Vad är content marketing? – 7 tips för en framgångsrik företagsblogg

2017 utsågs vår blogg till en av Sveriges 30 bästa företagsbloggar av Expertvalet i sällskap med bland annat Telia, Visma, IBM och PWC. I den här artikeln bjuder vi på våra bästa tips för hur ditt företag kan arbetar med innehållsmarknadsföring som genererar nya kunder.

Vad är content marketing?

Content marketing är kommunikation som hjälper, inspirerar, utbildar eller underhåller dina kunder med en stark utgångspunkt i kundernas problem och frågor som uppstår i samband med att de köper in dina produkter och tjänster, eller andra utmaningar som kunderna har i sin vardag.

I artikeln 56 svenska exempel på content marketing har vi listat exempel med bilder från både B2B och B2C-företag kring hur de arbetar med content marketing.

Företagsbloggen är central i content marketing

Företagsbloggen är oftast utgångspunkten i din digitala kommunikation och ska hjälpa, inspirera och skapa insikt hos dina potentiella kunder. Det är på företagsbloggen som du publicerar ditt innehåll för att sedan distribuera till din målgrupp genom exempelvis sociala medier och nyhetsbrev.

Det finns flera fördelar med att skriva en företagsblogg:

  • Du ökar kännedomen om ditt företag hos potentiella kunder
  • Du skapar förtroende hos potentiella kunder genom att bjuda på din kunskap
  • Du ökar trafiken till din webbplats
  • Du ökar antalet prenumeranter på ditt nyhetsbrev
  • Du får fler leads och inkommande förfrågningar av potentiella kunder

I den här artikeln bjuder vi på 12 av våra bästa tips för hur ditt företag kan skapa en framgångsrik företagsblogg och som i förlängningen genererar nya kunder.

1. Fokusera på att skapa värde för dina läsare

Utgångspunkten i din digitala kommunikation, och i synnerhet för företagsbloggen, är att den ska skapa någon form av värde för dina potentiella kunder och hjälpa, inspirera eller underhålla dina läsare.

Syftet med bloggen är alltså inte att göra reklam för dina produkter och tjänster utan uteslutande fokusera på innehåll som på något sätt förflyttar kunden genom köpprocessen, exempelvis genom att skapa insikt hos en potentiell kund som inte förstår att de behöver din produkt/tjänst, eller som behöver svar på en specifik fråga i köpprocessen innan de är beredda att fortsätta längre ner i köptratten.

Matematiken är enkel: Ju mer värde du skapar för dina kunder, desto bättre resultat får du och vi kan själva se en korrelation mellan hur mycket kunskap, insikter och värde vi skapar för våra läsare, och de resultat som det genererar i form av affärer.

företagsblogg tips

Helene Arvidsson med personal på Scandic Triangeln i Malmö bjuder på tips, insikter och inspiration kring deras expertområde: möten.

Här är fyra olika sätt att skapa värde genom din företagsblogg:

  • Bjud på din kunskap. Var inte rädd att dela med dig av din kunskap då det bygger förtroende hos dina potentiella kunder och synliggör din och företaget kompetens.
  • Dela med dig av din syn på en aktuell rapport eller statistik som berör dina kunders marknad. Skräddarsy innehållet eller sammanfatta en rapport så att den passar just din målgrupp.
  • Publicera en video som visar hur dina kunder åstadkommer någonting som skapar nytta för dem i sin vardag.
  • Samla in och dela med dig av länkar (“kuratera innehåll”) som din målgrupp tycker är intressant och har nytta av.

I artikeln 56 exempel på content marketing i Sverige har vi sammanställt hur olika företag i olika branscher använder innehåll för att utbilda, inspirera och hjälpa sina kunder.

2. Ta hjälp av sociala medier

Sociala medier är avgörande för att du ska kunna skapa en framgångsrik företagsblogg eftersom det är en utmärkt kanal att sprida ditt innehåll och säkerställa att det når ut till dina målgrupper.

