navigator

Den stora behållningen av LinkedIn Sales Navigator är givetvis att snabbt kunna se alla uppdateringar från potentiella kunder, utan att få en massa irrelevanta uppdateringar som du får i ditt vanliga flöde på LinkedIn.

Det är också enklare att leta upp potentiella kunder, spara dem som leads, för att sedan enkelt kunna se aktivitet från individer och företagssidor på de konton som du följer.

LinkedIn Sales Navigator finns även som kostnadsfri app till iPhone och Android men kräver att man har en licens på Sales Navigator. En licens för LinkedIn Sales Navigator kostar 529 kronor per månad. Läs mer på www.linkedin.com/sales

Se exempel på hur du kan använda Sales Navigator i videoklippet nedan:

Kontakta oss om dina säljare behöver utbildning i LinkedIn och Social Selling

Vi hjälper företag och säljorganisationer med kurser och utbildningar i LinkedIn för att ni ska kunna använda LinkedIn som ett komplement till traditionella säljmetoder. Kontakta oss för mer information.

Liknande artiklar

Så kombinerar du digitala kanaler och metoder för att öka din försäljning Vi har publicerat ett nytt inlägg på LinkedIn där vi tipsar om hur du kan använda kanaler som Facebook, LinkedIn, Twitter, Google Analytics, Google Adwords med flera tillsammans med digitala metoder som Social Selling, Content Marketing, Marketin...
Tre konkreta tips för att öka din försäljning med LinkedIn Marknadsföring och försäljning inom B2B håller på att förändras och det har skrivits mycket bra inlägg om ämnet den senaste tiden. Fredrik Steinholtz skriver på sin blogg "... det låter kanske lite märkligt men du kommer att sälja mer genom att slut...
Så får du kundernas förtroende med Content Marketing Vi tipsar om hur du kan använda Content Marketing och sociala medier för att stärka företagets förtroende hos potentiella kunder och skapa bättre förutsättningar för ökad försäljning. Läs även: Så fångar du kundernas intresse med Content Marketing...
Få en notifikation till din e-post när det finns nya artiklar att läsa. Vi publicerar 1-2 inlägg per vecka och du kan välja att avprenumerera när som helst.

 
Få en notifikation till din e-post när det finns nya artiklar att läsa. Vi publicerar 1-2 inlägg per vecka och du kan välja att avprenumerera när som helst.

Så kan dina säljare använda LinkedIn Sales Navigator

LinkedIn Sales Navigator är ett verktyg som låter ditt säljteam arbeta mer effektivt med Social Selling på världens största affärsnätverk, LinkedIn. I det här blogginlägget guidar vi dig igenom vad det är och vilken nytta som ditt företag kan ha av verktyget.

linkedin sales navigator start page

Sales Navigator öppnas i ett separat fönster i din webbläsare och är lite av ett eget LinkedIn – designat för att bara handla om dina potentiella kunder som du har valt att följa.

Grundidén med Sales Navigator är att du väljer vilka personer och företag som du vill följa för att kunna bevaka vad dina potentiella kunder pratar om och för att identifiera möljigheter att ta kontakt.

Startsidan

Det första du möts av när du har loggat in är ett nyhetsflöde där bara uppdateringar från dina bevakade konton och personer visas. Det kan vara individers uppdateringar, uppdateringar från företagssidorna eller när företaget nämns i nyhetsartiklar som visas. I den här vyn kan du också enkelt filtra uppdateringar som tillhör ett visst konto – om du exempelvis bara vill se uppdateringar från dina bevakade personer på Företag X.

På startsidan kan du även se ditt Social Selling Index som ger dig en ögonblicksbild av hur aktiv du är på LinkedIn utifrån fyra olika områden som LinkedIn mäter.

Accounts

Under menyn ”Accounts” visas alla företag som du följer och hur många personer du bevakar på respektive företag. När du klickar på ett av företagen så får du upp en sida som är anpassad för det företag du har valt. Här kan du bland annat läsa om:

Leads recommendations
Föreslagna leads på företaget som du kan välja att börja följa och lägga till i Sales Navigator.

How You’re Connected
Visar dina 1:a och 2:a-handskontakter på företaget.

TeamLink
Låter dig bland annat se om det finns något på ditt företag som har kontakt med personer på företaget för att exempelvis undvika att ringa kallt.

Statusuppdateringar
Visar de statusuppdateringar som personer på företaget har gjort.

Leads

I nästa meny som heter ”Leads” samlas alla personer som du har sparat som leads i Sales Navigator. Vyn påminner om sökfunktionaliteten på LinkedIn där du kan filtrera urvalet genom olika kriterier som exempelvis nuvarande företag, relation, ort, befattning och så vidare. Här kan du skicka InMail eller meddelande till personerna och titta på deras profil på LinkedIn.

Övriga menyer

Nästa meny i Sales Navigator heter ”Seat Management” och här samlas eventuella team-medlemmar som också använder LinkedIn Sales Navigator.

Den sista menyn är ”Inbox” – här samlas dina InMails och meddelanden från inkorgen på LinkedIn.

Fördelar med LinkedIn Sales Navigator

Den stora behållningen av LinkedIn Sales Navigator är givetvis att snabbt kunna se alla uppdateringar från potentiella kunder, utan att få en massa irrelevanta uppdateringar som du får i ditt vanliga flöde på LinkedIn.

Det är också enklare att leta upp potentiella kunder, spara dem som leads, för att sedan enkelt kunna se aktivitet från individer och företagssidor på de konton som du följer.

LinkedIn Sales Navigator finns även som kostnadsfri app till iPhone och Android men kräver att man har en licens på Sales Navigator. En licens för LinkedIn Sales Navigator kostar 529 kronor per månad. Läs mer på www.linkedin.com/sales

Se exempel på hur du kan använda Sales Navigator i videoklippet nedan:

Kontakta oss om dina säljare behöver utbildning i LinkedIn och Social Selling

Vi hjälper företag och säljorganisationer med kurser och utbildningar i LinkedIn för att ni ska kunna använda LinkedIn som ett komplement till traditionella säljmetoder. Kontakta oss för mer information.

Liknande artiklar

Tre tips till HR-chefen för att öka spridningen av lediga tjänster En modern HR-avdelning arbetar digitalt och har kunskap kring vilka möjligheter som finns i sociala medier och digitala kanaler för att hitta rätt kompetens. I det här inlägget tipsar vi om tre sätt som din HR-avdelning kan använda sociala medier ...
Kom igång med Social Selling del 3 av 6: Att skapa förtroende I Introduktion till Social Selling del 2 av 6 förklarade jag hur du kan skapa uppmärksamhet och få dina målgrupper att hitta dig i sociala medier. I det här avsnittet kommer vi att gå djupare in på hur du kan skapa förtroende hos din potentiella målg...
LinkedIn för nybörjare Vi har alla varit nybörjare på LinkedIn någon gång och i den här artikeln ger vi några tips till dig som precis har kommit igång med LinkedIn. Vi ger dig några konkreta tips på hur du kan förbättra din profil och vad du bör tänka på när du exempelvis...