Det finns en mängd olika sätt att åstadkomma detta:

  • Publicera en länk till bloggartikeln på dina olika företagskonton då den publiceras.
  • Säkerställ att meta-datan visas korrekt, dvs. att rubrik och beskrivning för bloggartikeln är optimerade och anpassade för sociala medier.
  • På grund av den låga organiska räckvidden i sociala medier så kan det vara en bra idé att publicera en länk till artikeln mer än en gång – men ändra texten i statusuppdateringen. Verktyg som Buffer kan underlätta detta.
  • Lägg även ut artikeln i dina personliga nätverk, exempelvis genom att dela artikeln genom din personliga profil på LinkedIn. Detta är i synnerhet viktigt för säljare som ofta har befintliga och potentiella kunder i sina nätverk.

tips för att skriva företagsblogg sociala medier

Glöm inte att många använder sociala medier i mobiltelefonen och troligtvis kommer att läsa dina bloggartiklar från en mobil enhet. Säkerställ att utseendet är mobilanpassat och att sidorna laddar snabbt i mobila enheter. Använd Google Speed Insights för att få förbättringsförslag.

Det finns även grupper där dina potentiella kunder kan finnas, exempelvis på LinkedIn eller Facebook. Använd sökfunktionaliteten för att hitta de grupper som är relevanta för dig. Att publicera till grupper är ett bra sätt att nå ut till personer som normalt inte följer ditt företags flöden och öka kännedomen.

3. Ta reda på vad dina kunder letar efter

Gör det tydligt vem du vänder dig till på din blogg och lägg tid och energi på att ta reda på vilka utmaningar och frågor som din målgrupp letar information om på nätet.

Ett sätt för att ta reda på vad dina potentiella kunder letar efter är att göra en s.k. sökordsanalys för att hitta sökord som du kan använda för att utgå ifrån när du skriver blogginlägg.

Det finns olika sätt att göra detta:

  • Skriv in ett sökord som du vet, eller tror, att dina potentiella kunder använder i Google. Se vilka förslag som Google listar när de ger resultat på relaterade sökord.
  • Gör en sökning på en sökfras som dina kunder använder och gå längst ner på Googles sökresultatsida för att se fler förslag från Google.
  • Använd Sökordsplaneraren i Google AdWords för att få förslag på sökord.
  • Använd verktyg som exempelvis keywordtool.io för att få förslag på sökord.

Tänk på skillnaden mellan kommersiella och informativa sökord

Kommersiella sökord använder kunden när de har avsikt att köpa en produkt eller tjänst, exempelvis “köpa röda damskor”.

Informativa sökord används när kunden vill få reda på mer information om någonting, innan hen eventuellt fortsätter i köpprocessen. Ett exempel på ett informativt sökord är “Vad är content marketing?”.

Oftast sökoptimeras statistika produkt- och kategorisidor för de kommersiella sökorden och de informativa sökorden blir de som du utgår ifrån när du ska skriva en artikel på din blogg.

Om sökfrasen exempelvis är “vad är content marketing” kan en lämplig bloggrubrik vara “Vad är content marketing? 12 exempel som förklarar”.

4. Sökoptimera dina artiklar

Sökoptimera dina artiklar i så stor utsträckning som möjligt för att få “gratis” trafik från Google, även lång tid efter att ditt blogginlägg har publicerats.

Här är en kortfattad och grundläggande guide för hur du kan åstadkomma detta (s.k. on-page optimering):

  1. Utgå ifrån sökorden som du fått fram i din sökordsanalys.
  2. Välj ett sökord och ta fram en lämplig bloggrubrik.
  3. Skriv en lång artikel som går på djupet kring det ämnet som du skriver om. Gör artikeln så lång som ämnet kräver och hjälp dina kunder så mycket som möjligt.
  4. Säkerställ att sökordet/sökfrasen finns med genomgående i rubrikerna på sidan utan att det ser konstigt ut eller blir upprepande.
  5. Säkerställ att sökordet/sökfrasen finns med i artikelns URL.
  6. Optimera meta-data, bildnamn och ALT-taggar på bilder.
sökoptimering tips företagsblogg
Meta-datan är den rubrik och beskrivning som bland annat visas i Googles sökresultat. Sökoptimera meta-datan genom att nämna sökord och fraser som dina kunder använder.

5. Maximera spridningen av dina inlägg

Här är åtta idéer för hur du kan maximera spridningen av företagets blogginlägg:

  • Publicera länken på samtliga företagskonton i sociala medier.
  • Schemalägg bloggartikeln att publiceras upprepande gånger i framtiden. Glöm inte att ändra texten för statusuppdateringen så att du inte publicerar identiska statusuppdateringar.
  • Skicka ut länken till din e-postlista.
  • Lägg in en länk till artikeln någonstans där det passar i dina automatiska e-postflöden om ni använder ett Marketing Automation-verktyg.
  • Sökoptimera artikeln och skicka in artikeln via Google Search Console för att Google snabbare ska kunna indexera artikeln.
  • Publicera artikeln i grupper på LinkedIn och Facebook där din målgrupp finns.
  • Publicera artikeln på din personliga LinkedIn-profil och uppmana dina kollegor att göra detsamma.
  • Annonsera inlägget i sociala medier för att driva trafik. Ställ in lämplig målgrupp eller använd dig av re-targeting och rikta annonseringen till personer som har konsumerat liknande artiklar.
linkedin exempel sokning
Använd LinkedIns sökfunktion för att hitta lämpliga grupper där du kan starta diskussioner kring dina blogginlägg.

6. Ta hjälp av gästbloggare eller gör en intervju

Att skriva en företagsblogg kräver att ni regelbundet uppdaterar sidan och att skriva värdeskapande bloggartiklar som dina kunder har nytta av tar mycket tid.

Ett sätt för att hämta andan mellan bloggartiklarna som ni själva producerar kan vara att ta hjälp av gästbloggare som kan bidra med relevant innehåll för din målgrupp.

Det finns framförallt några fördelar med att ta hjälp av gästbloggare:

  • Det kräver lite av er egen tid – ni använder istället innehåll som någon annan har producerat.
  • Ni får spridning av er blogg och artikeln i nya nätverk när er gästbloggare förhoppningsvis väljer att länka till sin artikel i sina egna sociala nätverk.
  • Om gästförfattaren länkar till artikeln i sin egen blogg får ni även länkkraft från en annan domän, vilket kan hjälpa till att få bättre placering av artikeln i Googles sökresultat.

Vi har exempelvis intervjuat Johan Book som arbetar med förändringsledning och ledarskapsutveckling och artikeln Fyra frågor till Johan Book om hur man lyckas med sina digitala satsningar är ett av våra mest lästa blogginlägg, då den både fått stor spridning i både våra och Johans nätverk.

7. Visa relaterade artiklar

Behåll läsaren på din blogg genom att visa relaterade artiklar i anslutning till dina artiklar.

Om ditt företag använder WordPress som publiceringsverktyg så finns det flera kostnadsfria plugins som kan åstadkomma detta. Vi använder exempelvis Yuzo Related Posts som visar relaterade artiklar i slutet av varje blogginlägg som baseras på vilken kategori som vi har valt för artikeln.

I slutet av den här artikeln ser du hur det ser ut och där kan du välja att klicka dig vidare till fler artiklar som är anpassade för dig som arbetar med marknadsföring och försäljning.

Johan Åberg är VD och konsult på Nivide. Han brinner för att få fler sälj- och marknadsavdelningar att arbeta mer digitalt och är en flitigt anlitad föreläsare och utbildare inom ämnen som sociala medier, LinkedIn och Social selling. Under åren har han hjälpt företag som Findus, Schneider Electric, Bona, Gleerups, Atea, Midroc, Scandinavian Resort och många fler.

Liknande artiklar